اپليكيشن پرسش ناشناس، كودكان را فريب داد!

۱۴۰۴/۰۷/۱۰ - ۰۱:۲۷:۵۶
کد خبر: ۳۵۹۸۳۸

 «كميسيون تجارت فدرال امريكا» مدعي شد كه اپليكيشن پرسش ناشناس «سندايت»، كودكان را فريب داده و اطلاعات آنها را به‌طور غيرقانوني جمع‌آوري كرده است.

 «كميسيون تجارت فدرال امريكا» مدعي شد كه اپليكيشن پرسش ناشناس «سندايت»، كودكان را فريب داده و اطلاعات آنها را به‌طور غيرقانوني جمع‌آوري كرده است. به گزارش ايسنا، «كميسيون تجارت فدرال امريكا» (FTC) عليه اپليكيشن پرسش ناشناس «سندايت» (Sendit) كه در ميان نسل زِد و جوان‌تر محبوب شده، شكايتي را به دليل جمع‌آوري غيرقانوني داده‌هاي مربوط به كودكان، فريب كاربران درباره شخص فرستنده پيام و فريب كاربران براي خريد عضويت ثبت كرد. به نقل از تك كرانچ، كاربران سندايت كه عمدتا نوجوان هستند، از طريق ادغام با اينستاگرام، تيك‌تاك يا اسنپ‌چت مي‌توانند پرسش‌هاي ناشناس را براي يكديگر بفرستند. اپليكيشن‌هايي مانند سندايت در طول سال‌ها ظاهر شده‌اند؛ از جمله «YOLO» و «LMK» كه در سال ۲۰۲۱ به دليل طرح دعوي درباره خودكشي يك كودك، در «اسنپ‌چت» (Snapchat) به حالت تعليق درآمدند. پس از آن تعليق، سندايت به سرعت ركورد ۳.۵ ميليون دانلود را به دست آورد زيرا كاربران براي جايگزيني اپليكيشن‌هايي كه ديگر در دسترس نبودند، به اين اپليكيشن هجوم آوردند. سال بعد، گزارش تك‌كرانچ نشان داد كه اپليكيشن‌هاي جديدتر پرسش ناشناس مانند سندايت وLMK، كاربران را با پيام‌هاي جعلي گمراه مي‌كنند و خريدهاي درون‌برنامه‌اي را براي افشاي فرستنده پيام‌ها ارايه مي‌دهند. اين گزارش در شكايت كميسيون تجارت فدرال امريكا نيز منعكس شد كه مي‌گفت سندايت براي كاربران پيام‌هاي جعلي و وسوسه‌انگيز مانند «آيا تاكنون مواد مخدر مصرف كرده‌اي؟» مي‌فرستاده است. اگر كاربري مي‌خواست ببيند چه كسي پيام فرستاده، مي‌توانست ۹.۹۹ دلار براي «عضويت الماس» هزينه كند اما كميسيون تجارت فدرال امريكا ادعا مي‌كند كه مشخص نبوده اين يك پرداخت هفتگي و مكرر است و نه پرداخت هزينه براي يك ‌بار. اگر كاربري، هويت پشت پيامي را كه در واقع توسط سندايت فرستاده شده بود فاش مي‌كرد، به او اطلاعات نادرست داده مي‌شد. همچنين كميسيون تجارت فدرال امريكا، شركت سندايت را به جمع‌آوري آگاهانه اطلاعات كاربران زير ۱۳ سال بدون رضايت والدين متهم كرد كه براساس «قانون حفاظت از حريم خصوصي آنلاين كودكان» (COPPA) غيرقانوني است. كميسيون تجارت فدرال امريكا به نمونه‌اي از سال ۲۰۲۲ اشاره كرد كه در آن بيش از ۱۱۶ هزار كاربر گزارش دادند زير ۱۳ سال هستند اما «آيكونيك هارتز» (Iconic Hearts) شركت مادر سندايت به والدين اطلاع نداده بود كه اين اطلاعات را جمع‌آوري كرده است و از آنها اجازه هم نخواسته بود. در همان سال، تك‌كرانچ متوجه شد كاربران سندايت در نقدهاي اپ‌استور شكايت داشتند كه اين اپليكيشن در اينستاگرام با بازاريابي خود به عنوان «Sendit Reveal» - اپليكيشني كه افشا مي‌كند چه كسي پيام‌هاي ناشناس را براي كاربران فرستاده - درخواست دانلود كرده است. در آن زمان، وقتي تك‌كرانچ از «هانتر رايس« (Hunter Rice) بنيان‌گذار سندايت درباره اين الگوهاي تاريك پرسيد، او پاسخ داد: ما به دنبال طعمه‌هاي كليك هستيم. نكات خوب بسياري درباره كاري كه ما انجام مي‌دهيم، وجود دارد كه ارزش خبري دارند.