اجراي طرح جديد «چتجيپيتي» در هند با قيمت زير ۵ دلار
شركت «اوپنايآي» از راهاندازي طرح جديد «چتجيپيتي» در هند با قيمت زير پنج دلار خبر داد.
شركت «اوپنايآي» از راهاندازي طرح جديد «چتجيپيتي» در هند با قيمت زير پنج دلار خبر داد.
به گزارش ايسنا، شركت «اوپنايآي» (OpenAI) طرح اشتراكي جديد و ارزانتر «چتجيپيتي» (ChatGPT) با نام «چتجيپيتي گو» (ChatGPT GO) را در هند با قيمت ماهانه ۳۹۹ روپيه (۴.۶۰ دلار) راهاندازي كرده كه نسبت به طرح Plus با هزينه ماهانه ۱۹۹۹ روپيه (حدود ۲۳ دلار) مقرونبهصرفهتر است. به نقل از تك كرانچ، اين شركت چند روز پيش قيمتگذاري با ارز محلي را براي همه برنامههاي خود فعال كرده بود و با اجراي اين طرح به كاربران امكان ميدهد تا از طريق «رابط پرداخت يكپارچه (UPI) كه چارچوب پرداخت در هند است، هزينه را پرداخت كنند. «نيك تورلي» (Nick Turley)، مدير چتجيپيتي گفت: اين طرح، سرعت ارسال پيام، توليد تصوير و آپلود فايل را نسبت به نسخه رايگان ۱۰ برابر افزايش ميدهد. همچنين طرح چتجيپيتي گو، امكان حفظ بهتر حافظه را براي ارايه پاسخهاي شخصيسازيشدهتر فراهم ميكند. مقرونبهصرفهتر كردن چتجيپيتي، يكي از درخواستهاي كليدي كاربران بوده است. ما چتجيپيتي گو را ابتدا در هند عرضه ميكنيم و پيش از گسترش به ساير كشورها، از بازخوردها درس خواهيم گرفت. از نقطه نظر تبديل ارز، وقتي طرح Plus براي كاربران هندي با ارز محلي ارايه ميشد، بيش از ۲۰ دلار بود. طرح جديد چتجيپيتي گو يك جايگزين مقرونبهصرفهتر را براي افرادي ارايه ميدهد كه به دنبال استفاده از چتجيپيتي در درجه اول براي گفتوگو، توليد تصوير و پردازش فايل هستند. «تيبور بلاهو» (Tibor Blaho) يك مهندس نرمافزار كه به خاطر افشاي دقيق محصولات هوش مصنوعي آينده شهرت دارد، پيشتر از اين طرح و جزييات آن صحبت كرده بود. اگرچه اوپنايآي اين طرح را از نظر جغرافيايي به هند محدود كرده، اما در صفحه پشتيباني خود اعلام كرده كه در تلاش است تا اين طرح را به مناطق بيشتري گسترش دهد. ماه گذشته، تورلي خاطرنشان كرد كه چتجيپيتي اكنون بيش از ۷۰۰ ميليون كاربر هفتگي در سراسر جهان دارد و اين تعداد نسبت به ۵۰۰ ميليون كاربر در ماه مارس افزايش يافته است. اوپنايآي ويژگي بهروزرسانيشده مولد تصوير خود را براي چتجيپيتي در ماه مارس راهاندازي كرد و از آن زمان، شاهد افزايش استفاده از آن در هند بوده است. «سم آلتمن» (Sam Altman)، مديرعامل اوپنايآي در پادكست اخير خود گفت كه هند دومين بازار بزرگ اين شركت است. اوپنايآي با طرح چتجيپيتي گو ميخواهد از اين فرصت استفاده كند. بر اساس گزارش شركت تحليل اپليكيشن «اپفيگورز» (Appfigures)، هند با بيش از ۲۹ ميليون دانلود در ۹۰ روز گذشته، از نظر دانلود اپليكيشن چتجيپيتي در ميان پلتفرمها، كشور پيشرو بوده است. با وجود اين، چتجيپيتي در اين دوره تنها ۳.۶ ميليون دلار از كاربران اين كشور درآمد داشته است. با توجه به قيمتگذاري چتجيپيتي، اين اقدام احتمالاً مصرفكنندگان بيشتري را به استفاده از آن ترغيب خواهد كرد. ساير شركتهاي هوش مصنوعي نيز اقداماتي را براي جذب كاربران از پايگاه كاربران اينترنت اين كشور انجام دادهاند. ماه گذشته، «پرپلكسيتي» (Perplexity) با ارايهدهنده خدمات شبكه هندي «ايرتل» (Airtel) همكاري كرد تا اشتراك رايگان «پرپلكسيتي پرو» (Perplexity Pro) را ارايه دهد. «گوگل» نيز يك طرح رايگان «ايآي پرو» (AI Pro) را براي دانشجويان ساكن هند به مدت يك سال ارايه داد.
اگرچه اقدام اوپنايآي شامل ارايه هيچ گونه خدمات رايگاني نميشود، اما قيمتگذاري محلي و مقرونبهصرفه احتمالاً نرخ بهتر اشتراك چتجيپيتي را در هند به همراه خواهد داشت.
