راه عبور از خام فروشي
رييس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران در همايش صادرات فناوري اطلاعات و ارتباطات، اظهار كرد: صادرات فناوري اطلاعات يك ضرورت راهبردي براي عبور از تنگناهاي اقتصادي و اقتصاد دانش بنيان است.
رييس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران در همايش صادرات فناوري اطلاعات و ارتباطات، اظهار كرد: صادرات فناوري اطلاعات يك ضرورت راهبردي براي عبور از تنگناهاي اقتصادي و اقتصاد دانش بنيان است. به گزارش« تعادل»، صمد حسنزاده افزود: ايران با برخورداري از جوانان خلاق و متخصص و با ظرفيتهاي صادراتي نسبت به كشورهاي همسايه داراي فرصتهاي قابل توجهي براي حضور در بازارهاي جهاني است. بر اين باور هستيم با برنامهريزي درست در حوزه صادرات محصولات فناوري اطلاعات ميتوانيم به درآمدهاي پايدار ارزي برسيم. حسنزاده گفت: اتاق بازرگاني ايران درصدد است تلاش خود را براي تسهيل ورود فعالان اين حوزه به بازارهاي صادرات فناوري اطلاعات انجام و با بهره مندي از ظرفيتهاي كميسيونها و تشكلهاي تخصصي پنجره جديدي به روي فعالان اين حوزه بگشايد. اميدواريم با اين انسجام پيش آمده در جهت برنامههاي دولت و بخش خصوصي قدمبرداريم. رييس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران تشريح كرد: يقين داريم چالشهايي وجود دارد كه با همكاري بخش دولتي و خصوصي قابل حل بوده است. در اين فرصت از همه فعالان اين حوزه دعوت ميكنيم كه با حضور خود در اتاق بازرگاني ايران با تاثيرگذاري بيشتر به نقش آفريني توسعه اين حوزه كمككنند. فناوري اطلاعات كليد جهش اقتصاد و صادرات آن اقتصاد دانش بنيان را رونق ميبخشد.در بخش ديگري از اين همايش، پيام باقري نايبرييس اتاق ايران اظهار كرد: روندي كه در دهههاي گذشته شاهديم نشان ميدهد كه تمركز و سياستگذاري كشور بر صادرات غير نفتي به صادرات مواد خام بوده است كه چون در ابتداي اين زنجيره قرار دارد از ارزش افزوده پاييني برخوردار هستند. او افزود: تجربه جهاني نشان ميدهد كه اين روند نميتواند متضمن توسعه پايدار باشد و ما نيازمند يك دوره انتقال از صادرات مبتني بر مواد خام بر صادرات ارزش افزوده باشيم. ترديد نداريم يكي از اين حوزهها ارتباطات و فناوري اطلاعات است. باقري ادامه داد: ما اگر اقتصاد ديجيتال را فرصت تمدن ساز در حوزه اقتصاد در نظر بگيريم، ICT استخوانبندي اين موضوع به شمار ميرود. حوزه فناوري اطلاعات با سرمايهگذاري كمتري قابليت اجرا و رشد بالايي دارد و به سرعت جايگزين مطمئني براي صادرات غير نفتي كشور نسبت به آنچه مواد خام اسم ميبريم باشد. ما حوزه فناوري اطلاعات را نسبت به حوزههاي ديگر به سهولت ميتوانيم بوميسازي كنيم. باقري تشريح كرد: ايران اين ظرفيت را دارد كه به عنوان بازيگر كليدي در همسايگي خود و در منطقه نقش ايفا كند. بايد هدفگذاري كنيم كه محصولات اين حوزه در پنجره ارزش افزوده بينالمللي قرار بگيرد كه اگر انجام شود از اقتصاد مصرفي به سوي اقتصاد دانش محور حركت ميكنيم. او در پايان گفت: براي تحقق اين اهداف نيازمند نقشه راه هستيم و در طول اين مسير ملزوماتي كه بايد به اين نقشه ضميمه شود مهم است.
