گام جديد دولت براي كاهش مصرف بنزين؛ خودروها بهصورت رايگان دوگانهسوز ميشوند
يكي از اقدامات دولت در راستاي اصلاح قيمت بنزين، اجراي طرح تبديل رايگان خودروهاي بنزيني به سيان جي است؛ تشويق مردم به دوگانهسوز كردن خودروها موجب كاهش مصرف بنزين در كشور و صرفه اقتصادي براي مالكان خودرو ميشود.
يكي از اقدامات دولت در راستاي اصلاح قيمت بنزين، اجراي طرح تبديل رايگان خودروهاي بنزيني به سيان جي است؛ تشويق مردم به دوگانهسوز كردن خودروها موجب كاهش مصرف بنزين در كشور و صرفه اقتصادي براي مالكان خودرو ميشود.
به گزارش ايسنا، دوگانه سوز كردن خودروها از دهه ۸۰ در ايران شروع شد و به دليل صرفه جويي زياد در هزينهها بهشدت و سرعت در كشور رواج پيدا كرد تا جايي كه به محبوبيت بالايي در سطح كشور رسيد و موجب بالا رفتن سرانه خريد خودرو در كل كشور شد.
خودروهاي دوگانهسوز، انواع وسايل نقليه هستند كه از دو نوع سوخت بهطور همزمان براي حركت استفاده ميكنند. اين نوع خودروها عمدتاً از سوختهاي فسيلي مانند بنزين يا گازوييل به همراه گازهاي طبيعي مانند CNG يا LPG براي ايجاد حركت و انرژي بهره ميبرند.
يكي از مزاياي اصلي دوگانهسوز كردن خودرو، كاهش انتشارات گازهاي گلخانهاي و آلودگي هواست. خودروهاي سيانجي يك گزينه پايدار و سازگار با محيط زيست به شمار ميروند و هزينه گاز در آنها نسبت به سوختهاي فسيلي بسيار پايين است.يكي از مزاياي اصلي اين تكنولوژي، كاهش انتشارات گازهاي گلخانهاي و آلودگي هواست. با استفاده همزمان از گازهاي زيستي، اين خودروها توانستهاند به عنوان يك گزينه پايدار و سازگار با محيط زيست در حوزه حمل و نقل ظهور كنند.
از ديگر مزاياي اين خودروها، هزينههاي پايينتر گاز نسبت به سوختهاي فسيلي است هرچند كه چالشهاي مرتبط با زيرساختها و هزينههاي نصب و نگهداري بالا براي اين فناوري را نبايد از ياد برد.
در راستاي اجراي سياست مديريت مصرف سوخت و كاهش وابستگي به بنزين و استفاده از گاز طبيعي فشرده (CNG)، توسعه خودروهاي دوگانهسوز به عنوان مكمل سياستهاي كاهش مصرف بنزين در كشور در دستور كار قرار گرفته و طرح دوگانهسوز كردن خودروهاي بنزيني به دوگانهسوز به صورت رايگان در دولت چهاردهم آغاز شده است.
يكي از تكاليف شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي ايران، دوگانهسوز كردن ناوگان حملونقل است و توسعه ناوگان دوگانهسوز، بهويژه در بخش حملونقل عمومي و ناوگانهايي كه مصرف سوخت بالاتري دارند، از جمله ماموريتهاي اصلي شركت به شمار ميرود.
همچنين بر اساس تكليف مندرج در قانون بودجه، موضوع افزودن الپيجي به سبد سوخت در دستور كار قرار دارد به نحوي كه متقاضيان ميتوانند در شعاع ۱۰۰ كيلومتري پالايشگاههاي موجود، نسبت به احداث جايگاههاي الپيجي اقدام كنند تا خودروهايي كه تمايل به استفاده از اين سوخت دارند، در بخش حملونقل به آن دسترسي يابند.
به گفته محمدصادق عظيميفر، مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فراوردههاي نفتي ايران، زيرساخت تبديل رايگان خودروهاي بنزيني به سيانجي در اين راستا فعال شده و مالكان ميتوانند از طريق سامانه مربوطه، خودروهاي خود را بهصورت رايگان دوگانهسوز كنند. با اين اقدام، امكان استفاده از سوخت ارزانتر و پاكتر سيانجي فراهم ميشود و اين خودروها در عمل تحت تأثير افزايش قيمت بنزين قرار نميگيرند.
