رپرتاژ آگهي

مغازه شما چرا مشتری ندارد؟ 7 اشتباه که همه دارند! + 5 راه حل

۱۴۰۴/۰۹/۱۴ - ۱۵:۱۳:۰۲
کد خبر: ۳۶۸۵۶۶
مغازه شما چرا مشتری ندارد؟ 7 اشتباه که همه دارند! + 5 راه حل

در دنیای امروز، داشتن یک مغازه پر از کالا و خدمات خوب به تنهایی برای رسیدن به موفقیت کاری کافی نیست. شما باید بتوانید نظر مشتریان به سمت فروشگاه خود جلب کنید و آن‌ها را برای خرید ترغیب کنید. گاهی اوقات حتی بهترین فروشگاه‌های سطح شهر هم به دلیل نداشتن مشتری مجبور به تعطیلی می‌شوند. بسیاری از کسب و کار‌ها حتی با وجود تلاش‌های فراوان باز هم با مشکل نبود مشتری مواجهه هستند.

اگر می‌خواهید که شما هم در این دام گرفتار نشوید؛ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به 7 اشتباه رایجی که اکثر صاحبان مغازه‌ها مرتکب می‌شوند؛ اشاره خواهد شد.

نبود تبلیغات موثر

نداشتن تبلیغات تاثیرگذار در جهان امروزی فاکتور مهمی است که روز به روز، مغازه را به شکست نزدیک می کند. اگر شما برند خود را به مشتریان معرفی نکنید؛ به طور کامل از ذهن مخاطبان محو می شوید. در جهان پر زرق و برق امروزه، مشتریان به برندهایی که حضور پر رنگ‌تری در جامعه دارند؛ توجه بیشتری می‌کنند.

تبلیغات محلی

عدم توجه به نیاز‌های مشتریان

عدم شناخت درست مخاطبان باعث می‌شود تا به نیاز واقعی آن‌ها نیز پی نبرید. اگر خدمات شما هم راستا با نیاز مشتریان نباشد؛ حتی بهترین تبلیغات نیز نتیجه نمی‌دهد. مشتریان به دنبال محصولی هستند که با هزینه کم بهترین کارایی را برایشان داشته باشد. ارائه کالاهایی که با فرهنگ و شرایط اقتصادی مخاطبان همخوانی نداشته باشد؛ احتمال مراجعه مجدد آن‌ها به مغازه را به حداقل می‌رساند. عدم وجود میز کانتر فروشگاهی برای تست محصولات در مغازه یک ایراد به ظاهر ساده اما بسیار مهم است.

چرا مشتری نمیاد مغازه

عوامل اقتصادی و اجتماعی در سطح جامعه

بروز تغییرات مکرر در شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه هم یکی از دلایل کاهش تعداد مشتریان است. مشکلات اقتصادی موجود در جامعه باعث می‌شود تا قدرت خرید مردم نیز کاهش یابد. به مرور زمان تغییر رفتار خرید افراد و تمایل به خرید از فروشگاه‌های بزرگ و آنلاین را می‌توان به وضوح دید.

تجربه بد مشتری

برای اینکه مخاطبان به مشتریان وفادار مغازه شما تبدیل شوند؛ تنها ارائه محصولات با کیفیت کافی نیست. شما باید بتوانید تجربه ای به یاد ماندنی و خوب در همان بار اول در ذهن مخاطب ایجاد کنید. برای دستیابی به این هدف، رفتار کارکنان، نظم محیط و چیدمان فروشگاه همگی اهمیت دارند. اگر مشتری با برخورد نا مناسب هر یک از کارکنان مواجهه شود؛ احتمال بازگشت مجدد او به شدت کاهش می‌یابد.

بازاریابی دیجیتال و آنلاین ضعیف

چشم پوشی از تاثیرات دنیای مجازی و اینترنت در جهان امروزه، شما را روز به روز به شکست کاری نزدیک می‌کند. اغلب مشتریان قبل از خرید ابتدا در اینترنت بررسی‌های اولیه از محصول و مغازه‌های ارائه دهنده آن را انجام می‌دهند. نبود سایت یا صفحه فعال در شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود تا شما بخش اعظمی از مشتریان خود را از دست بدهید.

رقابت بالا در بازار کسب و کار

یکی از دلایل غیر قابل کنترل در کاهش تعداد مشتریان، رقابت بالا در بازار کسب و کار است. در بازار امروز هر روز رقبا در کمین اند تا مشتریان شما را به مخاطبان خود تبدیل کنند. این رقابت حتی می‌تواند برند‌های بزرگ و نام آشنا را هم با این مشکل مواجهه کند. ارائه محصولات مشابه با قیمت کم‌تر یا کیفیت بالاتر، مشتریان را به سمت خود می‌کشاند. تنها راه مقاله با این شرایط ایجاد تمایز است. با افزودن مزیت‌های ویژه و متمایز با سایر رقبا می‌توانید مخاطبان را به سمت خرید از فروشگاه خود سوق دهید.

