جنگ و تاخير در اجراي زيرساختهاي هوش مصنوعي

معاون علمي، فناوري و اقتصاد دانشبنيان رييسجمهور از پيشرفتهاي كشور در زيرساختهاي هوش مصنوعي، عليرغم تأخير ناشي از جنگ ۱۲ روزه، خبر داد و گفت راهاندازي كامل GPUها تا اوايل مهرماه در دستور كار است.
معاون علمي، فناوري و اقتصاد دانشبنيان رييسجمهور از پيشرفتهاي كشور در زيرساختهاي هوش مصنوعي، عليرغم تأخير ناشي از جنگ ۱۲ روزه، خبر داد و گفت راهاندازي كامل GPUها تا اوايل مهرماه در دستور كار است. وي همچنين از اجراي طرحهاي گسترده آموزش رايگان هوش مصنوعي براي دانشآموزان و معلمان، توسعه دروس دانشگاهي مرتبط، ارتقاي جايگاه علمي ايران و حمايتهاي ويژه از نخبگان براي حفظ و ماندگاري آنها در كشور سخن گفت. معاون علمي، فناوري و اقتصاد دانشبنيان رييسجمهور در خصوص آخرين وضعيت ايجاد GPU فار و اثرات جنگ ۱۲ روزه در كشور، گفت: در زمينه زيرساخت هوش مصنوعي با وجود تأخير ايجادشده بهدليل جنگ ۱۲ روزه، تجهيزات لازم تهيه شده و تلاش ميكنيم تا اوايل مهرماه كل GPUها را راهاندازي كنيم. حسين افشين در حاشيه آيين تقدير از مدال آوران المپيادهاي جهاني كه در بنياد ملي نخبگان استان تهران برگزار شد، در خصوص آخرين وضعيت GPUفارها، توضيح داد: در زمينه زيرساخت هوش مصنوعي با وجود تأخير ايجادشده بهدليل جنگ ۱۲ روزه، تجهيزات لازم تهيه شده و تلاش ميكنيم تا اوايل مهرماه كل GPUها را راهاندازي كنيم. وي اظهار كرد: ممكن است بهدليل شرايط كشور كمي تأخير ايجاد شود، اما با جديت و با قوت زير ساختهاي حوزه هوش مصنوعي شامل سكوي هوش مصنوعي و دستيار هوش مصنوعي در حال پيگيري است و اتفاقات بسيار مثبتي در اين حوزه طي سال گذشته رخ داده است. افشين با اشاره به آخرين وضعيت توليدات علمي كشور در حوزه هوش مصنوعي، ادامه داد: از نظر انتشارات علمي نيز نسبت به سال گذشته پيشرفت داشتهايم؛ طبق شاخص نيچر، رتبه ايران از ۳۳ جهاني به ۳۰ ارتقاء يافته كه اين موفقيت با تلاش اساتيد، دانشجويان دكترا و پژوهشگران پسادكترا به دست آمده است. تمركز ما بر ارتقاي كيفيت مقالات به جاي صرفاً افزايش كميت آنهاست. وي افزود: رتبه ايران در منطقه بين ۱۴ تا ۱۷ در نوسان است و گاهي از كشورهايي مانند تركيه و عربستان جلوتر يا عقبتر قرار ميگيرد، اما نگراني نداريم؛ زيرا تمركز ما بر كيفيت است. با فعاليتهايي كه در بنياد علم در حال انجام است، اميدواريم ظرف يك تا دو سال آينده به جهش علمي مشابه دهه گذشته دست يابيم. معاون علمي رييسجمهور در پاسخ به اين سوال كه آيا همه سفارشات تجهيزات زير ساخت هوش مصنوعي به كشور وارد شده است، اظهار كرد: بخشي از تاخيرهاي اين زير ساختها نيز به دليل شرايط ناشي از جنگ بوده است، هرچند برخي تجهيزات خريداري شده و هنوز وارد كشور نشدهاند.
