ضرورت صادرات فناوري اطلاعات براي عبور از تنگناهاي اقتصادي
رييس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران گفت: صادرات فناوري اطلاعات يك ضرورت راهبردي براي عبور از تنگناهاي اقتصادي و اقتصاد دانشبنيان است و بر اين باور هستيم ميتوانيم با برنامهريزي درست در حوزه صادرات محصولات فناوري اطلاعات به درآمدهاي پايدار ارزي برسيم.
رييس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران گفت: صادرات فناوري اطلاعات يك ضرورت راهبردي براي عبور از تنگناهاي اقتصادي و اقتصاد دانشبنيان است و بر اين باور هستيم ميتوانيم با برنامهريزي درست در حوزه صادرات محصولات فناوري اطلاعات به درآمدهاي پايدار ارزي برسيم. به گزارش ايسنا، صمد حسنزاده - رييس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران - در همايش صادرات فناوري اطلاعات و ارتباطات، اظهار كرد: صادرات فناوري اطلاعات يك ضرورت راهبردي براي عبور از تنگناهاي اقتصادي و اقتصاد دانش بنيان است. وي افزود: ايران با برخورداري از جوانان خلاق و متخصص و با ظرفيتهاي صادراتي نسبت به كشورهاي همسايه داراي فرصتهاي قابل توجهي براي حضور در بازارهاي جهاني است. بر اين باور هستيم با برنامهريزي درست در حوزه صادرات محصولات فناوري اطلاعات ميتوانيم به درآمدهاي پايدار ارزي برسيم. حسنزاده گفت: اتاق بازرگاني ايران درصدد است تلاش خود را براي تسهيل ورود فعالان اين حوزه به بازارهاي صادرات فناوري اطلاعات انجام و با بهره مندي از ظرفيتهاي كميسيونها و تشكلهاي تخصصي پنجره جديدي به روي فعالان اين حوزه بگشايد. اميدواريم با اين انسجام پيش آمده در جهت برنامههاي دولت و بخش خصوصي قدمبرداريم. رييس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران تشريح كرد: يقين داريم چالشهايي وجود دارد كه با همكاري بخش دولتي و خصوصي قابل حل بوده است. در اين فرصت از همه فعالان اين حوزه دعوت ميكنيم كه با حضور خود در اتاق بازرگاني ايران با تاثيرگذاري بيشتر به نقش آفريني توسعه اين حوزه كمككنند. فناوري اطلاعات كليد جهش اقتصاد و صادرات آن اقتصاد دانش بنيان را رونق ميبخشد.
تدوين برنامهاي براي حمايت از صادرات
در ادامه امير روشني - معاون دفتر ارتقاي كسب و كارهاي بينالمللي سازمان توسعه تجارت ايران - اظهار كرد: در حوزه فناوري اطلاعات همان كاري را كه در بخش آب، انرژي و.. انجام دادهاند، انجام شد. بنابراين بخش دولتي حكمراني خوبي در حوزه تجارت و صادرات انجام نداده كه نتيجه آن شرايط نابرابر در مقابل با ساير كشورها است. وي افزود: حوزه صادرات در دو بخش كالا و خدمات است و ما شرايطمان در حوزه خدمات فضاي باز و خوبي است؛ اما چالشي كه وجود دارد تعدد تصميمگيري در حوزه تجارت است و افرادي براي تجارت تصميم ميگيرند كه فعاليت و تجربهاي در اين زمينه ندارند. ما نميدانيم براي حوزه صادرات چه كاري انجام دهيم، چون مطالعات بازار نداريم. روشني گفت: ما برنامهاي براي حمايت از صادرات تدوين كردهايم و سازمان توسعه تجارت هدفگذاري كرده كه بر روي صادرات كالاهاي نهايي كار كند.
حوزه فناوري اطلاعات را به سهولت ميتوانيم بوميسازي كنيم
در ادامه پيام باقري- نايبرييس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران- در اين همايش اظهار كرد: روندي كه در دهههاي گذشته شاهديم نشان ميدهد كه تمركز و سياستگذاري كشور بر صادرات غير نفتي به صادرات مواد خام بوده است كه چون در ابتداي اين زنجيره قرار دارد از ارزش افزوده پاييني برخوردار هستند. وي افزود: تجربه جهاني نشان ميدهد كه اين روند نميتواند متضمن توسعه پايدار باشد و ما نيازمند يك دوره انتقال از صادرات مبتني بر مواد خام بر صادرات ارزش افزوده باشيم. ترديد نداريم يكي از اين حوزهها ارتباطات و فناوري اطلاعات است. باقري ادامه داد: ما اگر اقتصاد ديجيتال را فرصت تمدن ساز در حوزه اقتصاد در نظر بگيريم، ICT استخوانبندي اين موضوع به شمار ميرود. حوزه فناوري اطلاعات با سرمايهگذاري كمتري قابليت اجرا و رشد بالايي دارد و به سرعت جايگزين مطمئني براي صادرات غير نفتي كشور نسبت به آنچه مواد خام اسم ميبريم باشد. ما حوزه فناوري اطلاعات را نسبت به حوزههاي ديگر به سهولت ميتوانيم بوميسازي كنيم. نكته بسيار مهم اين است فناوري اطلاعات بستري مستعد براي استفاده از ظرفيت جوانان كشور و قشر تحصيل كرده است كه ميخواهند فعاليت كنند. نايبرييس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران با بيان اينكه يك شاخص مقاومسازي تكيه بر فناوري اطلاعات و ارتباطات است، تشريح كرد: ايران اين ظرفيت را دارد كه به عنوان بازيگر كليدي در همسايگي خود و در منطقه نقش ايفا كند. بايد هدفگذاري كنيم كه محصولات اين حوزه در پنجره ارزش افزوده بينالمللي قرار بگيرد كه اگر انجام شود از اقتصاد مصرفي به سوي اقتصاد دانش محور حركت ميكنيم. وي در پايان گفت: براي تحقق اين اهداف نيازمند نقشه راه هستيم و در طول اين مسير ملزوماتي كه بايد به اين نقشه ضميمه شود مهم است.
