ناترازي انرژي، ممنوعيت واردات و كيفيت پايين اينترنت

در نشست مشترك وزير ارتباطات با مديران اپراتورها، ناترازي انرژي، قطعيهاي مكرر برق، كيفيت پايين باتريهاي داخلي و ممنوعيت واردات تجهيزات كليدي به عنوان عوامل اصلي افت كيفيت اينترنت معرفي شد؛ موضوعي كه اپراتورها آن را «خودتحريمي» خواندند و خواستار تجديدنظر در سياستهاي محدودكننده شدند.
در نشست مشترك وزير ارتباطات با مديران اپراتورها، ناترازي انرژي، قطعيهاي مكرر برق، كيفيت پايين باتريهاي داخلي و ممنوعيت واردات تجهيزات كليدي به عنوان عوامل اصلي افت كيفيت اينترنت معرفي شد؛ موضوعي كه اپراتورها آن را «خودتحريمي» خواندند و خواستار تجديدنظر در سياستهاي محدودكننده شدند.
مديران اپراتورهاي تلفن همراه در جلسهاي با وزير ارتباطات، يكي از مهمترين دلايل كاهش كيفيت اينترنت را ناترازي انرژي و قطعيهاي طولانيمدت برق اعلام كردند. به گفته آنها، اگرچه در اين مدت بخش قابل توجهي از باتريهاي سايتها و دكلهاي ارتباطي تعويض شده است، اما تكرار و استمرار خاموشيهاي گسترده موجب شده حتي اين باتريها نيز كارايي لازم را نداشته باشند و امكان جلوگيري از قطع ارتباط فراهم نشود. در نشست بررسي كيفيت اينترنت كه با حضور وزير ارتباطات و معاونان وي برگزار شد، مديران اپراتورها همچنين كيفيت باتريهاي داخلي را در مقايسه با نمونههاي خارجي ضعيف دانستند و همين موضوع را علت اصلي خاموش شدن سايتها در هنگام قطعي برق معرفي كردند. آنها تأكيد كردند كه بهرغم وجود فناوري و توليد داخل، اجازه واردات باتريهاي باكيفيت خارجي به اپراتورها داده نميشود. وزير ارتباطات در واكنش به اين موضوع وعده داد مشكل را با وزير صمت مطرح كند تا زمينه واردات باتريهاي خارجي فراهم شود.
مشكلات توليد داخل از مودم تا باتري
بهزاد اكبري، مديرعامل شركت ارتباطات زيرساخت، در اين نشست با اشاره به مشكلات توليد داخل اعم از مودم و باتري گفت: هرچند حمايت از توليد داخلي بايد به عنوان يكي از سياستهاي اصلي وزارتخانه دنبال شود و سهمي از بازار در اختيار توليدكنندگان داخلي قرار بگيرد، اما اين مساله نبايد منجر به خودتحريمي شود. به گفته او، نبايد صرفابه بهانه حمايت از توليد داخل خود را محروم كنيم. بنابراين لازم است در اين خصوص با وزارت صمت مذاكره شود تا ممنوعيت واردات تجهيزات برطرف شود. در ادامه، محمد جعفرپور، مديرعامل شركت مخابرات، درباره خريد و بهينهسازي باتريها توضيح داد كه طي اين مدت بهروزرساني باتريها در تمامي مراكز شهري انجام شده تا از قطعي برق در مراكز مخابراتي جلوگيري شود. او با اشاره به مشكلات مالي شركت مخابرات افزود: «ما به دنبال سود نيستيم اما نميتوانيم از دريافت حق و حقوق قانوني خود صرفنظر كنيم. شركت مخابرات ماهانه ۲۵۰ ميليارد تومان حقوق پرسنل را پرداخت ميكند و نزديك به ۵۰ ميليارد تومان نيز به دليل سرقت كابلهاي مسي متحمل خسارت ميشود.» او ادامه داد كه هزينههاي جاري و نگهداري اپراتورها بسيار سنگين است و توان تحمل اين فشار بيش از اين وجود ندارد. همچنين گفت: «در حال حاضر خدمات ما پايينتر از قيمت تمامشده ارائه ميشوند. از رييس سازمان تنظيم مقررات انتظار داريم از مجلس تبصرهاي دريافت شود تا اگر دولت اپراتوري را مجبور به فروش خدمات زير قيمت واقعي كرد، منابع جبراني براي آن در نظر گرفته شود.»
انتقاد از محدوديت واردات
عليرضا رفيعي درباره خريد باتري اظهار كرد: «ما تاكنون ۱۰ هزار باتري از توليدكنندگان داخلي خريداري كردهايم و در حال تجهيز سايتها به باتريهاي ليتيومي هستيم. برخي از اين سايتها بهروزرساني شدهاند. همچنين براي سايتهايي كه با ترافيك بالا مواجه هستند، تجهيزات ارتقايي جديد خريداري كردهايم. علاوه بر اين با شركت زيرساخت در ارتباط هستيم تا كيفيت پهناي باند افزايش يابد و قرار است هفته آينده به نتيجه برسيم.» مسعود گرشاسبي در ادامه جلسه اعلام كرد: «ما ۵۰ هزار باتري سفارش دادهايم كه تاكنون ۱۰ هزار عدد آن نصب شده است. با اين حال در حوزه تخصيص و تأمين ارز براي واردات همچنان با چالشهاي جدي مواجه هستيم.» صابر فيضي نيز به موضوع باتري اشاره كرد و گفت: «اگرچه بخش زيادي از مشكلات مربوط به باتري برطرف شده اما در برخي شهرها كه با قطعيهاي دو مرحلهاي برق روبرو هستيم، باتريها فرصت شارژ كامل پيدا نميكنند و همين مساله موجب افت كيفيت و كاهش عمر آنها ميشود.» محمدحسن شانهساززاده نيز در اين نشست با انتقاد از محدوديت واردات گفت: «سازمان تنظيم مقررات و وزارتخانه براي واردات تجهيزات بودجهاي اختصاص دادهاند اما هر بار كه قصد واردات داريم، با ممنوعيت روبرو ميشويم. ميگويند چون توليد داخل داريم، اجازه ورود اين كالاها داده نميشود. اين در حالي است كه در منطقه ويژه اقتصادي پيام با 8 ساعت قطعي برق روبرو هستيم و حتي سوخت جايگزين نيز در اختيارمان قرار نميدهند.