ارايه آموزش رايگان هوش مصنوعي براي كاهش فاصله دانشآموزان و معلمان
رييس بنياد ملي نخبگان در خصوص ارايه آموزش رايگان در حوزه هوش مصنوعي، گفت: در زمينه آموزش رايگان و دسترسي به هوش مصنوعي، از اوايل تابستان آموزش هوش مصنوعي را براي حدود ۲ ميليون دانشآموز آغاز كردهايم. از پدران و مادران و دانشآموزان تقاضا دارم از اين فرصت رايگان استفاده كنند؛ اين آموزشها بهروز هستند و مرحله اول آن مانند يك شروع يا بازي است. وي با بيان اينكه اين آموزشهاي هوش مصنوعي براي همه كودكان و دانشآموزان از سنين حدود چهار سال تا حدود ۱۵ و ۱۶ سال مناسب است، اظهار كرد: اين دوره آموزشي يك آموزش كلي براي دانشآموزان محسوب ميشود كه هدف آن توانمندسازي نيروي انساني است. افشين خاطرنشان كرد: از ابتداي سال در همه دانشگاههاي كشور فراخوان منتشر كرديم و از اساتيد دعوت كرديم تا طرحهاي آموزشي خود را به ما ارايه دهند. تدريس دروس هوش مصنوعي از ابتداي سال، مانند سال گذشته، در دانشگاههاي كشور آغاز شده و كلاسها ضبط ميشود تا در پايان سال در اختيار علاقهمندان قرار گيرد. به گفته وي، همين روند را براي حوزه كوانتوم نيز اجرا كرديم؛ بهطوري كه در ۱۲ دانشگاه و در ۱۶ رشته، از ابتداي مهر، درس كوانتوم در دانشگاههاي كشور ارايه ميشود. معاون علمي رييسجمهور اظهار كرد: سعي كرديم يك بسته آموزشي براي علوم و فناوريهاي نو تدوين كنيم تا هم كيفيت آموزش نيروي انساني و هم ماندگاري آنها در كشور تضمين شود. ابتدا بايد آموزش ديده شود و وقتي نيروي انساني احساس كند ميتواند تمام آموزشهاي لازم را در داخل كشور دريافت كند و شكوفا شود، محيط ماندگاري براي او فراهم ميشود. وي با بيان اينكه بحث مهاجرت موضوع پيچيدهاي است، يادآور شد: ما معتقديم حتي اگر برخي مهاجرت كنند، بسياري از آنها به ايران علاقهمند هستند و پس از كسب آموزشهاي جديد، دانش خود را به كشور بازميگردانند تا دينشان را به كشور ادا كنند. افشين تاكيد كرد: تلاش كرديم در حوزههاي مختلف فعال باشيم و از رسانهها بهويژه در بخش آموزش، تقاضاي همكاري داريم. هماكنون در تابستان، آموزش ۲۰۰ هزار معلم در زمينه هوش مصنوعي را آغاز كردهايم؛ اين كار بهطور همزمان با آموزش دانشآموزان انجام ميشود. از بهترين اساتيد اين حوزه استفاده كردهايم تا هم معلمان و هم دانشآموزان آموزش لازم را ببينند، زيرا اگر معلمان آموزش نبينند، در آينده مشكلاتي ايجاد خواهد شد.
وارد شدن هوش مصنوعي در كتب درسي
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا مبحث هوش مصنوعي به كتب درسي وارد خواهند شد، توضيح داد: وارد كردن اين مبحث به كتب درسي كمي سخت است و نياز به طي مراحلي دارد؛ از اين رو در ابتدا به صورت اختياري است و دانشآموزان با اين مباحث آشنا ميشوند و همزمان معلمان نيز در اين زمينه آموزشهاي لازم را ببينند؛ چرا كه از مهرماه با اين چالش مواجه هستيم كه دانشآموزان و معلمان هم ادبيات نميشوند. افشين خاطرنشان كرد: در اين راستا با حمايت معاونت علمي، تمام هزينههاي آموزش معلمان پرداخت شده و براي ارتقاي سطح آنها با وزير آموزش و پرورش تفاهمنامهاي براي آموزش ۲۰۰ هزار معلم و ۲ ميليون دانشآموز امضا شده است. آموزش دانشآموزان نيز با همكاري وزارت ارتباطات و معاونت علمي بهطور همزمان در حال اجراست. وي گفت: از والدين تقاضا دارم كه با مراجعه به كانال معاونت علمي و اطلاعرسانيهاي انجامشده، فرزندان خود را ثبتنام كنند تا تعداد شركتكنندگان افزايش يابد. تاكنون حدود ۴۰۰ هزار دانشآموز در اين طرح شركت كردهاند. در اين حوزه حتما مسابقهاي برگزار خواهد شد و جوايز ارزشمندي از سوي معاونت اهدا ميشود. هدف ما اين است كه دانشآموزان سراسر كشور از آموزش رايگان هوش مصنوعي عقب نمانند.
