1.5 ميليارد دلار درآمد صرفهجويي سوخت حاصل اسقاط خودرو كجا رفت؟
به نظر ميرسد با صرف 1.5 ميليارد دلار منابع صرفهجويي سوخت حاصل از اسقاط خودروهاي فرسوده، ميشد حدود 10 ميليون خودرو ديگر را اسقاط كرد، اما در عمل تنها 505 هزار خودرو از 1403 و 1404 اسقاط شدهاند كه حدود 10 درصد از آلايندگي كشور را كاهش داده است.
به نظر ميرسد با صرف 1.5 ميليارد دلار منابع صرفهجويي سوخت حاصل از اسقاط خودروهاي فرسوده، ميشد حدود 10 ميليون خودرو ديگر را اسقاط كرد، اما در عمل تنها 505 هزار خودرو از 1403 و 1404 اسقاط شدهاند كه حدود 10 درصد از آلايندگي كشور را كاهش داده است.
به گزارش تسنيم، مساله خودروهاي فرسوده و آلايندگي ناشي از آنها در سالهاي اخير به يكي از دغدغههاي اصلي مسوولان و كارشناسان محيط زيست تبديل شده است. با وجود برنامهها و وعدههاي متعدد، روند اسقاط خودروهاي فرسوده كند بوده و سهم قابل توجهي از منابع صرفهجويي سوخت بابت اسقاط خودرو به اين حوزه اختصاص نيافته است.
ميرمحمدي، نماينده كميسيون بهداشت مجلس اعلام كرده كه طي 8 ماه گذشته حدود 6 ميليارد ليتر بنزين وارد كشور شده است و اين ميزان ميتوانست صرف تسريع اسقاط خودروهاي فرسوده شود. به نظر ميرسد با صرف 1.5 ميليارد دلار منابع صرفهجويي سوخت حاصل از اسقاط خودرو، ميشد حدود 10 ميليون خودرو ديگر را اسقاط كرد، اما در عمل تنها 505 هزار خودرو از 1403 و 1404 اسقاط شدهاند كه حدود 10 درصد از آلايندگي كشور را كاهش داده است. بررسيها نشان ميدهد كه بخش زيادي از اين منابع به مصارف جاري دولت و هزينههاي سازمانها اختصاص يافته و صرف پروژههاي محيط زيستي يا اسقاط خودروهاي فرسوده نشده است.
به عبارت ديگر، منابعي كه قانونا بايد به اسقاط خودروهاي فرسوده و كاهش آلايندگي بازگردد، در عمل براي هزينههاي عملياتي، حقوق و دستمزد و مخارج جاري نهادهاي دولتي و شهرداريها مصرف شده است. كارشناسان معتقدند كه اين عدم تخصيص مناسب بودجه باعث شده روند اسقاط خودروهاي فرسوده كند و ناكارآمد باشد و اثرات مثبت صرفهجويي سوخت بر كاهش آلايندگي و سلامت مردم نمايان نشود. آنها تاكيد ميكنند كه با شفافسازي هزينهكرد منابع، تخصيص مستقيم بودجه صرفهجويي سوخت به پروژههاي اسقاط و خودروهاي كممصرف و اعمال ماليات صنايع آلاينده براي حمايت از كاهش آلايندگي، ميتوان اين مشكل را رفع كرد.