حمايت از غيرمرتبطها
رييس كميسيون فناوري اطلاعات و ارتباطات اتاق ايران، هم در اظهاراتي گفت: ميزان خام فروشي در كشور نشان ميدهد كه ما هنوز نگرش درستي به حوزه فناوري و ظرفيتهاي اين بخش نداريم. سادينا آبايي، افزود: ما نيازمند تغيير نگرش در حوزه فناوري هستيم. مهمترين گام در اين مسير كنار گذاشتن متوليان سياستگذاري اين حوزه در سطح كلان است. آبايي با بيان اينكه بايد دبيرخانه مجامع و نمايشگاهها به اتاق ايران منتقل شود، گفت: اين بخش خصوصي است كه ميتواند با تشخيص درست اهميت و جايگاه اين مجامع و نمايشگاهها منابع را به سمت برگزاري و حضور هرچه بهتر در آنها سوق دهد. او خطاب به معاونت علمي رياستجمهوري و دستاندركاران ديگر اين حوزه اظهار كرد: بايد اعلام شود افرادي كه در نمايشگاهها و مجامع حاضر ميشوند بر اساس چه شاخصهايي حمايت ميشوند و چه محصولي را ارايه ميكنند. چرا كه در دورههاي مختلف جيتكس شاهد حضور افراد غيرمرتبط بودهايم. اميدواريم با همكاري فدراسيون فناوري اطلاعات و ارتباطات و اتاق ايران اين پايش در جيتكس انجام شود. رييس هياتمديره فدراسيون فناوري اطلاعات و ارتباطات، نيز در ادامه اين همايش گفت: زيستبوم فناوري ايران در حوزههاي مختلف از جمله نرمافزار و هوش مصنوعي امنيتي سايبري و ... توان بالايي در بازارها بينالملل دارد. افريقا، جنوب شرق آسيا و آسياي ميانه بازارهاي خوبي براي ورود محصولات فناورانه ايران هستند. طلايي با اشاره به هدفگذاري يك ميليارد صادرات فناورانه در بازه 5 ساله تأكيد كرد: براي تحقق اين حجم صادرات نيازمند بهكارگيري ديپلماسي اقتصادي فعال و شبكهسازي بينالمللي هستيم تا بتوانيم از اين مسير برند ملي فناوري ايران را تقويت كرده و مسير صادرات را هموار كنيم.
آماده همكاري با ايران هستيم
بيلال الرييس، نايبرييس مركز تجارت جهاني دوبي، نيز با اشاره به اينكه اين مركز 45 سال پيش كار خود را اغاز كرده، گفت: آماده هستيم كه با انجمنهاي ICT ايران همكاري كنيم و در حال حاضر بيش از 30 كشور دنيا را پوشش ميدهيم. ما با بيش از 4 هزار استارتاپ و شركتهاي sme همكاري ميكنيم. او با بيان اينكه هدف ما اين است كه بتوانيم با اتاق ايران و فدراسيون فاوا همكاري مستمر داشته باشيم، ادامه داد: ما ميتوانيم فرصتهاي سرمايهگذاري در ايران را معرفي كنيم. ميخواهيم اطمينان حاصل كنيم منافع حاصل از صادرات تكنولوژي و هوش مصنوعي و ... بتواند به صورت في مابين تبادل شود و به هر دو طرف كمك كند. او افزود: الان ايران با ناترازي انرژي مواجه است و ما ميتوانيم در زمينه جايگزيني 30 هزار مگاوات انرژيهاي تجديدپذير و 50 هزار مگاوات انرژي بادي كمك كنيم. چرا كه استارتاپهاي خوبي براي استفاده از انرژيهاي تجديدپذير فعال هستند كه ميتوانند كمك كنند. بيلال الرييس با بيان اينكه جيتكس فرصتي براي تبادل ايدهها و ايجاد زمينه ارتباط و همكاري بين فعالان IT و ICT مختلف جهان است، گفت: بيش از 400 موسسه دولتي هم با مركز ما همكاري مكنند و ما ميخواهيم اين همكاريها را با ايران در بخش دولتي و خصوصي داشته باشيم. او با بيان اينكه جيتكس بيش از 280 ميليارد دلار در زمينههاي زيرساختي سرمايهگذاري كرده، افزود: ايران بهترين ذخاير در حوزه ICT را دارد. 44 ميليون نفر از جمعيت ايران جوان هستند و اين بسيار مهم است. ايران در زمينه هوافضا پزشكي و بيوتكنولوژي و داروسازي و نانو تك بسيار پيشرفته است.در ادامه امير روشني - معاون دفتر ارتقاي كسب و كارهاي بينالمللي سازمان توسعه تجارت ايران - اظهار كرد: در حوزه فناوري اطلاعات همان كاري را كه در بخش آب، انرژي و.. انجام دادهاند، انجام شد. بنابراين بخش دولتي حكمراني خوبي در حوزه تجارت و صادرات انجام نداده كه نتيجه آن شرايط نابرابر در مقابل با ساير كشورها است. روشني گفت: ما برنامهاي براي حمايت از صادرات تدوين كردهايم و سازمان توسعه تجارت هدفگذاري كرده كه بر روي صادرات كالاهاي نهايي كار كند. سياوش ملكي فر، معاون توسعه صندوق نوآوري و شكوفايي، هم گفت: تعداد كل شركتهاي دانشبنيان 10 هزار و 130 شركت است كه حدود هفت هزار شركت نوپا (با سرمايه زير 5 ميليارد تومان) و بقيه نوآور و فناور هستند.