با اجراي صحيح مديريت مصرف، پيشبيني ميشود بخشي از مصارف بنزين به سمت سيانجي منتقل شده و روزانه بين يك تا ۲ ميليون ليتر از مصرف بنزين به مصرف سيانجي منتقل شود كه اين موضوع ميتواند بخشي از فشار موجود بر تأمين بنزين كشور را كاهش دهد. وي طرح جديد بنزيني را گامي موثر در راستاي مديريت مصرف دانست و گفت: برآورد ما اين است كه در صورت اجراي صحيح مديريت مصرف، بخشي از مصارف بنزين به بخش سيانجي منتقل شود و پيشبينيها نشان ميدهد روزانه بين يك تا ۲ ميليون ليتر از مصرف بنزين به سمت مصرف سيانجي منتقل شود كه اين موضوع ميتواند بخشي از فشار موجود بر تأمين بنزين كشور را كاهش دهد.
در حال حاضر مصرف بنزين تابع عوامل متعددي از قبيل كيفيت خودروها، مقدار استفاده از حملونقل عمومي و استفاده از سوختهاي جايگزين نظير سيانجي است و تمامي اين مولفهها بر مقدار مصرف اثرگذارند.
در روزهاي اخير شركت ملي پخش فرآوردههاي نفتي بهمنظور توليد ۵۵ هزار خودروي دوگانهسوز با شركتهاي ايرانخودرو و زامياد قرارداد همكاري امضا كرد كه مجموع اين قراردادها صرفهجويي سالانه حدود ۳۳۰ ميليون ليتر بنزين را به همراه دارد.
بهتازگي نيز دو قرارداد جديد با شركتهاي داخلي فعال در اين حوزه به امضا رسيده كه با مجموع سرمايهگذاري ۲۳ ميليون دلار، صرفهجويي سالانه بيش از ۱۶۰ ميليون ليتر بنزين را ايجاد ميكند كه تمام اين اقدامات با هدف كاهش بار فشار مصرف سوخت بنزين و توسعه صنعت سيانجي انجام شده است. طرح توليد خودروهاي دوگانهسوز با امضاي قراردادي با دو خودروساز بزرگ كشور در يك سال گذشته آغاز و مقرر شد ۵۵ هزار خودرو شامل وانتبار و تاكسي توليد شود.
بر اساس اعلام مدير طرح سيانجي شركت ملي پخش فرآوردههاي نفتي ايران، در ۲۰ سال گذشته ۲۳۶۵ جايگاه سيانجي در كشور احداث شده و ظرفيت اين جايگاهها ۴۰ ميليون مترمكعب و ميزان مصرف هماكنون ۱۶ ميليون مترمكعب معادل ۱۶ ميليون ليتر بنزين است.
طرح تبديل خودروهاي بنزينسوز به دوگانهسوز آغاز شده و سرعت آن در يك سال گذشته افزايش يافته به نحوي كه تاكنون حدود ۱۸ هزار خودرو در سامانه ثبت شده است.
سعيد رحمان سالاري - در يك برنامه تلويزيوني يكي از دلايلي كه سبب استقبال كم مردم از سوخت دوم شده را قيمت دانست و گفت: بايد اختلاف قيمت معناداري بين بنزين و سيانجي وجود داشته باشد تا مصرفكننده به سمت سوخت جايگزين برود. دليل ديگراستقبال كم، توليد خودرو از سوي خودروسازهاست و در حال حاضر مقدار توليد خودروي دوگانهسوز كاهش يافته است.
به گفته وي طرح تبديل خودروهاي بنزينسوز به دوگانهسوز آغاز شده و سرعت آن در يك سال گذشته افزايش يافته است به نحوي كه تاكنون حدود ۱۸ هزار خودرو در سامانه ثبت شده است، همچنين تعداد بسيار زيادي مخزن در كشور توليد شده و مشكلي بابت تأمين مخازن وجود ندارد.
