توسعه زيرساخت‌ها و آيين‌نامه‌هاي حمايتي كليد موفقيت دانش‌بنيان‌ها

۱۴۰۴/۰۵/۰۹ - ۰۱:۲۳:۰۸
کد خبر: ۳۵۱۴۴۰

دبير ستاد توسعه ماشين‌سازي معاونت علمي رياست‌جمهوري، در رويداد و نمايشگاه توسعه و تعميق ساخت داخل، بر ضرورت ارتقاي زيرساخت‌هاي دانش‌بنيان، توسعه ساخت داخل و تبديل نوآوري به ثروت تأكيد كرد.

دبير ستاد توسعه ماشين‌سازي معاونت علمي رياست‌جمهوري، در رويداد و نمايشگاه توسعه و تعميق ساخت داخل، بر ضرورت ارتقاي زيرساخت‌هاي دانش‌بنيان، توسعه ساخت داخل و تبديل نوآوري به ثروت تأكيد كرد. به گزارش مهر به نقل از معاونت علمي، فناوري و اقتصاد دانش‌بنيان رياست‌جمهوري، رويداد و نمايشگاه توسعه و تعميق ساخت داخل، همزمان با آيين بزرگداشت پنجاه‌ونهمين سالگرد تأسيس شركت ايران‌ترانسفو با حضور جمعي از مديران صنعتي، مسوولان دولتي و كارشناسان حوزه فناوري برگزار شد. در اين مراسم كه با حضور جمعي از فعالان صنعت ماشين‌سازي و تجهيزات صنعتي برگزار شد، سيدمحمدمهدي هادوي، دبير ستاد توسعه ماشين‌سازي و تجهيزات پيشرفته صنعتي معاونت علمي، فناوري و اقتصاد دانش‌بنيان رياست‌جمهوري، مديرعامل ايران‌ترانسفو، مديرعامل گروه توسعه ملي، معاون وزارت نيرو، رييس هيات‌مديره فدراسيون صنايع ماشين‌سازي و تجهيزات به ايراد سخنراني پرداختند.

ساخت داخل؛ ضرورتي اقتصادي و راهبردي

هادوي با اشاره به اهميت راهبردي ساخت داخل، گفت: توسعه ساخت داخل نه يك برنامه حمايتي، بلكه جهاد اقتصادي و بنياني براي تاب‌آوري و ثبات توليد ملي است. او با بيان اينكه ايران در سال ۲۰۲۲ در شاخص جهاني نوآوري (GII) رتبه ۵۳ را كسب كرده بود، افزود: در ارزيابي سال ۲۰۲۴، رتبه كشور به ۶۴ تغيير يافته است كه نشان مي‌دهد علي‌رغم رشد برخي بخش‌ها در توليد فناوري، زيرساخت‌هاي ورودي و عوامل پشتيبان نوآوري نيازمند تقويت هستند تا نوآوري‌ها به صورت پايدار به ثروت تبديل شوند‌. به گفته دبير ستاد، اگر نوآوري‌ها در چرخه توليد و بازار تجلي يابند، شاخص توليد ناخالص داخلي نيز رشد خواهد كرد؛ همان‌گونه كه كشورهايي با جايگاه برتر در نوآوري، در رتبه‌بندي GDP نيز پيشرو هستند. دبير ستاد توسعه ماشين‌سازي با تأكيد بر اينكه نوآوري بايد در توليد و بازار نمود يابد، گفت: بدون اتصال ميان فناوري و بازار، ثروت‌آفريني دانش‌بنيان محقق نمي‌شود و پايداري اقتصادي حاصل نخواهد شد. او همچنين به مجموعه‌اي از قوانين، آيين‌‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هاي پشتيبان اشاره كرد كه براي حمايت از شركت‌هاي فناور و دانش‌بنيان تدوين شده‌اند و واحدهاي توليدي مي‌توانند از اين ظرفيت‌ها براي توسعه بازار، ارتقاي فناوري و خلق ارزش بهره‌برداري كنند.