تغييرات جديد در رويههاي واردات

نخستين مرحله ثبتنام خودروهاي وارداتي در سال ۱۴۰۴ از ۱۱ تا ۱۵ مرداد آغاز ميشود. متقاضيان براي شركت در اين طرح تنها نياز به بلوكه كردن ۵۰۰ ميليون تومان بهصورت وكالتي در حساب بانكي خود دارند، در حالي كه محدوديتهاي قبلي مانند نداشتن پلاك فعال يا عدم خريد از خودروسازان حذف شده است.
تعادل - گروه صنعت|
نخستين مرحله ثبتنام خودروهاي وارداتي در سال ۱۴۰۴ از ۱۱ تا ۱۵ مرداد آغاز ميشود. متقاضيان براي شركت در اين طرح تنها نياز به بلوكه كردن ۵۰۰ ميليون تومان بهصورت وكالتي در حساب بانكي خود دارند، در حالي كه محدوديتهاي قبلي مانند نداشتن پلاك فعال يا عدم خريد از خودروسازان حذف شده است. اين تغييرات با هدف جذب مشتريان بيشتر و تسهيل فرآيند خريد اعمال شده و سامانه جديد Salecars.ir براي ثبتنام معرفي شده است. فرآيند بلوكه كردن ۵۰۰ ميليون تومان از ۸ مرداد ۱۴۰۴ آغاز شده و تا ساعت ۱۲ روز ۱۴ مرداد ادامه دارد. متقاضيان ميتوانند سه اولويت از ميان خودروهاي وارداتي را انتخاب كنند. در صورت تمديد مهلت ثبتنام يا افتتاح حساب وكالتي، اطلاعرساني از طريق همين سايت انجام خواهد شد. خودروهاي وارداتي كه در نخستين دوره فروش آن در سال جاري از طريق سامانه وزارت صمت عرضه شدهاند، در بازه قيمتي يك ميليارد تومان تا سه ميليارد تومان قرار دارند و البته خريداران بايد هزينههاي جانبي از جمله بيمه و پلاك خودرو را هم بپردازند.
نخستين عرضه
پس از چهار ماه انتظار در سال جاري براي خريد خودروهاي خارجي در نهايت آغاز عرضه خودروهاي وارداتي از روز گذشته يازدهم مردادماه آغاز شد و متقاضيان تا روز چهارشنبه ۱۵ مردادماه ميتوانند با بلوكه كردن يكي از حسابهاي بانكي خود به مبلغ ۵۰۰ ميليون تومان، اقدام به ثبت نام كرده و سه اولويت از سبد محصولات اعلامي را انتخاب كنند.
اين نخستين دوره عرضه خودروهاي وارداتي سال جاري است كه مردادماه امسال كليد زده شد؛ اسفندماه سال گذشته، آخرين باري بود كه خودروهاي خارجي براي خريداران عرضه شده بود. در اين دوره ۱۷ شركت خودرويي اقدام به واردات ۲۸ مدل خودرو خارجي از نوع بنزيني و هيبريدي كردهاند كه بخت آزمايي براي شركتكنندگان است تا از ميان خودروها موفق به خريد خودرو شوند.
متقاضيان براي مشاهده ليست خودروها و كسب اطلاعات تكميلي ميتوانند به سايت جديد سامانه خودروهاي وارداتي به نشاني Salecars.ir مراجعه كنند اين تنها سايت رسمي عرضه خودروهاي خارجي است كه زيرنظر وزارت صنعت، معدن و تجارت فعاليت ميكند.
خودروهاي وارداتي كه در نخستين دوره فروش آن در سال جاري از طريق سامانه وزارت صمت عرضه شدهاند، در بازه قيمتي يك ميليارد تومان تا سه ميليارد تومان قرار دارند و البته خريدار بايد هزينههاي جانبي را هم بپردازند. قيمت قطعي اين خودروها در مبادي ورودي بوده و هزينهها و عوارض قانوني پس از ترخيص از قبيل بيمه شخص ثالث، ماليات بر ارزش افزوده، هزينههاي شمارهگذاري، اسقاط خودروي فرسوده، كرايه حمل و … به قيمتهاي فوق اضافه ميشود.