وقتي خودمان هم قصد واردات داريم، به ما مجوز نميدهند. انتظار داريم سازمان تنظيم مقررات چالشهاي ميان اپراتورها و شركت مخابرات را برطرف كند.» رضا خليلي، در ادامه اظهار داشت: «ما حدود ۴۰ درصد باتريها را نوسازي كردهايم، اما به دليل كيفيت پايين، اين باتريها پاسخگوي نياز نيستند و همچنان با قطعيهاي مكرر مواجهيم. به نظر من بايد مشتركان را به استفاده از فيبر نوري تشويق كنيم.»
ناترازي در نياز تكنولوژيك جامعه
محمدعلي يوسفيزاده، نيز ناترازي در نياز تكنولوژيك جامعه، نبود رقابت و فرهنگ مصرف را از چالشهاي اصلي اين حوزه معرفي كرد و افزود: «به دليل تعرفهگذاري نادرست، فرهنگ استفاده از اينترنت در كشور ما متفاوت شكل گرفته است. افزايش تعرفه ميتواند به بهبود اين فرهنگ كمك كند. تعرفههايي كه امروز از آنها استفاده ميكنيم، مربوط به سال ۱۳۹۲ هستند و بايد بازنگري شوند.» او با اشاره به وضعيت قطعيها گفت: «در سال ۱۴۰۴ بيش از دو هزار و ۱۹۵ مورد قطعي برق در مراكز مخابراتي رخ داده كه به كيفيت اينترنت آسيب وارد كرده است. همچنين بايد به تفاوت كيفيت تجهيزات نيز توجه داشت. براي مثال، سرعت مودمهاي داخلي حدود ۴ مگابيت است، در حالي كه نمونههاي وارداتي تا ۱۱۵ مگابيت سرعت دارند.» در ادامه، حسين ملازاده اعلام كرد: «اين اپراتور تاكنون ۱۴۰ سايت جديد راهاندازي كرده و ظرفيت ۱۰ درصد از سايتها را افزايش داده است. همچنين ۵۵۰ باتري جديد خريداري كردهايم. با اين حال در باند فركانسي ۹۰۰ دچار تداخل هستيم كه باعث بروز مشكلاتي در تماس كاربران ميشود. علاوه بر اين در زمينه ثبت سفارش تجهيزات با وزارت صمت با چالشهاي جدي روبرو هستيم.»
توسعه شبكه فيبر نوري تنها راهحل رفع مشكلات كنوني
صادق عباسي شاهكوه، مشاور مديرعامل شركت مخابرات، نيز در سخناني تأكيد كرد كه توسعه شبكه فيبر نوري تنها راهحل جدي براي رفع مشكلات كنوني است. او توضيح داد: «شبكه فعلي وضعيت مطلوبي ندارد و همچنان ۶۸ درصد آن غير فيبري است. بنابراين تنها گزينه براي برونرفت از وضعيت موجود، تمركز بر توسعه فيبر نوري است.» او در ادامه به مساله اختلال GPS اشاره كرد و افزود: «اختلال در جيپياس، اختلالات لايه انتقال و همچنين مشكلات ناشي از استفاده از VPNها تأثير جدي بر كيفيت شبكههاي موبايل گذاشتهاند. بنابراين در حوزههايي كه دغدغه امنيتي كمتري وجود دارد بايد اين اختلالات كاهش پيدا كنند.» حميد فتاحي، رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، نيز در اين نشست گفت: «كيفيت اينترنت در شأن مردم نيست. براي بهبود وضعيت، جلسات منظم با اپراتورها برگزار كردهايم. تاكنون در خصوص چالشهاي ناشي از جمعآوري سايتها توسط شهرداري با مسوولان مربوط جلسهاي داشتيم و بخش زيادي از مشكلات در اين زمينه برطرف شده است.» در پايان، رييسي تنها فردي بود كه موضوع فيلترينگ را مطرح كرد و گفت: «مردم از فيلترينگ ناراضياند و استفاده دائمي از فيلترشكنها به يك عادت تبديل شده است. حتي در مواردي كه نيازي به آنها نيست، فيلترشكنها روشن ميمانند.» وزير ارتباطات نيز در واكنش به اين سخنان خطاب به مديران اپراتورها اظهار داشت: «در خصوص موضوع فيلترينگ با ملاحظه برخورد نكنيد. اين موضوع بايد بر اساس نگاه كارشناسي بررسي شود و براي رفع آن راهكارهاي عملي ارائه شود.
