از هر ۳ نوجوان يك نفر روزانه از چتباتهاي هوش مصنوعي استفاده ميكند
نتيجه يك پژوهش جديد نشان ميدهد كه تقريبا يك سوم نوجوانان به صورت روزانه از چتباتهاي هوش مصنوعي استفاده ميكنند و از ميان شركتهاي بزرگ، شركت «اوپنايآي» (OpenAI) با چتبات مشهور ChatGPT بيشترين دسترسي را در بين كاربران جوانتر دارد.
نتيجه يك پژوهش جديد نشان ميدهد كه تقريبا يك سوم نوجوانان به صورت روزانه از چتباتهاي هوش مصنوعي استفاده ميكنند و از ميان شركتهاي بزرگ، شركت «اوپنايآي» (OpenAI) با چتبات مشهور ChatGPT بيشترين دسترسي را در بين كاربران جوانتر دارد. به گزارش ايسنا، چتباتهاي هوش مصنوعي هنوز به جايگزيني كامل در عادات رسانههاي اجتماعي نوجوانان نزديك هم نشدهاند، اما نقش مهمي در عادات آنلاين آنها ايفا ميكنند و طبق گزارش جديد موسسه پژوهشي «Pew Research» تقريبا يك سوم نوجوانان امريكايي روزانه يا بيشتر از چتباتهاي هوش مصنوعي استفاده ميكنند. اين گزارش اولين گزارش از اين موسسه است كه بهطور خاص بررسي ميكند كه نوجوانان بهطور كلي چند وقت يكبار از هوش مصنوعي استفاده ميكنند و در كنار آخرين تحقيقات آن، از استفاده نوجوانان از رسانههاي اجتماعي نيز گفته شده است. اين گزارش بر اساس يك نظرسنجي آنلاين از ۱۴۵۸ نوجوان امريكايي است كه بين ۲۵ سپتامبر تا ۹ اكتبر ۲۰۲۵ مورد نظرسنجي قرار گرفتهاند. به گفته اين موسسه، اين نظرسنجي به گونهاي طراحي شده است كه نماينده نوجوانان امريكايي ۱۳ تا ۱۷ ساله باشد كه با والدين خود زندگي ميكنند. همچنين بر اساس سن، جنسيت، نژاد و قوميت، درآمد خانوار و ساير دستهبنديها پژوهش شده است. طبق اين گزارش، ۴۸ درصد از نوجوانان «چندين بار در هفته يا بيشتر» از چتباتهاي هوش مصنوعي استفاده ميكنند، ۱۲ درصد استفاده خود را «چندين بار در روز» گزارش ميدهند و ۴ درصد ميگويند كه «تقريبا بهطور دائم» از اين ابزارها استفاده ميكنند. اين تعداد بسيار كمتر از ۲۱ درصد نوجواناني است كه تقريباً به شكل دائم از برنامه «Tik Tok» استفاده ميكنند و ۱۷ درصدي كه همين را در مورد «YouTube» ميگويند، اما با توجه به اينكه اين سرويسها در مقايسه با برنامههاي اصلي رسانههاي اجتماعي چقدر جديدتر هستند، اين اعداد باز هم قابل توجه هستند. اين گزارش همچنين بينشي در مورد اينكه چتباتهاي كدام شركتهاي هوش مصنوعي بيشترين استفاده را در بين نوجوانان دارند، ارائه ميدهد. چتبات ChatGPT از شركت OpenAI با ۵۹ درصد از نوجوانان كه گفتهاند از اين سرويس استفاده كردهاند، با اختلاف زياد پيشي گرفته و پس از آن جميناي (Gemini) گوگل با ۲۳ درصد و «Meta AI» با ۲۰ درصد قرار گرفتند. فقط ۱۴ درصد از نوجوانان گفتند كه تا به حال از هوش مصنوعي Copilot شركت مايكروسافت استفاده كردهاند و به ترتيب ۹ درصد و ۳ درصد گزارش دادهاند كه از «Character AI» و «Claude» محصول شركت آنتروپيك (Anthropic) استفاده كردهاند. اين پژوهش در حالي منتشر ميشود كه بررسيهاي فزايندهاي در مورد نحوه برخورد شركتهاي هوش مصنوعي با كاربران جوانتر صورت گرفته است. «اوپنايآي» و «Character AI» در حال حاضر با دعاوي مرگ غيرعمد از سوي والدين نوجواناني كه بر اثر خودكشي جان خود را از دست دادهاند، روبرو هستند. در هر دو مورد، والدين ادعا ميكنند كه تعاملات فرزندشان با يك چتبات در مرگ آنها نقش داشته است. گفتني است كه «Character AI» قبل از معرفي قالبي محدودتر براي كاربران جوانتر، نوجوانان را از خدمات خود منع كرد. ضمن اينكه ساير شركتها از جمله «آلفابت» و «متا» نيز در مورد سياستهاي ايمني خود براي كاربران جوانتر تحت بررسي هستند. جالب اينجاست كه اين گزارش همچنين نشان ميدهد كه تغيير كمي در استفاده نوجوانان امريكايي از رسانههاي اجتماعي رخ داده است. موسسه Pew كه بهطور منظم از نوجوانان در مورد نحوه استفاده از رسانههاي اجتماعي نظرسنجي كرده است، خاطرنشان ميكند كه استفاده روزانه نوجوانان از اين پلتفرمها در مقايسه با سالهاي اخير «نسبتا ثابت مانده است.» «يوتيوب» هنوز هم پركاربردترين پلتفرم است كه ۹۲ درصد از نوجوانان از آن استفاده ميكنند و پس از آن «Tik Tok» با ۶۹ درصد، «اينستاگرام» با ۶۳ درصد و «اسنپچت» با ۵۵ درصد قرار دارند. از ميان برنامههاي اصلي كه در اين گزارش بررسي شدهاند، «واتساپ» تنها سرويسي است كه در سالهاي اخير تغيير قابل توجهي را تجربه كرده است، به طوري كه اكنون ۲۴ درصد از نوجوانان گزارش ميدهند كه از اين برنامه پيامرسان استفاده ميكنند، در حالي كه اين رقم در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۷ درصد بوده است.
