انحصار در بازار خودرو بايد پايان يابد
مجتبي يوسفي، نماينده مجلس شوراي اسلامي گفت: در هر كالايي كه انحصار وجود داشته باشد، كيفيت كاهش و قيمت افزايش مييابد. در حوزه خودرو نيز همين اتفاق افتاده است؛ نبود رقابت، انگيزه توليدكننده را براي بهبود كيفيت و كاهش قيمت از بين برده است.
مجتبي يوسفي، نماينده مجلس شوراي اسلامي گفت: در هر كالايي كه انحصار وجود داشته باشد، كيفيت كاهش و قيمت افزايش مييابد. در حوزه خودرو نيز همين اتفاق افتاده است؛ نبود رقابت، انگيزه توليدكننده را براي بهبود كيفيت و كاهش قيمت از بين برده است.
به گفته وي، بخش بزرگي از ناكارآمدي صنعت خودرو به دليل سوءمديريت و حضور مديران سياسي است كه با تغيير دولتها جابهجا ميشوند و هزينه اين ناكارآمدي از جيب مصرفكننده پرداخت ميشود. يوسفي افزود: در حال حاضر، قيمت خودروهاي داخلي چند برابر قيمت همان مدلها در كشورهاي منطقه است. اين اختلاف ناشي از نبود رقابت واقعي است.عضو كميسيون عمران مجلس اضافه كرد: مجلس يازدهم و دوازدهم با تصويب مواد 4 و 11 قانون حمايت از صنعت خودرو، واردات خودروهاي نو و كاركرده را با هدف افزايش رقابت، كاهش قيمت و ارتقاي كيفيت به رسميت شناختند. يوسفي تأكيد كرد: در بودجه سال جاري، مجلس سقف واردات خودرو را از دو ميليارد يورو به سه ميليارد يورو افزايش داد و پيشنهاد كاهش تعرفه واردات به كمتر از 60 درصد را مطرح كرد؛ هرچند در مجمع تشخيص مصلحت نظام اين پيشنهاد رد شد.وي همچنين به وضعيت ناوگان حملونقل عمومي اشاره كرد و گفت: امروز بيش از 50 هزار دستگاه خودروي تجاري، اتوبوس و كشنده نيازمند نوسازي هستند. اين در حالي است كه قيمت يك اتوبوس شهري به بيش از 25 ميليارد تومان رسيده و هزينههاي گزاف موجب كاهش تعداد ناوگان فعال شده است.يوسفي مصرف بالاي سوخت را از ديگر پيامدهاي ضعف كيفي خودروهاي داخلي دانست و گفت: در حال حاضر، روزانه بيش از 60 ميليون ليتر گازوييل و 120 ميليون ليتر بنزين مصرف ميشود. خودروهاي فرسوده و بيكيفيت سهم قابل توجهي در اين مصرف بالا دارند، اما در عوض فشار افزايش قيمت سوخت بر مردم وارد ميشود.
