شركتهاي بيمه از هوش مصنوعي ميترسند
شركتهاي بزرگ بيمه از جمله AIG، گريت آمريكن و دبليو بركلي قصددارند از رگولاتورهاي امريكايي بخواهند مسووليتهاي مرتبط با هوش مصنوعي را از پوشش بيمههاي شركتي جدا كنند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از تك كرانچ، يكي از بيمه گذاران بازده مدلهاي هوش مصنوعي را بيش از حد پيچيده و در نتيجه غيرقابل اعتماد است. البته صنعت بيمه دلايل خوبي براي بيمناك شدن از هوش مصنوعي دارد. قابليت AI Overview گوگل به اشتباه يك شركت خورشيدي را به مشكلات حقوقي متهم كرد كه اين امر به شكايتي ۱۱۰ ميليون دلاري در ماه مارس منجر شد. شركت اير كانادا نيز سال گذشته مجبور شد طرح تخفيفي كه چت بات شركت آن را اختراع كرده بود، اجرا كند. همچنين كلاهبرداران سال گذشته از يك نسخه كلون ديجيتالي مدير ارشد اجرايي شركتي كه بسيار واقعي به نظر ميرسيد، براي سرقت ۲۵ ميليون دلار از شركت Arup در انگليس طي يك تماس ويدئويي استفاده كردند. آنچه واقعاً شركتهاي بيمه را ميترساند پرداخت غرامتي كلان نيست، بلكه ريسك سيستماتيك هزاران مطالبه همزمان در زماني است كه يك مدل هوش مصنوعي پركاربرد دچار خطا شود. بهگفته يكي از مديران شركت Aon، بيمهگران ميتوانند با يك ضرر ۴۰۰ ميليون دلاري براي يك شركت كنار بيايند. آنچه از توان آنها خارج است، يك خطاي عاملمحور (agentic) در هوش مصنوعي است كه بهطور همزمان ۱۰ هزار خسارت ايجاد كند.
