وزير صمت در نمايشگاه ايران اكسپو ۲۰۲۴ تاكيد كرد

مبادله پاياپاي با شركاي تجاري

۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۰۱:۱۴:۳۱
کد خبر: ۳۱۱۲۹۹
مبادله پاياپاي با شركاي تجاري

رييس دولت سيزدهم در نمايشگاه ايران اكسپو 2024 با تاكيد بر اينكه ايران تحريم‌ناپذير است به حاضرين در جلسه توصيه كرد كه با ارزهاي ملي تجارت كنند. از آنسو، وزير صمت، هدفگذاري نخست دولت را توسعه بازار به طريق غيرسنتي عنوان كرد كه در اين روش به سمتي حركت مي‌كنيم كه كالاها را بفروشيم و از كشورهايي كالا مي‌خريم كه از ما كالا بخرند و اين مساله مهمي است كه بايد محقق شود.

تعادل |

رييس دولت سيزدهم در نمايشگاه ايران اكسپو 2024 با تاكيد بر اينكه ايران تحريم‌ناپذير است به حاضرين در جلسه توصيه كرد كه با ارزهاي ملي تجارت كنند. از آنسو، وزير صمت، هدفگذاري نخست دولت را توسعه بازار به طريق غيرسنتي عنوان كرد كه در اين روش به سمتي حركت مي‌كنيم كه كالاها را بفروشيم و از كشورهايي كالا مي‌خريم كه از ما كالا بخرند و اين مساله مهمي است كه بايد محقق شود. علي آبادي همچنين درباره برنامه‌هاي وزارت‌خانه عنوان كرد كه اين وزارت‌خانه سه برنامه اصلي دارد؛ «جهت‌دهي به توسعه اقتصادي بر پايه رشد اقتصادي پايدار با تعاملات بين‌المللي و تمركز بر محصولات و خدمات داراي فناوري متوسط و پيشرفته و ارزش‌افزوده بالا»، «توسعه زيرساخت‌هاي تجاري و افزايش سهم كشور از تجارت بين‌المللي با كمك بهره‌گيري حداكثري از ديپلماسي تجاري اقتصادي» و «حمايت‌هاي عملي از تحقيق و توسعه در شركت‌ها در راستاي افزايش رقابت‌پذيري بين‌المللي و صادرات». البته رييس اتاق ايران با تاكيد بر اينكه ايران داراي فرصت‌هاي زيادي براي سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي است؛ عنوان كرد: اقتصاد ايران ظرفيت افزايش يك هزار ميليارد دلار به توليد ناخالص داخلي خود تا سال 2035 را دارد و براي تحقق اين ظرفيت نيازمند حدود 3.5 هزار ميليارد دلار سرمايه‌گذاري است.

 

رييسي: ايران تحريم ناپذير است

با ارزهاي ملي تجارت كنيد

روز گذشته 8 ارديبهشت ششمين دوره برگزاري نمايشگاه ايران‌اكسپو با حضور رييس‌ دولت سيزدهم، وزير صنعت، معدن و تجارت و رييس اتاق ايران آغاز به كار كرد. در اين مراسم ابراهيم رييسي با تأكيد بر اينكه برگزاري نمايشگاه توانمندي‌هاي صادراتي گواه تحريم‌ناپذير بودن كشور است، گفت: تحريم در ايران با اراده مردم هرگز به نتيجه نرسيده و پس از اين هم نخواهد رسيد. او با اشاره به اينكه ملت ايران تحريم‌ها را پشت سرخواهد گذاشت؛ افزود: فعالان اقتصادي و كارگران افسرانِ اين جهبه براي پيروزي ايراني اسلامي هستند. رييسي گفت: ما براي جلوگيري از خام‌فروشي و صادرات مواد اوليه نيازمند زنجيره كامل توليد هستيم؛ اين زنجيره علاوه بر اشتغال و ايجاد ارزش افزوده، مي‌تواند توليد را در مراحل مختلف تكميل كند و اين امكان در كشور ما وجود دارد. رييس دولت سيزدهم در بخشي ديگر از اظهاراتش گفت: قدرت نظامي بسيار مهم است. اما قدرت توليد و صادرات كمتر از قدرت نظامي نيست، قدرت توليد و اقتصاد كنار قدرت نظامي، يك كشور را قوي مي‌كند، توليدكنندگان ما امروز در جايگاه توليد قدرت هستند. او افزود: اين نمايشگاه موجب اميدآفريني براي جامعه خواهد بود؛ خط ترانزيتي بسيار به‌صرفه، مطمئن و با زمان كوتاه را در اختيار داريم و اين زمينه‌اي براي حمل‌ونقل كالا خواهد بود. رييسي توصيه كرد: تجارت با ارزهاي ملي دنبال شود و افزود: الحمدلله اين مساله در جهان مطرح است و در اتحاديه شانگهاي، اوراسيا و بريكس موضوع تجارت با ارزهاي ملي مطرح مي‌شود و بايد دنبال شود.

