انحصار در بازار خودرو بايد پايان يابد
مجتبي يوسفي، نماينده مجلس شوراي اسلامي گفت: در هر كالايي كه انحصار وجود داشته باشد، كيفيت كاهش و قيمت افزايش مييابد، در حوزه خودرو نيز همين اتفاق افتاده؛ نبود رقابت، انگيزه توليدكننده را براي بهبود كيفيت و كاهش قيمت از بين برده است.
مجتبي يوسفي، نماينده مجلس شوراي اسلامي گفت: در هر كالايي كه انحصار وجود داشته باشد، كيفيت كاهش و قيمت افزايش مييابد، در حوزه خودرو نيز همين اتفاق افتاده؛ نبود رقابت، انگيزه توليدكننده را براي بهبود كيفيت و كاهش قيمت از بين برده است. به گفته وي، بخش بزرگي از ناكارآمدي صنعت خودرو به دليل سوءمديريت و حضور مديران سياسي است كه با تغيير دولتها جابهجا ميشوند و هزينه اين ناكارآمدي از جيب مصرفكننده پرداخت ميشود. يوسفي افزود: در حال حاضر، قيمت خودروهاي داخلي چند برابر قيمت همان مدلها در كشورهاي منطقه است. اين اختلاف ناشي از نبود رقابت واقعي است. اين نماينده مجلس اضافه كرد: مجلس يازدهم و دوازدهم با تصويب مواد ۴ و ۱۱ قانون حمايت از صنعت خودرو، واردات خودروهاي نو و كاركرده را با هدف افزايش رقابت، كاهش قيمت و ارتقاي كيفيت به رسميت شناختند. وي تأكيد كرد: در بودجه سال جاري، مجلس سقف واردات خودرو را از دو ميليارد يورو به سه ميليارد يورو افزايش داد و پيشنهاد كاهش تعرفه واردات به كمتر از ۶۰ درصد را مطرح كرد؛ هرچند در مجمع تشخيص مصلحت نظام اين پيشنهاد رد شد. وي همچنين به وضع ناوگان حملونقل عمومي اشاره كرد و گفت: امروز بيش از ۵۰ هزار دستگاه خودروي تجاري، اتوبوس و كشنده نيازمند نوسازي هستند اين در حالي است كه قيمت يك اتوبوس شهري به بيش از ۲۵ ميليارد تومان رسيده و هزينههاي گزاف موجب كاهش تعداد ناوگان فعال شده است. يوسفي مصرف بالاي سوخت را از ديگر پيامدهاي ضعف كيفي خودروهاي داخلي دانست و گفت: در حال حاضر، روزانه بيش از ۶۰ ميليون ليتر گازوئيل و ۱۲۰ ميليون ليتر بنزين مصرف ميشود. خودروهاي فرسوده و بيكيفيت سهم قابل توجهي در اين مصرف بالا دارند، اما در عوض فشار افزايش قيمت سوخت بر مردم وارد ميشود.
