خروج ۳،۴ ميليون زائر از مرزها و بازگشت ۲،۹ ميليون نفر
با نزديك شدن به پايان ايام اربعين، آمارها و گزارشهاي مسوولان از عملكرد نهادهاي مختلف در تأمين امنيت، تسهيل حملونقل و ارايه خدمات به زائران اربعين ۱۴۰۴ منتشر شده است. اين گزارشها نشان ميدهند كه زيرساختهاي هوشمند، حملونقل عمومي و فرودگاهي نسبت به سالهاي گذشته ارتقا يافته و ميزان رضايتمندي زائران نيز افزايش داشته است.
با نزديك شدن به پايان ايام اربعين، آمارها و گزارشهاي مسوولان از عملكرد نهادهاي مختلف در تأمين امنيت، تسهيل حملونقل و ارايه خدمات به زائران اربعين ۱۴۰۴ منتشر شده است. اين گزارشها نشان ميدهند كه زيرساختهاي هوشمند، حملونقل عمومي و فرودگاهي نسبت به سالهاي گذشته ارتقا يافته و ميزان رضايتمندي زائران نيز افزايش داشته است. مهران قرباني، معاون حملونقل وزير راه و شهرسازي در گفتوگو با ايسنا با اشاره به اقدامات انجامشده از سال گذشته براي اربعين ۱۴۰۴ گفت: براي اربعين ۱۴۰۴ از سال گذشته پيگيريها انجام و جلسات متعددي برگزار شد. اين جلسات به منظور بهبود وضعيت زيرساختهاي حملونقل، راه، سيستمهاي هوشمند، سيستمهاي اطلاعرساني و خدمات به مردم بود. او با اشاره به ارتقاي مسيرهاي منتهي به مرزها افزود: با برنامهريزيهاي صورتگرفته، زيرساختهاي راه نسبت به گذشته به لحاظ رويه راه، تجهيزات ايمني، خطكشي، روشنايي راه و رفع نقاط حادثهخيز وضعيت بهتري پيدا كرده است و جادهها در شب ايمني كافي براي تردد زائران دارند. قرباني تأكيد كرد: در مرزها نيز سعي شده نسبت به سال گذشته خدمات بهتري به زائران ارايه شود و ترافيكي نداشته باشيم. معاون حملونقل وزير راه و شهرسازي با اشاره به نقش سامانههاي هوشمند در مديريت حملونقل زائران گفت: وضعيت كمي و كيفي سامانههاي مختلف از جمله سامانه ترددشمار و دوربينهاي نظارتي بهتر شده است؛ به نحوي كه به وسيله اين سامانهها ميتوانيم هر روز پيشبيني كنيم كه براي روز بعد چه ميزان ناوگان نياز است.قرباني بيان كرد: نصب اين سامانهها باعث شد كه نياز روزانه زائران به ناوگان حملونقل عمومي را برطرف كنيم و تاكنون نيز در ارايه خدمات شاهد رضايتمندي از طرف زوار هستيم.
آمار تردد ميليوني زائران از مرزها و آخرين وضعيت بازگشت
ايمان محرابينيا، مسوول سالن عمليات مركز مديريت راههاي كشور، با اشاره به آخرين آمار تردد از مرزهاي كشور اعلام كرد: از ابتداي طرح جابهجايي زائران اربعين تا پايان روز گذشته، سه ميليون و ۴۰۹ هزار زائر از مرزهاي ششگانه كشور خارج شدند و دو ميليون و ۹۰۳ هزار نفر به كشور بازگشتهاند. او در ادامه گفت: در حال حاضر در محور ايلام - سرابله به مهران محدوده تونل آزادي در مسير برگشت ترافيك سنگين گزارش شده است، اما در ساير محورهاي خسروي به قصرشيرين، شلمچه به خرمشهر، چذابه به بستان، باشماق و تمرچين نيز تردد روان است. مسوول سالن عمليات مركز مديريت راههاي كشور افزود: ۵۰۵ هزار زائر همچنان در كشور عراق هستند كه امروز و طي روزهاي آينده به كشور باز خواهند گشت. روز گذشته نيز حدود ۳۰۳ هزار زائر وارد كشور شدهاند. محرابينيا در خصوص سهم مرزها در ورود زائران، گفت: مرز مهران با ۴۸ درصد، شلمچه با ۲۷ درصد، خسروي با ۱۵ درصد، چذابه با هفت درصد، و باشماق و تمرچين با يك و دو درصد سهم دارند. او با اشاره به حملونقل عمومي هم بيان كرد: از چهارم تا بيستوچهارم مرداد، ۷۲۵ هزار و ۸۱۲ زائر با حملونقل عمومي به مرزهاي ششگانه منتقل شدند و ۵۴۲ هزار زائر نيز با حملونقل عمومي به كشور بازگشتند.
بيش از ۱۱۶۰ پرواز به عتبات در ۲۲ روز
در بخش هوايي نيز فرودگاه امام خميني (ره) نقش مهمي در جابهجايي زائران ايفا كرده است. اهورا محمدي، از مسوولان شركت شهر فرودگاهي امام خميني (ره)، در گفتوگو با ايسنا گفت: از ابتداي ماه صفر تا امروز ۲۵ مردادماه ۱۴۰۴، تعداد ۱۱۶۰ پرواز از فرودگاه امام (ره) به عتبات عاليات انجام شده است و با اين پروازها ۱۷۵ هزار و ۵۶۰ نفر نيز جابهجا شدهاند. او درباره اقدامات تسهيلكننده فرودگاه براي بازگشت زائران گفت: در روزهاي اخير عمليات بازگشت زائران را به كشور داشتيم و اين عمليات همچنان ادامه دارد. در بخش گذرنامه نيز تمهيداتي انديشيده شده تا با حضور حداكثري پرسنل، ايستايي در گيتها به حداقل برسد.
مسوول سالن عمليات مركز مديريت راههاي كشور گفت: اگر زائران در بدو ورود علائم بيماري داشته باشند ميتوانند به واحد بهداشت ورزي مراجعه كنند، زيرا پزشك مستقر براي معاينات حضور دارد. محمدي همچنين درباره خدمات حمايتي گفت: پاركينگ رايگان تا پايان عمليات اربعين ادامه دارد. همچنين ايابوذهاب رايگان نيز در نظر گرفته شده و اتوبوسهايي بهصورت ۲۴ ساعته در ترمينال سلام مستقر هستند تا زائران را تا مترو يا مسيرهاي مشخص جابهجا كنند. آنچه از مجموع گزارشها و آمارهاي منتشرشده مشخص است، ارتقاي سامانههاي هوشمند، بهبود زيرساختهاي مسيرها، تقويت حملونقل عمومي و همچنين خدمات فرودگاهي، همگي نويدبخش قدمي رو به جلو در مسير مديريت بهتر و انسانيتر سفر ميليوني اربعين است؛ سفري كه با همراهي ميليونها زائر و تلاش شبانهروزي دهها هزار نفر از كاركنان نهادهاي مختلف به انجام ميرسد.