 

از كشورهايي كالا مي‌خريم

كه از ما كالا بخرند

عباس علي‌آبادي، وزير صنعت، معدن و تجارت نيز گفت: ايران آماده تعامل است و دست همكاري اقتصادي با كشورهاي جهان را مي‌فشارد. او مهم‌ترين هدف اين نمايشگاه را توسعه همكاري‌هاي بين‌المللي كشورهاي شركت كننده اعلام كرد و افزود: برگزاري نمايشگاهي با حضور مهماناني از ۱۰۰ كشور زمينه شناخت كشورها از يكديگر و تسهيل زمينه تجارت را مهيا مي‌كند. وزير صمت گفت: هدفگذاري نخست دولت توسعه بازار به طريق غيرسنتي است؛ در اين روش به سمتي حركت مي‌كنيم كه كالاها را بفروشيم. او افزود: از كشورهايي كالا مي‌خريم كه از ما كالا بخرند و اين مساله مهمي است كه بايد محقق شود. علي‌آبادي درباره برنامه‌هاي وزارت‌خانه در حوزه تجارت گفت: وزارت‌خانه 3 برنامه اصلي دارد؛ جهت‌دهي به توسعه اقتصادي بر پايه رشد اقتصادي پايدار با تعاملات بين‌المللي و تمركز بر محصولات و خدمات داراي فناوري متوسط و پيشرفته و ارزش‌افزوده بالا، توسعه زيرساخت‌هاي تجاري و افزايش سهم كشور از تجارت بين‌المللي با كمك بهره‌گيري حداكثري از ديپلماسي تجاري اقتصادي و حمايت‌هاي عملي از تحقيق و توسعه در شركت‌ها در راستاي افزايش رقابت‌پذيري بين‌المللي و صادرات.

بر اساس اظهارات وزير صنعت‌، معدن و تجارت، اكنون ايران با وجود تحريم‌ها، يكي از قطب‌هاي اقتصاد و صنعت منطقه است؛ بالغ بر ۱۵۳ ميليارد دلار حجم تجارت خارجي كشور است كه نزديك به ۵۰ ميليارد دلار از اين رقم مربوط به صادرات غيرنفتي مي‌شود؛ كشورهاي همسايه، آفريقايي و اسلامي و ساير كشورهاي دوست در اولويت توسعه روابط هستند. در حال حاضر ايران، عضو ناظر سازمان تجارت جهاني است و با حضور در پيمان‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي تعاملات سازنده‌اي با كشورها دارد.

