اما و اگر حذف سهميه بنزين خودروهاي نوشماره
سخنگوي دولت گفت: سهيمه تاكسيهاي اينترنتي در مصوبه دولت براي سهنرخي شدن بنزين، پيشبيني شده است اما تصميمگيري براي شيوه اجرايي آن در كارگروهي كه مشخص شده، انجام و به مردم اعلام ميشود.
سخنگوي دولت گفت: سهيمه تاكسيهاي اينترنتي در مصوبه دولت براي سهنرخي شدن بنزين، پيشبيني شده است اما تصميمگيري براي شيوه اجرايي آن در كارگروهي كه مشخص شده، انجام و به مردم اعلام ميشود.
فاطمه مهاجراني در گفتوگويي با اشاره به جزييات تصميم دولت براي سهنرخي شدن بنزين، اظهار كرد: هدف مصوبه دولت، نظمبخشي به مصرف سوخت است. ظرفيت توليد بنزين در ايران ۱۱۰ ميليون ليتر است و ميزان مصرف بهصورت ميانگين در روزهاي عادي ۱۳۳ ميليون ليتر است.
وي يادآور شد: در ايام نوروز از ۱۶۰ ميليون ليتر مصرف بنزين عبور كرديم و در ايام جنگ ۱۲ روزه از عدد ۱۹۷ ميليون ليتر هم عبور كرديم. اگر فاصله توليد داخل و مصرف را حساب كنيم، همه آن حجمي است كه بايد برايش ارز واردات بنزين تامين شود.
سخنگوي دولت با بيان اينكه دولت شعار عدالتمحوري و معيشت مردم را دنبال ميكند، ادامه داد: مقرر شد همه آنچه از افزايش نرخ سوم بنزين حاصل ميشود مستقيماً براي معيشت مردم و موضوعاتي از جنس كالابرگ در نظر گرفته شود.
مهاجراني با تاكيد بر اينكه ۴۳ درصد از سوختگيريهاي اخير با كارت جايگاهها انجام شده است، گفت: پيشبيني اين است كه حجم بالايي از اين ميزان، صرف قاچاق ميشود. دولت در راستاي بهبود معيشت، دارو و درمان مردم اين موضوع را بايد مديريت كند و به مصوبه اخير رسيده است.
وي در پاسخ به پرسشي درباره سهميه بنزين تاكسيهاي اينترنتي، اظهار كرد: كارگروهي در همين مصوبه پيشبيني شده تا درباره همه اين موضوعات تصميمگيري كند. موضوع تاكسيهاي اينترنتي پيشبيني شده و اساساً همه موضوعاتي كه به شغل مردم بازميگردد در اين مصوبه ديده شده اما در زمينه شيوه اجرايي، در اين كارگروه تصميمگيري ميشود.
سخنگوي دولت در پاسخ به پرسشي درباره تعريف «خودروهاي نوشماره»، گفت: خودروهايي كه از قبل وجود داشتند كارت سوخت دارند. اگر كسي خودرويي ميخرد كه از قبل شماره شده است طبيعتاً كارت سوخت دارد و در اين مورد مشكلي وجود ندارد. اما خودرويي كه تازه توليد و شماره ميشود شامل اين موضوع نميشود. وي يادآور شد: با توجه به وضعيت معيشت مردم و رقمي كه بايد به كالاهاي اساسي و كالابرگ و دارو و درمان اختصاص داد، اين جمعبندي انجام گرفت و شيوه اجرا هم در آن كارگروه مشخص ميشود و به اطلاع مردم ميرسد.
به نظر ميرسد حذف سهميه بنزين خودروهاي نوشماره همچنان در مرحله بررسي قرار دارد. در حالي كه براساس مصوبه اخير، نرخ سوم بنزين و نحوه تخصيص سهميهها تغيير كرده است، وزير نفت اعلام كرد تصميمگيري درباره خودروهاي نوشماره هنوز نهايي نيست و نيازمند جمعبندي نظرات دستگاههاي مرتبط است. با مصوبه جديد دولت، نرخ سوم بنزين در جايگاهها با كارت اضطراري براي مصرف مازاد بر ۱۶۰ ليتر سهميهاي، از نيمه دوم آذرماه به ۵ هزار تومان افزايش يافت. طبق اين تصميم، استفاده از سهميههاي اول و دوم همچنان فقط با كارت سوخت شخصي امكانپذير است و وزارت نفت موظف شده بهصورت فصلي نرخ سوم را اعلام كند. بر اساس اين مصوبه، سهميه خودروهاي وارداتي و خودروهاي مناطق آزاد حذف شده و اين خودروها بايد از نيمه آذر با نرخ ۵۰۰۰ توماني سوختگيري كنند. همچنين سهميه دوم خودروهاي دوگانهسوز CNG سوز از ابتداي بهمن نصف خواهد شد.
موضع وزير نفت، حذف سهميه خودروهاي نوشماره هنوز نهايي نيست
در ادامه واكنشها به اين مصوبه، محسن پاكنژاد، وزير نفت با بيان اينكه تعيين سازوكار و زمان حذف سهميه ۶۰ و ۱۰۰ ليتري خودروهاي نوشماره به كارگروهي متشكل از وزارت كشور، وزارت اطلاعات، وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه و سازمان بهينهسازي و مديريت انرژي سپرده شده، گفت: تصميمگيريها در اين كارگروه بر پايه اجماع و متناسب با شرايط اقتصادي و اجتماعي انجام ميشود. وي توضيح داد كه اين كارگروه علاوهبر خودروهاي نوشماره، مدل اجراي مصوبه براي خودروهاي مناطق ويژه و آزاد، خودروهاي وارداتي و حتي خودروهاي دولتي را نيز بررسي خواهد كرد. او درباره تعريف نوشماره نيز گفت: منظور خودرويي است كه براي نخستينبار شمارهگذاري شده و تازه از كارخانه خارج ميشود. وزير نفت با اين توضيحات عملاً بر عدم قطعيت زمان اجراي حذف سهميه نوشمارهها تأكيد كرده و تصميم را به جمعبندي نهادهاي مسوول موكول كرده است.
در همين رابطه، مرتضي بهروزيفر، كارشناس ارشد انرژي، درباره بحث عدم تخصيص سهميه بنزين به خودروهاي نوشماره نيز گفت: اين اقدام هيچ توجيهي ندارد. چرا نبايد به كسي كه خودرو خريداري كرده، سهميه سوخت تخصيص يابد؟ لازم است روي اين موضوع بازنگري ويژه صورت گيرد.