معاون علمي رييسجمهور با اشاره به مراسم تقدير از مدلآوران المپيادهاي جهاني و حضور گسترده دانشآموزان كشور در اين رويدادهاي علمي، اظهار كرد: امسال در برگزاري اين رويداد علمي يك تفاوت وجود داشت؛ برخي از المپياديها در حين جنگ ۱۲ روزه در مسابقات شركت كردند، در حالي كه براي خانوادههايشان ممكن بود استرس داشته باشند و تمركز لازم را نداشته باشند، با اين وجود اين دانشآموزان درخشيدند و نتايجي بهتر از سال قبل كسب كردند. افشين افزود: در رده جهاني در المپياد رياضي تا ۷ رده نسبت به گذشته پيشرفت كردهايم كه نشاندهنده تابآوري و توانمندي جوانان و نخبگان ايراني است؛ يعني آنها در شرايط سخت هم ميتوانند خود را حفظ كنند و بهترين نتيجه را به دست آورند. از اين جهت اين مراسم با سالهاي قبل متفاوت بود و ما از همه دستاندركاران تشكر فراوان داريم. معاون علمي رييسجمهور با بيان اينكه من دو اصل را براي پيشرفت علم و فناوري كشور مدنظر دارم، يادآور شد: اول اينكه علم و فناوري با سياستگذاري درست آغاز ميشود و دوم اينكه با نيروي انساني توانا، دانا و خلاق شتاب ميگيرد. وقتي صحبت از شتابگيري علم و فناوري ميشود، هدفگذاري ما بايد روي نيروي انساني توانمند باشد؛ اين نيروي انساني نقطه قوت كشور است. وي وظيفه بنياد ملي نخبگان و معاونت علمي را در بخشي، نگاهداشت، حفظ و ارتقاء دانايي و توانايي نخبگان دانست و ادامه داد: ما طرحهاي متعددي را پيگيري ميكنيم تا افراد را از فردمحور به مسالهمحور و گروهمحور سوق دهيم؛ يعني از موفقيتهاي فردي به فعاليتهاي گروهي برسيم. از جمله حمايتهايي كه انجام ميدهيم، حمايت از نخبگاني است كه طرح دارند؛ هدفگذاري كردهايم كه آنها را حفظ كنيم. افشين ادامه داد: در اين راستا از مهر پارسال طرحهايي را براي دانشجويان دكترا اجرا كرديم تا دغدغه معيشتي نداشته باشند و بتوانند ماهانه حقوق دريافت كنند و دانشگاهها نيز در جذب و حضور آنها نقش داشته باشند. وي افزود: ما در معاونت علمي طرحهايي داريم كه ريسك برخي كارها را معاونت ميپذيرد تا نخبگان از شكست نترسند. تنوع طرحهاي حمايتي در يك سال گذشته افزايش يافته است؛ براي مثال طرحي داريم كه پژوهشگران داراي دكترا ميتوانند در شركتهاي دانشبنيان مشغول به كار شوند و كليه حقوق آنها توسط معاونت علمي پرداخت ميشود. اين كمك ميكند پژوهشگراني كه آماده خدمت هستند در بخشهاي فناوري بهكار گرفته شوند و ايدهها و نظراتشان در پيشرفت علم و فناوري بهكار رود. معاون علمي رييسجمهور گفت: اگر در سايت بنياد ملي نخبگان و معاونت علمي جستوجو كنيد، طرحهاي متنوعي خواهيد ديد؛ تنها نياز است اطلاعرساني را افزايش دهيم تا نخبگان به ما بگويند كدام بخشها نياز به حمايت دارد. دولت چهاردهم خود را دولت حامي و بيمهگر نخبگان ميداند و تمام تلاش ما اين است كه در شرايط سخت اقتصادي اين حمايتها تضعيف يا حذف نشود. همچنين نظر دكتر پزشكيان، رييسجمهور همواره مبتني بر حمايت و استفاده از نخبگان براي مسائل كلان كشور است.