در حال حاضر براي گازسوز كردن خودروهاي شخصي هم ميتوان به سامانه ايجاد شده از سوي دولت به نشاني https: //gcr.niopdc.ir/Login مراجعه كرد و هم ميتوان به صورت شخصي به يكي از مراكز مجاز و كارگاههاي دوگانه سوز كردن خودروها رفت.امكان تبديل رايگان خودروها در سامانه شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي ايران وجود دارد و هزينه گازسوز كردن خودروها بر عهده دولت و براي مالك خودرو رايگان است.
برخلاف تصور بسياري از افراد، خودروهاي دوگانه سوز در كشورهاي اروپايي، آسيايي و امريكا هم وجود دارد و حتي برخي از شركتهاي تجاريساز بزرگ دنيا مثل ايويكو، مرسدس بنز و ولوو، برنامههاي زيادي براي عرضه خودروهاي سنگين با سوخت LNG دارند و چندين محصول از اين شركتها در بازارهاي دنيا عرضه شده است.همچنين سيستم گازي كردن خودروهاي بنزيني در بسياري از كشورها وجود دارد و فقط مختص به كشور ما يا كشورهاي در حال توسعه نيست.
خودروهاي دوگانهسوز به خاطر داشتن يك سوخت اضافه، قابليت پيمايش بيشتري دارند و نياز به توقف در طول مسير و سوختگيري در آنها كمتر است؛ ضمن اينكه در صورت بروز ايراد در يك سيستم سوخترساني، امكان حركت خودرو با سوخت دوم نيز ممكن است و خودرو زمينگير نميشود.
هزينه پيمايش خودرو با گاز به خصوص گاز CNG بسيار كمتر از بنزين است كه هزينه اوليه تجهيز خودرو به سيستم گازسوز به مرور زمان به جيب مالك برميگردد. در صورت افزايش تعداد خودروهاي گازي، مصرف بنزين نيز كاهش پيدا ميكند و هزينههاي توليد آن نيز ميتواند در ديگر نقاط كشور مورد استفاده قرار بگيرد. آلايندگي سوخت گاز كمتر از بنزين است و افزايش تمايل مالكين به سمت دوگانهسوز كردن خودروها، هم باعث صرفه اقتصادي براي مالكان خودرو و هم منجر به افزايش اشتغالآفريني ميشود.
نكته قابل توجه اينكه گاز CNG براي استفاده در خودرو بسيار ايمن است و خطر آتشسوزي آن در تصادفات حتي از بنزين نيز كمتر است زيرا هم مخزن بسيار مقاومي دارد و هم به راحتي در فضا پخش ميشود و مثل بنزين در محل ضربه و تصادف باقي نميماند.استفاده از گاز طبيعي در حمل و نقل نسبت به فرآوردههاي نفتي از نظر اقتصادي ۵۰ درصد به صرفهتر است و گاز طبيعي آلايندگي كمتري دارد.
در راستاي اجراي تبديل رايگان خودروهاي بنزيني به دوگانهسوز، عليرغم سرمايهگذاري ۳ ميليارد دلاري در حوزه سياناجي به دليل كاهش ارزش بنزين، مصرف سيانجي بهطور چشمگيري كاهش داشته است.طي ۸ ماه گذشته ۴۵ هزار خودرو تبديل شده و ثبتنام ۲۲ هزار خودرو در سامانه انجام گرفته است.همچنين سهم سيانجي در سبد سوخت حمل و نقل كشور از ۲۱ درصد در سال ۱۴۰۰ به حدود ۱۱ درصد در سال ۱۴۰۴ كاهش يافته است.
در حال حاضر تركيب دو سياست كليدي دولت يعني ارتقاي كيفيت سوخت نيروگاهي و توسعه خودروهاي دوگانهسوز كمك ميكند كه صنعت انرژي كشور در مسير كاهش آلايندگي و مديريت مصرف سوخت حركت كند.اين اقدامات علاوه بر بهبود كيفيت هوا در كلانشهرها، صرفهجويي گسترده در مصرف بنزين و افزايش بهرهوري در نيروگاهها را به دنبال دارد.
