رگولاتوري حمل‌ونقل ‌هوشمند مطابق قانون در صلاحيت شهرداري نيست

۱۴۰۴/۰۵/۱۶ - ۰۲:۱۲:۳۵
کد خبر: ۳۵۲۴۶۳

به گفته معاون وزير ارتباطات، رگولاتوري حوزه پلتفرم‌هاي هوشمند حمل‌ونقل، مطابق قانون در صلاحيت شهرداري نيست و تنها مرجع قانوني براي صدور مجوز سكوهاي هوشمند، وزارت ارتباطات است.

به گفته معاون وزير ارتباطات، رگولاتوري حوزه پلتفرم‌هاي هوشمند حمل‌ونقل، مطابق قانون در صلاحيت شهرداري نيست و تنها مرجع قانوني براي صدور مجوز سكوهاي هوشمند، وزارت ارتباطات است. به گزارش مهر، مهدي چمران، رييس شوراي شهر تهران اخيرا اظهار كرده بود در تاكسي‌هاي برخط كه زيرنظر شهرداري و سازمان تاكسيراني فعاليت مي‌كنند، امنيت و شناسايي رانندگان برقرار است، اما ساير پلتفرم‌هايي كه بدون مجوز قانوني فعاليت دارند، به نظر من غيرقانوني هستند، حتي اگر نام‌شان را نبرم. در همين راستا احسان چيت ساز، معاون سياست‌گذاري و برنامه‌ريزي توسعه فاوا و اقتصاد ديجيتال وزارت ارتباطات، در پست‌هايي در شبكه اجتماعي ايكس به اظهارات رييس شوراي شهر تهران واكنش نشان داده است. وي در مجموعه پست‌هايي در اين پلتفرم نوشت: رگولاتوري حوزه پلتفرم‌هاي هوشمند حمل‌ونقل، مطابق قانون، در صلاحيت شهرداري نيست. طبق بند ح ماده ۶۶ قانون برنامه هفتم پيشرفت، تنها مرجع قانوني براي صدور مجوز سكوهاي هوشمند، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات است. ساير نهادها نمي‌توانند قانون را دور بزنند. چيت ساز تصريح كرد: در بند «ح» ماده ۶۶ صراحتاً آمده: «مسووليت صدور پروانه كليه خدمات ارتباطي، فناوري اطلاعات و هوشمندسازي و سكوهاي پيام‌رسان بر عهده وزارت ارتباطات است.» عبارت سكوهاي هوشمند شامل پلتفرم‌هاي تاكسي اينترنتي نيز مي‌شود. معاون وزير ارتباطات گفت: تجربه نشان داده است كه انحصار چه در دست دولتي-عمومي، چه بخش خصوصي، هميشه به زيان مردم تمام مي‌شود. ما مخالف هر گونه انحصار در حوزه پلتفرم‌ها هستيم. تنظيم‌گري بايد شفاف، تخصصي و رقابت‌محور باشد؛ نه سليقه‌اي! وي تاكيد كرد: شهرداري تهران حق دارد اپليكيشن طراحي كند و خدمات ارايه دهد، اما حق ندارد نقش تنظيم‌گر بازي كند! ما از شفاف‌سازي، رقابت سالم و خدمات شهري هوشمند حمايت مي‌كنيم. مردم شايسته خدماتي يكپارچه، امن و بدون تبعيض در سكوهاي خدمات هوشمند هستند.