به عبارت ديگر، خودروهاي ارايه شده در اين دوره به دو دسته تقسيم شدهاند: خودروهاي داراي سابقه قيمت قطعي و خودروهايي كه براي اولينبار قيمتگذاري ميشوند. قيمتهاي اعلام شده در هر دو جدول، صرفا قيمت خودرو در مبادي ورودي كشور است و هزينههاي جانبي مانند بيمه شخص ثالث، ماليات بر ارزش افزوده، هزينههاي شمارهگذاري، هزينه اسقاط خودروي فرسوده و كرايه حمل به اين مبالغ اضافه خواهد شد.
نكته حائز اهميت در اين طرح، نحوه تعيين قيمت نهايي خودروها است. قيمتهاي مندرج در جدول شماره ۱، بر اساس آخرين محاسبات قيمت براي خودروهاي مشابه در دورههاي قبلي است. در مقابل، قيمتهاي جدول شماره ۲ به صورت برآوردي و بر اساس مبلغ پايه خريد ارزي، نرخ تعرفه گمركي و نرخ ارز محاسباتي مطابق با قانون بودجه سال ۱۴۰۴ تعيين شده است.
قيمت قطعي تمامي خودروها پس از ارايه مستندات لازم توسط شركتهاي واردكننده، توسط «سازمان حمايت مصرفكنندگان و توليدكنندگان » محاسبه و به صورت رسمي اعلام خواهد شد. پس از اعلام قيمت نهايي، شركتهاي عرضهكننده نسبت به فراخوان خريداران براي تكميل وجه اقدام خواهند كرد.
در صورتي كه قرارداد با مشتري به روش پيشفروش منعقد شود، مبلغ پيشپرداخت نميتواند بيش از ۵۰ درصد از قيمت فروش اعلامشده در جداول فوق باشد. شركتهاي واردكننده موظف هستند تمامي ضوابط مندرج در آييننامه اجرايي قانون حمايت از مصرفكنندگان خودرو را رعايت كرده و از دريافت وجه مازاد يا تعيين مهلت تحويل خارج از چارچوب قانوني خودداري نمايند. به متقاضيان اكيداً توصيه ميشود پيش از هرگونه پرداخت وجه يا امضاي قرارداد، مفاد اطلاعيهها و شرايط عمومي و اختصاصي را به دقت مطالعه كنند، زيرا مسووليت هرگونه برداشت نادرست بر عهده خريدار خواهد بود.
گرانترين خودروهاي بنزيني و هيبريدي
بررسي ليست خودروهاي خارجي در سامانه تخصيص خودروهاي وارداتي نشان ميدهد كه گرانترين خودروهاي بنزيني به انواع خودروها به ساخت كشورهاي چين و ژاپن باز ميگردد.
قيمت خودروهاي وارداتي بنزيني از يك ميليارد تومان شروع ميشود و در نهايت به سه ميليارد و ۱۰۰ ميليون تومان ختم ميشود هر چند اين قيمتها بدون احتساب هزينههاي نقل و انتقال پلاك و بيمه است.
گرانترين خودروهاي بنزيني به خودروهايي فولكس واگن تيراك (T-Roc) با سه ميليارد و ۱۰۰ ميليون تومان ساخت آلمان، التيما (NIssan Altima) با ۲ ميليارد و ۸۹۰ ميليون تومان ساخت ژاپن و خودروي ميتسوبيشي اكليپس (Eclips) ساخت ژاپن با قيمت ۲ ميليارد و ۶۰۰ ميليون تومان اختصاص دارد.
ارزانترين خودروهاي خارجي بنزيني نيز به مدلهاي چيني و جمهوري چك از جمله چانگان CS۳۵، CS۵۵ و اشكودا اكتاويا (OCTEVIA) قيمتهاي يك ميليارد تا يك ميليارد و ۸۴۰ ميليون تومان باز ميگردد.
يكي ديگر از بخشهاي عرضه خودروهاي وارداتي به خودروهاي هيبريدي يا همان خودروهاي پاك با آلايندگيهاي كمتر و محيط زيستي اختصاص دارد، خودروهاي هيبريدي براي حركت از دو يا چند منبع انرژي استفاده ميكند، اين منابع شامل يك موتور احتراق داخلي (مانند بنزين يا ديزل) و يك موتور الكتريكي هستند.
