وزير نفت مخالف مصوبه جديد بنزيني دولت است
يك عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: ديروز بنده در حاشيه جلسه كميسيون انرژي از وزير نفت در خصوص مصوبه جديد بنزيني دولت سوال كردم و ايشان گفت من در دولت مخالف بودم.
يك عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: ديروز بنده در حاشيه جلسه كميسيون انرژي از وزير نفت در خصوص مصوبه جديد بنزيني دولت سوال كردم و ايشان گفت من در دولت مخالف بودم. به گزارش ايسنا مالك شريعتي نياسر، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي، در جريان جلسه علني (چهارشنبه ۵ آذر) مجلس در نطق ميان دستور خود با تبريك به مناسب فرا رسيدن سالروز بسيج بيان كرد: چند نكته درباره مصوبه بنزيني دولت وجود دارد، نكته اول اينكه چرا در دولت كسي قبول مسووليت نميكند؟ ديروز بنده در حاشيه كميسيون انرژي از وزير نفت سوال كردم و ايشان گفت من در دولت مخالف بودم. از رييس سازمان بهينهسازي انرژي پرسيدم و وي نيز بيان كرد مصوبه مربوط به قبل از انتصاب بنده است، چرا سازمان برنامه و بودجه از پشت صحنه خارج نميشود و قبول مسووليت نميكند. وي در ادامه با ابراز اين عقيده كه آقاي بيگدلي به درستي آقاي پورمحمدي را سلطان ناترازيها در كشور لقب داد، اظهار كرد: چرا اين لقب برازنده ايشان هست؟ آقاي پورمحمدي از سال ۸۳ تاكنون همواره در رده بالاي مديريتي بانكي، اقتصادي و بودجه كشور بوده امروز هم رييس سازمان برنامه و بودجه كشور است آيا اين تشديد ناترازيها طي اين ۲۰ سال شايسته يك عذرخواهي از ملت نيست؟ اين عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي، تصريح كرد: مثالي ميزنم؛ آقاي پورمحمدي دو هفته قبل در مجلس در خلال بررسي برنامه هفتم اظهار كرد كه سال ۹۹ ايران ۶ ميليارد دلار صادرات بنزين داشت و امروز به همين ميزان واردكننده شديم، چرا ايشان خودش را مسوول نميداند كه سال ۹۹ در كميسيون تلفيق بودجه ۱۴۰۰ با ساماندهي وضعيت سهميه خودروها مخالفت كرد. نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه در صدر مصوبه اخير نوشته به منظور كاهش واردات و استفاده از كارت شخصي چنين مصوبهاي صورت پذيرفت، خاطرنشان كرد: من به صراحت اعلام ميكنم اين مصوبه نه مصرف را كاهش خواهد داد نه جلوي قاچاق را خواهد گرفت و در نتيجه واردات را كاهش نخواهد داد فقط اندكي درآمد براي سازمان برنامه و بودجه خواهد داشت كه در سازمان هدفمندسازي يارانهها خرج يارانهها كند اين هم كه با تورمي كه ايجاد ميكند خنثي خواهد شد. وي در ادامه ضمن تشكر از دولت، افزود: اينكه دولت تصميم گرفته كه كاري انجام دهد جاي تشكر دارد اما چرا تصميمي كه كم فايده و پرهزينه است را اتخاذ ميكنيد؟ در قانون برنامه و در قانون بودجه تكاليفي را براي دولت تعيين كرديم چرا دولت اين تكاليف را دنبال نميكند؟ تكاليفي كه بسياري از آنها اجراي سياستهاي غيرقيمتي است. وي در ادامه با اشاره به اينكه ما براي حذف كارت جايگاه در تبصره سه بند «ت» حكم داريم؛ گفت: بر اساس اين مصوبه گفتيم كه تصفيه سهميه سوخت را به حساب بانكي صاحب خودرو ببريد با اين كار كل كارت جايگاه ساماندهي و شفاف ميشود چرا اين كار انجام نميشود. چرا دولت آيين نامه اين را بيش از شش ماه در هيات وزيران انداخته و مصوب نميكند؟ چه كساني مخالف اين مصوبه هستند؟ سفرهدارها مخالفاند.اول شركتهاي پشت صحنه شركت ملي پخش كه ساماندهي و تعمير و نگهداري را دنبال ميكنند و پروژه دارند و سفره آنها جمع ميشود. اين عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه امروز ۴۳ درصد سوختگيري در جايگاهها با كارت شخصي نيست با كارت جايگاه انجام ميشود؛ خاطرنشان كرد: ما ۳۱ ميليون كارت سوخت شخصي داريم و ۶۰ هزار كارت جايگاه ما ۴۳ درصد سوختگيري با كارت جايگاه انجام ميشود. اين سفره جمع خواهد شد. يك بانك خاصي كه امروز ۷۰ درصد تراكنشهاي جايگاه سوخت را در اختيار دارد سفرهاش جمع ميشود، قاچاقچيها هم كه به طريق اولا سفره شان جمع ميشود. شريعتي خطاب به رييس سازمان پدافند غيرعامل گفت: چرا وضعيت كارشناسي در اين سازمان اينقدر ضعيف است. ما بارها توضيح داديم سيستم تصفيه سهميه يارانه مستقل از بانك است، مگر امروز قبض برق، قبض گاز كه پرداخت ميشود قوانين و شركت گاز هك ميشوند. شريعتي با اشاره به اينكه در مصوبه بنزيني دولت سه اشكال ديگر هم وجود دارد، بيان كرد: اشكال اول اين است كه ما براي خودروهاي نوشماره سهميه قرار نداديم آيا اين عدالت است كه يك خانوار كه با قرض و با بدبختي توانسته پول جمع كند و يك خودروي داخلي نسبتاً ارزان قيمت بخرند البته ارزان قيمت كه نداريم آيا اين را بايد از سهم يارانه محروم كنيم؟ وي افزود: اما يك خانواده كه به اسم اعضاي خانواده چند خودرو دارد همه سهميه بگيرند و اين سهميه را شما به جاي اينكه به هر فرد بدهيد به هر خانوار بايد ميداديد. شريعتي با اشاره به اينكه اشكال دوم سهميه خودروهاي سي ان جيسوز است، بيان كرد: دولت گفته سهميه خودروهاي سيانجي سوز را نصف ميكنيم اما ما در قانون برنامه تنوع سبد سوختي را در خودروهاي ال پي جي سوز در خودروهاي برقي هيبريدي هم داريم چرا سهميه آنها نبايد نصف شود؟آيا دولت نميخواهد اين سهميهها را اعمال كند؟ چرا خودروهاي كار كه خودروهايي هستند كه مردم دارند با آنها امرار معاش ميكنند در نظر نگرفتيم؟ وي در پايان با اشاره به اينكه امروز ۲۹ درصد از خودروها براي امرار معاش استفاده ميشوند، گفت: اين را سامانه عمومي بگذاريد و به جاي اينكه رانتي براي شركتها در نظر بگيريد بر اساس پيمايش اعمال كنيد و بحث الپيجي را هم من به وزير نفت تاكيد كردم؛ هيچ اجازهاي از دولت نميخواهد، زيرا قانون بودجه براي شما تعيين تكليف كرده و ۵۰۰ هزار تن با قيمت نرخ اول يارانه بنزين اجرا كنيد.
