سازوكار اجراي سند تسهيم محتواي ديجيتال
سخنگوي مركز ملي فضاي مجازي ساز و كار اجراي سند تسهيم درآمد محتواي ديجيتال را اعلام كرد و گفت: همهچيز در موضوع حساب و تقسيم پول ميان سكوها، كاملاً شفاف و واضح است.
سخنگوي مركز ملي فضاي مجازي ساز و كار اجراي سند تسهيم درآمد محتواي ديجيتال را اعلام كرد و گفت: همهچيز در موضوع حساب و تقسيم پول ميان سكوها، كاملاً شفاف و واضح است. حسين دليريان در گفتوگو با مهر گفت: به شرط اجراي صحيح و كامل سند تسهيم درآمد محتوا سه ويژگي اصلي حاصل خواهد شد كه از جمله آنها حمايت ويژه و افزايش درآمد توليدكنندگان و سكوهاي محتوايي داخلي است كه با اجراي اين سند، درآمد توليدكنندگان و سكوهايي كه محتواي باكيفيت و پرمصرف ارايه ميكنند، عادلانهتر و شفافتر توزيع ميشود بهگونهاي كه رقابت درآمدي براي توليدكنندگان محتوا با سكوهاي خارجي معنادار خواهد شد. وي به ويژگي رونق و تنوع سرويسها و محتواي ايراني بدون افزايش قيمت اينترنت اشاره كرد و افزود: اين سند باعث ميشود سرويسها و محتواهاي داخلي براي مردم جذابتر و متنوعتر شود بدون اينكه قيمت اينترنت براي مردم تفاوت محسوسي داشته باشد.
تمركز منابع بر بخش خصوصي و حذف منفعتبري دولتي
دليريان ادامه داد: از جمله ويژگي ديگر اجراي اين سند، تمركز منابع بر بخش خصوصي و حذف منفعت بري دولتي است كه به اين ترتيب بخش دولتي و عمومي اجازه استفاده از منابع اين سند را تحت هيچ شرايطي ندارند تا تمامي اين منابع به دست بخش خصوصي و توليدكنندگان واقعي صنعت محتوا برسد. سخنگوي مركز ملي فضاي مجازي به نقش بخش خصوصي در مراحل تدوين اين سند اشاره كرد و گفت: اين سند براي اجرا دو بخش دارد كه بخش اول، سند اصلي است كه به كليات ميپردازد و در شوراي عالي فضاي مجازي طرح و تصويب شده است و شامل دو بحث اصلي ميشود. يكي بحث سياستهاي تعرفهگذاري ترافيك شبكه كه مساله اصلي سند بوده و بيشتر به وزارت ارتباطات و سياستهاي كلان شوراي عالي فضاي مجازي مرتبط ميشود؛ و ديگري هم فرآيند كلي تخصيص و تسهيم درآمد محتوا. در فرآيند تدوين سند اصلي، محتواي سند با مجموعههاي مختلف از بخش خصوصي در ميان گذاشته شده بود و نظرات آنها گرفته شده بود و سعي شد تا حد ممكن و با توجه به فرايندهاي تدوين و تصويب اسناد در شوراي عالي فضاي مجازي، نظرات بخش خصوصي هم لحاظ شود يا سند طوري تنظيم شود كه بتوان دغدغهها را در اييننامههاي اجرايي برآورده كرد. دليريان افزود: بخش دوم، شيوهنامه تخصيص درآمدها است و تقريباً تمام مسائلي كه بخش خصوصي دغدغه دارد و اين روزها مطرح كرده است، به اين شيوهنامه مرتبط است. در فرآيند تدوين شيوهنامه، از ابتدا بخش خصوصي به شكل مستقيم درگير شده و به شكل جدي در مراحل تدوين حضور داشته و خواهد داشت. وي تصريح كرد: عملاً تاكنون و از دو سال گذشته، جلسات مفصلي با فعالين مختلف بخش خصوصي برگزار شده است. ما در اين جلسات، تلاش كرديم نظرات و دغدغههاي بخش خصوصي را دريافت كرده و در متن مصوبه و شيوه نامه لحاظ كنيم و در حال حاضر نيز اين جلسات جهت اخذ نظرات جديدتر، ادامه دارد.
نقش رگولاتور در سند تسهيم درآمد محتوا
دليريان به نقش رگولاتور در اين سند اشاره كرد و افزود: تنظيمگر صرفاً نظارت ميكند و مستقيم ورود به اجراي سند ندارد و در سند هم همين لحاظ شده است كه تنظيمگر با رتبهبندي سكوها - كه آن هم ضوابطش بايد در كميسيون عالي محتوا تصويب شود و دلبخواهي نيست - ميتواند ابزار تنظيمگري داشته باشد ولي ورود اجرايي ندارد و اساساً در سند تصريح شده است كه دستگاههاي دولتي و حاكميتي و نهادهاي وابسته به آنها حق استفاده از منابع سند و رقابت با بخش خصوصي را نخواهند داشت. حتي رتبهبندي هم تنها عامل موثر در تعامل مالي با سكوها نيست و بخش اصلي اقتصاد سكوها در سند متأثر از رتبهبندي نخواهد بود. وي تصريح كرد: ضمناً مركز ملي فضاي مجازي نيز به عنوان تنظيمگر تنظيم گران، بر روند كلي حركت تنظيم گران نظارت خواهند داشت و اصولاً اين جز وظايف ذاتي مركز ملي است.
وضعيت مالي و تقسيم پول ميان سكوها
سخنگوي مركز ملي فضاي مجازي در خصوص وضعيت مالي سند گفت: همهچيز در موضوع حساب و تقسيم پول ميان سكوها، كاملاً شفاف و واضح است؛ اولاً اين پول از حساب هيچ موسسه و نهادي حتي مركز ملي فضاي مجازي هزينه نميشود بلكه پول به صورت كاملاً شفاف در حساب صندوقهايي كه مجوز معاونت علمي را دارند، واريز ميشود؛ البته اين صندوقها بايد تاييديه مركز ملي را هم داشته باشند، يعني در فرآيند كلي انتخاب صندوقها، مركز ملي فضاي مجازي هم نظارت دارد.