بررسي سامانه عرضه خودروهاي وارداتي نشان ميدهد كه گرانترين خودروهاي خارجي هيبريدي به مدلهاي بيواي دي سانگ پلاس (SING PLUS) با قيمت ۲ ميليارد و ۹۵۰ ميليون تومان، مدل Qin L با قيمت ۲ ميليارد و ۸۰۰ ميليارد تومان و مدل EZ-۶ با قيمت ۲ ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان اختصاص دارد.
ارزانترين خودروهاي هيبريدي در مدلهاي erx۵ با قيمت يك ميليارد و ۴۵۰ ميليون تومان، EMPOW با قيمت يك ميليارد و ۶۳۰ ميليون تومان و مدل كرولا Corolla با قيمت يك ميليارد و ۶۸۰ ميليون تومان عرضه شده است.
ارزانترين خودروهاي وارداتي يك ميليارد تومان!
اما رصد اين ليست نشان ميدهد، بيش از نيمي از سهميه خودروهاي وارداتي به خودروهاي خارجي ارزان قيمت اختصاص دارد.
طبق آمار گمرك در سال ۱۴۰۳ حدود ۶۰ هزار دستگاه از انواع خودروهاي برقي، بنزيني و هيبريدي به ارزش ۱.۳ ميليارد دلار وارد كشور شد (اعم از خودروي سواري، سنگين، آمبولانس و ...) كه نشاندهنده تقاضا براي خريد اين نوع خودروها در داخل است.
بر اساس قانون بودجه امسال، بانك مركزي مكلف است حداقل ۲ ميليارد يورو از محل اجزاء (۱) و (۲) بند «الف» ماده ۱۱ قانون برنامه هفتم پيشرفت يا ساير منابع مورد تأييد (در هر فصل سال حداقل ۲۰ درصد) براي واردات خودروي سواري نو و كاركرده (حداكثر پنج سال ساخت) اختصاص دهد.
طبق آيين نامه جديد واردات خودرو براي امسال، دولت ورود ۹۰ هزار دستگاه انواع خودروي بنزيني و هيبريدي به ارزش ۲ ميليارد و ۶۵ ميليون يورو را پيش بيني كرده است كه نيمي از اين خودروها به خودروهاي اقتصادي يا همان ارزان قيمت اختصاص دارد.در راستاي سرعت بخشي به واردات خودروهاي وارداتي و تسهيل آن دولت، آيين نامه تعرفه واردات خودروهاي خارجي را از ۱۰۰ درصد در قانون بودجه به ۱۶ درصد رسانده است. بر اساس اين آيين نامه تعرفهها براي واردات خودروهاي بنزيني از ۱۶ درصد شروع ميشود و تعرفه خودروهاي هيبريدي ۱۱ درصد و برقي صفر درصد ميشود. طبق اين مصوبه، براي خودروهاي بنزيني با حجم موتور تا ۱۵۰۰ سيسي، نرخ سود بازرگاني ۱۶ درصد و براي خودروهاي با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سيسي برابر با ۳۶ درصد تعيين شده است. انتظار ميرود دولت با تسهيلگري در واردات خودروهاي خارجي زمينه را براي تعادل عرضه و تقاضا در بازار خودرو را فراهم كند و بازار از ركود خارج شود.
شرايط و فرآيند ثبتنام در طرح مرداد ۱۴۰۴
بر اساس اطلاعيه شماره هشت طرح يكپارچه عرضه خودروهاي وارداتي، مرحله جديد فروش اين خودروها در مرداد ماه سال ۱۴۰۴ برگزار خواهد شد. در اين دوره، مجموعهاي متنوع از محصولات برندهاي معتبر جهاني از جمله تويوتا، مزدا، نيسان، فولكسواگن و سوزوكي توسط شركتهاي مختلف واردكننده به متقاضيان عرضه ميشود. فرآيند ثبتنام و انتخاب خودرو از روز شنبه ۱۱ مرداد ماه آغاز و تا روز چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۴ ادامه خواهد داشت.
متقاضيان براي شركت در اين طرح بايد مبلغ پنج ميليارد ريال را به عنوان پيشنياز ثبتنام، در يك حساب وكالتي به نام «خودرو وارداتي » مسدود نمايند. مهلت وكالتي نمودن حساب و مسدود كردن مبلغ مذكور از روز چهارشنبه ۸ مرداد آغاز شده و تا ساعت ۱۲: ۰۰ روز سهشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۴ ادامه خواهد يافت.
