غلظت ذرات معلق در تهران ۲،۵ برابر استاندارد

۱۴۰۴/۰۹/۱۷ - ۰۱:۴۷:۱۵
کد خبر: ۳۶۸۹۱۱

رييس مركز تحقيقات كنترل كيفيت هواي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: در حال حاضر غلظت ذرات معلق در تهران ۲.۵ برابر استاندارد ملي و ۶ برابر رهنمودهاي سازمان بهداشت جهاني است.

رييس مركز تحقيقات كنترل كيفيت هواي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: در حال حاضر غلظت ذرات معلق در تهران ۲.۵ برابر استاندارد ملي و ۶ برابر رهنمودهاي سازمان بهداشت جهاني است.

به گزارش مهر، محمدصادق حسنوند گفت: ما از سال ۱۳۹۰ داده‌هاي قابل استنادي داريم كه نشان مي‌دهد اگرچه از سال ۹۰ تا ۹۷ روند كاهشي در غلظت آلاينده‌ها داشتيم، اما متأسفانه از سال ۱۳۹۷ به بعد مجدداً شاهد روند افزايشي غلظت ذرات معلق هستيم.

او با بيان اينكه وضعيت امسال نگران‌كننده‌تر شده است، اظهار كرد: در ۸ ماهه نخست سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود ۱۵ درصد افزايش غلظت آلاينده‌ها را تجربه كرده‌ايم. اگرچه تغييرات اقليمي و كاهش بارندگي در اين موضوع دخيل است، اما عامل اصلي همچنان منابع متحرك مانند خودروها و موتورسيكلت‌ها و منابع ثابت مثل سوخت بي‌كيفيت و صنايع فاقد فيلتراسيون هستند.رييس مركز تحقيقات كنترل كيفيت هواي دانشگاه علوم پزشكي تهران با ارايه آماري تكان‌دهنده از تبعات جاني آلودگي هوا تصريح كرد: سالانه حدود ۳۵ هزار مرگ منتسب به آلودگي هوا در كشور رخ مي‌دهد و برآورد مي‌شود كه سالانه ۲ ميليون سال از عمر ايرانيان به دليل تنفس هواي آلوده از دست مي‌رود. 

حسنوند اظهار كرد: در حال حاضر غلظت ذرات معلق در تهران ۲.۵ برابر استاندارد ملي و ۶ برابر رهنمودهاي سازمان بهداشت جهاني است.

او با انتقاد از سهم اندك حمل‌ونقل عمومي در ترددهاي شهري افزود: مهم‌ترين راهكار تجربه‌شده در دنيا توسعه حمل‌ونقل عمومي است. در حال حاضر كمتر از ۲۰ درصد سفرهاي درون‌شهري تهران با ناوگان عمومي انجام مي‌شود كه اين رقم بسيار پايين است. تا زماني كه شبكه مترو و اتوبوس‌راني گسترش نيابد و زيرساخت‌هاي پياده‌روي و دوچرخه‌سواري براي مسافت‌هاي كوتاه فراهم نشود، نمي‌توان انتظار بهبود داشت.

رييس مركز تحقيقات كنترل كيفيت هواي دانشگاه علوم پزشكي تهران با اشاره به قانون هواي پاك بيان كرد: قانون هواي پاك طيف وسيعي از اقدامات را تكليف كرده اما بودجه تخصيص يافته به آن بسيار ناچيز است. ما بايد بر اساس شواهد علمي و اولويت‌بندي هزينه كنيم؛ اولويت نخست بايد توسعه واقعي و سريع حمل‌ونقل عمومي و از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده باشد.