ايران دروازه طلايي عبور قطارهاي چين به اروپا

۱۴۰۴/۰۹/۱۲ - ۰۱:۳۹:۰۳
کد خبر: ۳۶۸۲۶۹

مديركل بازرگاني خارجي راه‌آهن با اشاره به توافق شش‌جانبه ريلي براي تقويت كريدور شرق-غرب، ايران را محور شبكه حمل‌ونقل منطقه‌اي دانست. به گزارش مهر، شهريار نقي‌زاده اظهار كرد: ايران در كانون كريدورهاي مهم منطقه‌اي واقع شده و تقاطع دو مسير مهم شرق-غرب و شمال-جنوب است

مديركل بازرگاني خارجي راه‌آهن با اشاره به توافق شش‌جانبه ريلي براي تقويت كريدور شرق-غرب، ايران را محور شبكه حمل‌ونقل منطقه‌اي دانست. به گزارش مهر، شهريار نقي‌زاده اظهار كرد: ايران در كانون كريدورهاي مهم منطقه‌اي واقع شده و تقاطع دو مسير مهم شرق-غرب و شمال-جنوب است. او افزود: در حمل‌ونقل كالا، دو شاخص زمان و هزينه تعرفه‌اي تعيين‌كننده مسير هستند و همين عوامل در جذابيت مسير ايران اثرگذار است. مديركل بازرگاني خارجي راه‌آهن با اشاره به توافق پكن يادآور شد: نخستين قطار باري از شي‌آن چين وارد بندر خشك آپرين شد و اكنون چهلمين قطار چين عازم ايران شده است. او گفت در ۷ ماهه نخست امسال، ترانزيت ريلي با عبور ۴۰ قطار از چين رقم خورد كه رخدادي بي‌سابقه محسوب مي‌شود. نقي‌زاده از ورود اولين قطار ترانزيتي تركيه به افغانستان با عبور از خاك ايران خبر داد و اين رويداد را عامل افزايش همگرايي منطقه‌اي دانست. وي با اشاره به يكسان بودن عرض خطوط ريلي ايران با چين و اتحاديه اروپا (۱۴۳۵ ميلي‌متر) گفت: تفاوت عرض ريل در كشورهاي آسياي مركزي نيازمند تعويض واگن در مرزهاست، اما ايران در مسير جنوبي از چنين مزيتي برخوردار است. به گفته نقي‌زاده، تركيه ميزبان توافق شش‌جانبه‌اي با مشاركت ايران، چين، قزاقستان، ازبكستان، تركمنستان و تركيه براي تقويت ترانزيت ريلي شده است. او افزود: برتري مسير ايران، تركيه را نيز به مشاركت در اين توافق و پذيرش عبور قطارها از استانبول واداشت. كشورهاي عضو اين توافق متعهد شده‌اند تعرفه‌هاي يكسان و رقابتي تعيين كنند، زمان سير قطارها را كاهش دهند، هزينه‌هاي جانبي و گمركي را پايين بياورند و زيرساخت‌هاي لازم را فراهم كنند. او گفت: سهم حمل‌ونقل ريلي كشور از ۹درصد به ۱۴درصد رسيده و موقعيت راهبردي ايران مانع حذف آن از مسيرهاي ترانزيتي خواهد شد.