عدم تغییر و به روزرسانی مغازه

تکرار و قدیمی شدن ویترین و دکور مغازه، یکی از فاکتور‌های مهمی است که مغازه شما را در دید مخاطبان محو می‌کند. بسیاری از مغازه‌هایی که با همان سبک قدیمی پیش می‌روند؛ امروزه اکثر مشتریان خود را از دست داده اند. اگر فروشگاه شما هیچ نوآوری در دکوراسیون، خدمات یا حتی نوع محصولات نداشته باشد، به‌تدریج جذابیت خود را برای مخاطبان از دست می‌دهد.

مغازه بدون پاخور

5 راه حل عملی برای افزایش جذب مشتریان

افزایش تعداد مشتریان یکی از اصلی‌ترین گام‌ها برای دستیابی به سود بالا و موفقیت کاری است. در راه رسیدن به این هدف مشکلات متعددی وجود دارد که برای مقابله با آن‌ها می‌توانید از راهکار‌های زیر استفاده کنید.

1. استفاده از تبلیغات هدفمند و جذاب

تبلیغات محیطی در گوشه و کنار شهر و همچنین تبلیغات محلی به هرچه بیشتر دیده شدن مغازه شما کمک بسزایی می‌کند؛ مخصوصا نمایشگر‌های دیجیتال با نمایش تصاویر و ویدئو‌های با کیفیت، توجه مخاطبان را به سمت خود می‌آورند. بزرگ بودن ابعاد ویدئو وال تبلیغاتی نیز در جلب توجه هرچه بیشتر مشتریان تاثیر گذار است.

در کنار تبلیغات محیطی باید توجه کافی به تبلیغات در فضای مجازی نیز داشته باشید. تبلیغات آنلاین باعث افزایش تعداد مشتریان شما در سطح کشور می شود. با این روش کسب و کار شما از یک مغازه محلی به فروشگاهی نام آشنا برای طیف وسیعی از افراد تبدیل می شود.

2. قیمت گذاری هوشمند

قیمت پایین و ارائه تخفیف‌های دوره‌ای از جمله فاکتور‌هایی است که مشتریان را برای خرید‌های مجدد ترغیب می‌کند. قیمت گذاری بر روی محصولات و خدمات باید هوشمندانه باشد و با بررسی رقبای و شناخت مشتریان صورت گیرد. ارائه ضمانت خرید و خدمات پس از فروش، اعتماد مخاطب به محصولات را افزایش می‌دهد و تمایل برای خرید ایجاد می‌کند.

3. بهبود تجربه مشتری

پاسخگویی مناسب به مشتری و برخورد درست با افراد، باعث به یاد ماندن خاطره خوب از فروشگاه شما می‌شود. ایجاد تجربه خوب برای مخاطب باعث می‌شود تا برای مراجعه مجدد به مغازه شما ترغیب شود. تمامی کارکنان باید رفتار حرفه‌ای و دوستانه داشته باشند. تجربه خرید خوشایند حتی می‌تواند ضعف‌های کوچک محصولات را در ذهن مشتری جبران کند. وجود میز کانتر کوچک در بخش ورودی مغازه و خوش آمدگویی ابتدایی به داشتن تجربه بهتر افراد کمک بسزایی می‌کند.

چرا مغازه شما فروش ندارد

4. برگزاری رویدادهای کوچک در داخل مغازه

برگزاری رویداد‌های متنوع و مرتبط با کسب و کار خود در داخل مغازه، مشتریان را بیشتر به سمت فروشگاه شما می‌کشاند. برای مثال می‌توانید جشنواره تخفیف در مناسبت‌های مختلف برگزار کنید. وجود میز کانتر مخصوص برای تست محصولات، تمایل به خرید را در مشتریان افزایش می‌دهد. ایجاد تجربه اجتماعی با شرکت در چنین رویداد‌هایی برای مشتریان، باعث افزایش تبلیغ دهان به دهان مغازه شما می‌شود.

5. ایجاد سیستم وفاداری مشتریان

برای مشتریان نه تنها خرید کالا بلکه به دنبال داشتن تجربه‌ای منحصر به فرد نیز اهمیت دارد. اینکه شما بتوانید بین مشتریان ثابت خود و سایر مشتریان تفاوت قائل شوید؛ ایده تاثیرگذاری در افزایش مراجعه مجدد مشتریان است. برای مثال می‌توانید سیستم کارت امتیاز، کوپن یا اپلیکیشن ساده‌ای که به مشتریان بابت خریدهای مکرر پاداش می‌دهد را راه اندازی کنید.

جذب مشتریان بیشتر برای مغازه

در نهایت باید پذیرفت که موفقیت کاری در مغازه تنها با داشتن کالاهای با کیفیت و خدمات خوب امکان پذیر نیست. جذب مشتری بیشتر یک موضوع پیچیده است که مسائل مختلف باید مورد بررسی قرار گیرند. کنار هم قرار گرفتن دیده شدن، تجربه خرید خوشایند، قیمت‌گذاری هوشمندانه و حضور فعال در فضای آنلاین می‌تواند باعث جذب مشتریان بیشتر شود.

اگر شما هم می‌خواهید از چرخه تکرار اشتباهات خارج شوید؛ باید تجربه ای جدید و منحصر به فرد برای مخاطبان خود رقم بزنید. با رعایت نکات ذکر شده در این مقاله، مسیر موفقیت کاری و رشد مغازه شما، روز به روز هموارتر می‌شود.