ساخت برخي فرودگاه‌ها بدون توجيه اقتصادي

۱۴۰۴/۰۵/۳۰ - ۰۶:۵۱:۲۸
کد خبر: ۳۵۴۳۰۴

رييس سازمان هواپيمايي كشوري با اشاره به اينكه برخي فرودگاه‌ها در كشور بدون توجيه اقتصادي ساخته شده‌اند، گفت: البته در ميان آنها تعداد معدودي نيز بنابر ضرورت‌هاي استراتژيك كشور احداث شده‌اند.

رييس سازمان هواپيمايي كشوري با اشاره به اينكه برخي فرودگاه‌ها در كشور بدون توجيه اقتصادي ساخته شده‌اند، گفت: البته در ميان آنها تعداد معدودي نيز بنابر ضرورت‌هاي استراتژيك كشور احداث شده‌اند. به گزارش ايرنا، احداث فرودگاه و توسعه آن به عنوان يك زيرساخت حمل و نقل و مواصلاتي جزو ضروريات است اما نه در هر جا و استاني؛ منطق مي‌گويد كه ايجاد فرودگاه بايد براساس آمايش سرزميني، جمعيت و تقاضاي سفر باشد گو اينكه گاهي اوقات ايجاد فرودگاه‌هاي كوچك در هر كشوري براساس مباحث استراتژيك است. حسين پورفرزانه در پاسخ به اين سوال كه آيا لازم بوده تا در بسياري از استان‌ها فرودگاه احداث شود، گفت: در سال‌هاي گذشته برخي فرودگاه‌ها در كشور بدون توجيه اقتصادي ساخته شده‌اند و ما هم اعلام كرده‌ايم بخش خصوصي كه بخواهد فرودگاهي ايجاد كند مي‌تواند با سرمايه خود وارد شود البته به آنها توصيه مي‌كنيم كه توجيه اقتصادي پروژه را در نظر بگيرند و سازمان هواپيمايي نيز مشاوره لازم را ارايه خواهد داد. او درباره تامين ناوگان هوايي افزود: دولت توجيه و توان خريد مستقيم هواپيما را ندارد؛ همانطور كه در بسياري از كشورها مانند تركيه، امارات و قطر نيز ايرلاين‌ها مالك مستقيم هواپيما نيستند و از طريق ليزينگ و جذب سرمايه خرد اقدام كرده‌اند و ما هم به همين سمت حركت كرده‌ايم. به گفته پورفرزانه، اگر اقتصاد ما مردم‌محور باشد، بايد سرمايه‌هاي خرد را جذب كنيم بنابراين سياست‌گذاري جديد بر اين اساس است كه به سرمايه‌گذاران اجازه فعاليت در قالب اير كرير و ماركت كرير داده شود. او توضيح داد: اير كرير (شركت‌هايي كه خدمات حمل‌ونقل هوايي مسافر يا بارانجام مي‌دهند) مالك هواپيماست و خدمات حمل‌ونقل هوايي ارايه مي‌دهد، اما صلاحيت فروش بليت ندارد و در مقابل، ماركت كرير برند و لوگو دارد و بليت‌فروشي انجام مي‌دهد؛ اين مدل در امريكا نيز رايج است و از ميان صدها اير كرير تنها چند ايرلاين بزرگ فعاليت برندينگ دارند. رييس سازمان هواپيمايي كشوري تاكيد كرد: به مسوولان محلي و سرمايه‌گذاران استاني گفته‌ايم اگر توان تضمين حداقل نرخ اشغال صندلي هواپيما براي برقراري اقتصادي يك مسير پروازي را ندارند، وارد عرصه ايرلاين‌داري نشوند اما مي‌توانند با خريد يا اجاره هواپيما و راه‌اندازي اير كرير استاني نياز مردم خود را تامين كنند. او يادآور شد: اين موضوع علاوه بر رونق فرودگاه‌هاي كوچك باعث افزايش رضايت عمومي نيز خواهد شد و همچنين تاكسي‌هاي هوايي براي جابه‌جايي مسافر در شهرهاي كوچك نيز وارد مدار شده و در حال توسعه است.