عرضه گوشيهاي هوشمند كاهش مييابد
موسسه تحقيقاتي كانترپوينت پيشبيني كرد ميانگين قيمت فروش گوشيهاي هوشمند در سال ۲۰۲۶، افزايش ۶.۹ درصدي يافته و عرضه آنها كمتر شود.
به گزارش ايسنا، موسسه تحقيقاتي كانترپوينت، روز سهشنبه، در يادداشتي اعلام كرد كمبود تراشههاي حافظه كه بازيگران هوش مصنوعي به آن دامن ميزنند، احتمالا باعث افزايش قيمت گوشيهاي هوشمند در سال ۲۰۲۶ و كاهش عرضه آنها خواهد شد. در حالي كه پيشبيني قبلي، رشد ثابت تا مثبت عرضه گوشيهاي هوشمند را نشان ميداد، طبق ارزيابي جديد كانترپوينت، عرضه اين دستگاهها در سال ۲۰۲۶، ممكن است ۲.۱ درصد كاهش يابد. محمولههاي عرضه شده از سوي سازندگان، معادل فروش نيستند، بلكه معياري از تقاضا هستند و تعداد دستگاههاي ارسال شده به كانالهاي فروش مانند فروشگاهها را رديابي ميكنند. كانترپوينت اعلام كرد ميانگين قيمت فروش گوشيهاي هوشمند ميتواند در سال ۲۰۲۶ نسبت به سال قبل، ۶.۹ درصد افزايش يابد، در حالي كه پيشبيني قبلي افزايش ۳.۶ درصدي را نشان ميداد. اين امر ناشي از كمبود تراشههاي خاص و محدوديتها در زنجيره تامين نيمهرسانا است كه قيمت قطعات را افزايش ميدهد. ادامه ساخت مراكز داده در سطح جهان، تقاضا براي سيستمهاي توسعه يافته توسط انويديا را افزايش داده است. انويديا به نوبه خود از قطعات طراحي شده توسط دو شركت توليدكننده بزرگ تراشه حافظه شامل اس كي هاينيكس و سامسونگ، استفاده ميكند. با اين حال، يك قطعه خاص به نام حافظه دسترسي تصادفي پويا يا DRAM كه در مراكز داده هوش مصنوعي استفاده ميشود، براي گوشيهاي هوشمند نيز حياتي است. قيمت DRAM امسال با افزايش تقاضا نسبت به عرضه، افزايش يافته است. در يادداشت كانترپوينت آمده است: براي گوشيهاي هوشمند رده پايين با قيمت كمتر از ۲۰۰ دلار، هزينه مواد اوليه از ابتداي سال، ۲۰ تا ۳۰ درصد افزايش يافته است. هزينه مواد اوليه، هزينه توليد يك گوشي هوشمند است. بخش گوشيهاي هوشمند ميانرده و رده بالا شاهد افزايش ۱۰ تا ۱۵ درصدي هزينههاي مواد اوليه بودهاند. طبق ارزيابي كانترپوينت، قيمت حافظه ميتواند تا سه ماهه دوم ۲۰۲۶، به ميزان ۴۰ درصد ديگر افزايش يابد و در نتيجه هزينههاي توليد بين هشت تا ۱۵ درصد بالاتر از سطوح فعلي افزايش يابد. افزايش قيمت قطعات ميتواند به مصرفكنندگان منتقل شود و به نوبه خود، باعث افزايش ميانگين قيمت فروش خواهد شد. بر اساس گزارش شبكه سيانبيسي، كانترپوينت اعلام كرد برخي از شركتها ممكن است قطعاتي مانند ماژولهاي دوربين، نمايشگرها و حتي صدا را كاهش دهند و همچنين از قطعات قديمي دوباره استفاده كنند. توليدكنندگان گوشيهاي هوشمند احتمالا سعي خواهند كرد مصرفكنندگان را به خريد دستگاههاي گرانتر خود تشويق كنند.
