بودجه جديد 40 همتي در دسترس نيست
سخنگوي انجمن قطعهسازان، ضمن تأييد افزايش سقف اعتباري اين صنعت به 40 همت، هشدار داد، استفاده از اين ظرفيت با موانع جدي روبروست.
سخنگوي انجمن قطعهسازان، ضمن تأييد افزايش سقف اعتباري اين صنعت به 40 همت، هشدار داد، استفاده از اين ظرفيت با موانع جدي روبروست. به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري تسنيم، با اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، دو منبع بانكي به ارزش مجموع 40 هزار ميليارد تومان براي حمايت از قطعهسازان ابلاغ شده است؛ با اين حال فعالان اين حوزه معتقدند مشكلات ساختاري در نظام بانكي و بدهي خودروسازان مانع بهرهبرداري عملي از اين منابع خواهد شد. زارعي، سخنگوي وزارت صمت، در توضيح جزييات اين طرح گفته است « سازوكار پرداخت بهگونهاي طراحي شده كه مبالغ تخصيصي مستقيماً به حساب قطعهسازان واريز شود و هيچگونه گردش مالي از طريق حساب خودروسازان صورت نگيرد. اين منابع ميتواند روند اجراي تعهدات توليدي را تسريع كند و امكان دسترسي خودروسازان به تأمين مالي را از مسير قطعهسازان فراهم سازد. » در مقابل، بيگلو، سخنگوي انجمن قطعهسازان، ضمن تأييد افزايش سقف اعتباري اين صنعت به 40 همت، هشدار داد استفاده از اين ظرفيت با موانع جدي روبروست. وي به تسنيم اعلام كرد ايرانخودرو و بهويژه سايپا بهدليل بدهيها و چكهاي برگشتي قادر به بهرهگيري از اين اعتبارات نيستند. بيگلو همچنين با اشاره به كمبود نقدينگي در شبكه بانكي كشور تصريح كرد: بانكها در عمل منابع لازم براي پرداخت به قطعهسازان را در اختيار ندارند و ابلاغيه اخير نميتواند گره از مشكلات اين بخش باز كند. به گفته وي، با وجود اعلام رسمي حمايت مالي، وضعيت واقعي نقدينگي در صنعت خودرو و قطعهسازي همچنان يكي از چالشهاي اصلي توليد به شمار ميرود و اثرگذاري طرح جديد نيازمند رفع موانع اعتباري و بانكي است.