درآمدزايي پايدار با استفاده از ظرفيتهاي فناورانه
محمد رضا طلايي- رييس هياتمديره فدراسيون فناوري اطلاعات و ارتباطات ايران- نيز در اين همايش اظهار كرد: در دنياي امروز فناوري نه تنها يك كالا يا خدمت نيست بلكه زبان مشترك نوآوري، دانش و رقابتپذيري است و كشورهايي كه بتواند به درستي از ظرفيتهاي فناورانه خود استفاده كنند نه تنها درآمدزايي پايدار خواهند داشت بلكه زيرساختهاي دانشي، انساني و بينالمللي خود را نيز ارتقا خواهند داد. اكوسيستم فناوري ايران در حوزههايي همچون نرمافزار، هوش مصنوعي، سلامت ديجيتال، امنيت سايبري و خدمات زيرساختي توان بالايي براي حضور در بازارهاي بينالمللي دارد. وي تشريح كرد: اكنون با گشايشهاي ايجاد شده در كشورهاي عربي، آفريقا، جنوب شرق آسيا و آسياي ميانه بيش از هر زمان ديگري فرصت براي ورود محصولات و خدمات فناوري ايراني فراهم شده است. همايش امروز با تلاش فدراسيون فناوري اطلاعات و ارتباطات ايران و مشاركت اتاق بازرگاني ايران، سازمان نظام صنفي رايانهاي كشور، ۱۲ تشكل تخصصي و تشكلهاي در خارج از اتاق كميسيون فناوري اطلاعات و ارتباطات ايران و مركز تجارت جهاني دبي گامي در جهت همگرايي دولت و بخش خصوصي، شناسايي فرصتهاي صادراتي تبيين چالشها و ارايه راهكارهاي عملي براي دستيابي و هدف يك ميليارد دلار صادرات صنعت فناوري اطلاعات در بازه زماني پنج ساله است. طلايي در پايان گفت: با اتكا به توان داخلي، ظرفيتهاي غني اتاق بازرگاني ايران و بخش خصوصي و تشكلهاي صنعت فاوا بهرهگيري از ديپلماسي اقتصادي، شبكهسازي بينالمللي ميتواند گامهاي بلندي در مسير تحقق اقتصاد دانش بنيان و برند ملي فناوري ايران را فراهم سازد. در ادامه بلال الرييس- معاون توسعه بازار فناوري و ديجيتال مركز تجارت جهاني دبي- در همايش صادرات فناوري اطلاعات و ارتباطات اظهار كرد: ما ۴۵ سال گذشته كار خود را در دبي شروع كرديم و دولتها و شركتهاي مختلفي از ما درخواست كردند كه در سطح جهاني رونق پيدا كنند. وي افزود: ما با بيش از ۳۰ كشور مانند نيجريه، تايلند، مصر، مراكش، سنگاپور، قزاقستان برلين و غيره همكاري داريم. هدف ما اين است كه با همكاري كه با اتاق بازرگاني ايران در زمينه صادرات همكاري داشته باشيم و اطمينان حاصل كنيم كه صادرات فناوري به سهولت انجام شود. ما براي قطعي برق و انرژي برنامه داريم كه ميتوان از انرژيهاي تجديد پذير به عنوان جايگزين استفاده كرد و ايران ميتواند از طريق حدود ۳۰ هزار مگاوات برق انرژي تجديد پذير استفاده كند. معاون توسعه بازار فناوري و ديجيتال مركز تجارت جهاني دبي ادامه داد: در عين حال ايران از نظر استراتژي موقعيتي خوبي دارد كه ميتواند از آن براي انرژي خورشيدي و باد استفاده كند. علاوه بر موارد گفته شده ما ظرفيتهاي خوبي در زمينه انرژي هيدروژن داريم كه ميتوانيم همكاريهاي خوبي با ايران داشته باشيم. هدف ما اين است كه بدانيم ايران ميخواهد چه چيزي را در حوزه صادرات فناوري اطلاعات نشان دهد.