بر اساس اطلاعات منتشر شده، فرآيند ثبتنام براي اين دوره از طريق سامانه Salecars.ir انجام ميشود. متقاضيان واجد شرايط ميتوانند با مراجعه به اين وبسايت، حداكثر سه اولويت از ميان خودروهاي عرضه شده را انتخاب كنند. جزييات كليدي اين فرآيند در جدول زير ارايه شده است:
در ادامه اين اطلاعيه، اطلاعات تكميلي به شرح زير آورده شده است:
۱ - قيمتهاي مندرج در جداول قيمت در مبادي ورودي كشور بوده و هزينهها و عوارض قانوني پس از ترخيص از قبيل بيمه شخص ثالث، ماليات بر ارزش افزوده هزينههاي شمارهگذاري، اسقاط خودروي فرسوده، كرايه حمل و .... قابل اضافه شدن به قيمتهاي مذكور است.
۲- قيمتهاي مندرج در جدول شماره ۱ مربوط به آخرين قيمتهاي محاسباتي خودروهاي مربوط به شركتهاي مورد نظر ميباشد.
۳- قيمتهاي مندرج در جدول شماره ۲ بر اساس مبلغ پايه خريد ارزي و مطابق با نرخ تعرفه گمركي و نرخ ارز محاسباتي حقوق و عوارض گمركي مطابق قانون بودجه سال ۱۴۰۴ برآورد گرديده است.
۴- قيمت قطعي خودروها پس از ارايه كليه مستندات و مدارك مثبته توسط سازمان حمايت مصرفكنندگان و توليدكنندگان محاسبه و متعاقبا اعلام خواهد شد.
۵- شركتهاي عرضهكننده خودرو پس از اعلام قيمت قطعي خودروها نسبت به فراخوان خريداران جهت تكميل وجه اقدام خواهد نمود.
۶- شركتهاي عرضهكننده موظف ميباشند در كليه فروش ها ضوابط و روشهاي مختلف فروش ذيل ماده ۴ آيين نامه اجرايي قانون حمايت از مصرفكنندگان خودرو را بر اساس برنامهريزيها و اقدامات انجام شده است
جهت ترخيص خودروها مد نظر قرار داده و نسبت به انعقاد قرارداد با خريداران اقدام نمايند.
۷- در صورت انعقاد قرارداد به روش پيشفروش حداكثر مبلغ قابل دريافت معادل پنجاه درصد قيمت فروش مندرج در جداول فوق بوده و قيمت فروش قطعي پس از ارايه اسناد و مدارك مثبته خودروهاي وارداتي توسط سازمان حمايت مصرفكنندگان و توليدكنندگان اعلام خواهد شد.
۸. مفاد قراردادهاي منعقده با مشتريان بايد منطبق بر مشخصات دقيق هر يك از روشهاي مندرج در آييننامه اجرايي قانون حمايت از مصرفكنندگان خودرو بوده و اخذ هرگونه وجه مازاد تعهد تحويل بيش از مهلتهاي مقرر در آيين نامه مذكور و درج بندهايي خارج از چارچوب قانوني موجب ايجاد مسووليتهاي حقوقي و قانوني براي شركتهاي عرضهكننده است.
۹ -كليه متقاضيان و خريداران ميبايست پيش از هر گونه اقدام نسبت به پرداخت وجه، تكميل فرآيند خريد و انعقاد قرارداد نسبت به مطالعه دقيق و كامل مفاد اطلاعيههاي صادره شرايط عمومي و اختصاصي قراردادها و ساير اسناد مرتبط اقدام نمايند. بديهي است اقدام به پرداخت وجه يا امضاي قرارداد به منزله قبول و پذيرش مفاد و شرايط مندرج در اطلاعيهها و قراردادها تلقي گرديده و هر گونه ادعا در خصوص عدم اطلاع يا عدم آگاهي از مفاد مذكور قابل قبول نخواهد بود .ضمنا مسووليت تبعات ناشي از عدم مطالعه يا برداشت نادرست از مفاد اطلاعيهها و قراردادها صرفا بر عهده متقاضي خواهد بود.
۱۰- اطلاعات كليه متقاضيان مرتبط با اين طرح حسب ماده ۱۹ آيين نامه اجرايي ماده ۱۴ الحاقي قانون مبارزه با پولشويي و طرح ماليات برعايدي سرمايه در اختيار نهادهاي ذيربط قرار ميگيرد.
