افتتاح ۱۷۹ كيلومتر آزادراه تا پايان سال

۱۴۰۴/۰۵/۲۲ - ۰۲:۲۰:۰۲
کد خبر: ۳۵۳۲۹۱

مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل گفت: به منظور شبكه آزادراهي كشور، ارتقاي ايمني، كاهش زمان سفر و رونق اقتصادي تا پايان سال جاري ۱۷۹ كيلومتر آزادراه در ۱۰ پروژه به بهره‌برداري مي‌رسد كه باند برگشت قطعه دو آزادراه تهران - شمال هم جزو آن است.

مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل گفت: به منظور شبكه آزادراهي كشور، ارتقاي ايمني، كاهش زمان سفر و رونق اقتصادي تا پايان سال جاري ۱۷۹ كيلومتر آزادراه در ۱۰ پروژه به بهره‌برداري مي‌رسد كه باند برگشت قطعه دو آزادراه تهران - شمال هم جزو آن است.

به گزارش ايسنا، هوشنگ بازوند با تأكيد بر اهميت راهبردي شبكه آزادراه‌ها در توسعه ملي اظهار كرد: شبكه آزادراهي كشور نه‌تنها شريان حياتي حمل‌ونقل و ارتباطي ميان استان‌ها و مراكز اقتصادي است، بلكه سرمايه‌اي ماندگار براي نسل‌هاي آينده محسوب مي‌شود. 

او با بيان اينكه توسعه آزادراه‌ها تأثير مستقيم بر كاهش تلفات جاده‌اي، صرفه‌جويي در مصرف سوخت، كاهش زمان سفر و افزايش بهره‌وري اقتصادي دارد، افزود: در سال جاري، مجموعه‌اي از پروژه‌هاي آزادراهي مهم در نقاط مختلف كشور به مرحله بهره‌برداري مي‌رسند كه نقش قابل‌توجهي در تكميل راهگذرهاي ارتباطي و حمل و نقلي كشور دارند.

بازوند يادآور شد: از ابتداي دولت چهاردهم تاكنون، سه پروژه مهم آزادراهي به طول ۷۷ كيلومتر شامل بخش‌هايي از آزادراه مراغه - هشترود، آزادراه شمالي كرج و آزادراه تبريز-مرند به بهره‌برداري رسيده است.

مديرعامل شركت ساخت و توسعه از آماده شدن چهار طرح مشاركت آزادراهي براي اخذ مصوبه از هيات وزيران و انعقاد قرارداد مشاركت در دولت چهاردهم خبر داد و گفت: ۵۹ كيلومتر از آزادراه تبريز - اروميه، ۱۲ كيلومتر آزادراه پرديس - هراز، ۶۴ كيلومتر آزادراه ساوه - سلفچگان و ۵۵ كيلومتر آزادراه اراك - راهجرد به ارزش ۴۳ همت در اين دولت فرصت‌هاي تازه‌اي براي توسعه اقتصادي، گردشگري، سرمايه‌گذاري و اشتغال در كشور است.
او تأكيد كرد: توسعه شبكه آزادراهي بدون مشاركت بخش خصوصي و استفاده بهينه از منابع مالي ممكن نيست. امروز با بهره‌گيري از روش‌هاي نوين تأمين مالي و همكاري نزديك دولت و سرمايه‌گذاران اين اقدام از روند مطلوبي برخوردار است.

بازوند با تاكيد بر ضرورت ايجاد بسترهاي مطمئن براي سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي آزادراهي گفت: مشاركت پايدار بخش خصوصي زماني محقق مي‌شود كه همه دستگاه‌هاي دولتي در فرآيند اخذ عوارض الكترونيك و بازگشت به موقع سرمايه همكاري كامل داشته باشند. اين هماهنگي، علاوه بر تسريع در تكميل پروژه‌ها، اعتماد سرمايه‌گذاران را تقويت كرده و امكان گسترش شبكه آزادراهي با سرعت و كيفيت بيشتري را فراهم مي‌كند.