تحريم چالش تجارت با آفريقا وزير صمت همچنين در راستاي برگزاري اجلاس بين‌المللي ايران و آفريقا در گفت‌وگويي تلويزيوني از تجارت و صنعتگران ايران دعوت كرد از فرصت‌هاي اقتصادي در بازار آفريقا استفاده كنند. به باور علي آبادي، آفريقا، اقيانوس فرصت‌ها براي بازرگانان و تجار ما است و از جمله مهم‌ترين اين فرصت توسعه‌نيافتگي كامل آفريقا است. او افزود: البته آفريقايي‌ها به صورت جامع برنامه‌هايي را براي توسعه پيگيري مي‌كنند و در اين برنامه فرصت‌هاي براي تجار ما وجود دارد. او در بخشي ديگري از صحبت‌هاي خود گفت: نرخ رشد اقتصادي در آفريقا از متوسط جهاني بيشتر است و اين به معناي فرصت است و ما بايد از آن استفاده كنيم. علي آبادي با اشاره به اينكه براي تحقق جهش توليد بايد دروازه صادرات باز شود؛ گفت: البته الان خيلي از كالاهايي كه توليد مي‌كنيم به دليل اينكه بازار صادراتي ندارند، توليدشان را به اجبار محدود كرديم. به عنوان مثال در لوازم خانگي رشد خوبي در كيفيت و كميت داشتيم، اما همچنان در تهديد كالاهاي قاچاق هستيم. طبق اظهارت وزير صمت، نبود زيرساخت يكي از چالش‌هاي تجارت دو كشور است. اما مهم‌ترين چالش به گفته علي آبادي رقبا هستند كه با تحريم جلوي ايران را مي‌خواهند، بگيرند. او افزود: رقباي ايران حتما براي ايران مزاحمت ايجاد خواهند كرد. اما برنامه وزارت صمت اين است كه ميزان تجارت ايران اعم از صادرات و واردات نسبت به شرايط فعلي دو برابر شود.

 

ارتباط شبه سوئيفت با 10 كشور

رييس سازمان توسعه تجارت ايران در پاسخ به سوالي در ارتباط با ورود هيئت تجاري از كشور كره شمالي به ايران براي بازديد از اين نمايشگاه گفت: اين كشور نيز مانند ساير كشورها براي بازديد از نمايشگاه توانمندي‌هاي صادراتي به ايران آمده است.مهدي ضيغمي تصريح كرد: كشورهاي ديگري كه با ايران در حوزه‌هاي نفت همكاري مي‌كنند، ظرفيت‌هاي ديگر ايران را نمي‌دانند و حتي بسياري از كشورهاي دوست و همسايه نيز به ظرفيت‌هاي صادراتي ايران آگاه نيستند كه اميدواريم اين نمايشگاه زمينه را براي شناخت ظرفيت‌هاي صادراتي ايران در بخش‌هاي ديگري به غير پتروشيمي، نفت و فولاد بشناساند.

رييس سازمان توسعه تجارت ايران در پاسخ به سوالي در خصوص چگونگي نقل و انتقال پول با ديگر كشورها گفت: در روش‌هاي پولي و بانكي و شبه سوئيفت اتفاقات خوبي روي داده است و با نزديك به 10 كشور تعاملات مستقيم مالي و از طريق ارزهاي ملي انجام مي‌دهيم اما به دليل محرمانگي درباره آنها تبليغات نمي‌كنيم.

 

نياز 3.5 هزار ميلياردي سرمايه‌گذاري

صمد حسن‌زاده، رييس اتاق ايران نيز در آيين گشايش ايران‌اكسپو 2024، گفت: ايران داراي فرصت‌هاي زيادي براي سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي است چراكه اقتصاد ايران ظرفيت افزايش يك هزار ميليارد دلار به توليد ناخالص داخلي خود تا سال 2035 را دارد و براي تحقق اين ظرفيت نيازمند حدود 3.5 هزار ميليارد دلار سرمايه‌گذاري است. به باور او امروز اگر افق ديد خود را از سطح غرب آسيا و بحران‌هاي امنيتي آن جلوتر ببريم و تصويري كلان از جهان را تصور كنيم، خواهم ديد كه توسعه برون‌گرايانه به وجه غالب عرصه بين‌الملل تبديل شده و بنيان مشروعيت نظام‌هاي سياسي را با پيشرفت اقتصادي و ارتقاي كيفيت زندگي شهروندان پيوند زده است. رييس اتاق ايران در چنين فضايي شرط توفيق برنامه‌هاي توسعه ملي را ايجاد تعامل هم‌افزا ميان ظرفيت‌ها و ضرورت‌هاي داخلي براي توسعه دانست و ادامه داد: ديپلماسي اقتصادي، محل و ابزار ايجاد اين تعامل محسوب مي‌شود. طراحي و پيگيري اين ديپلماسي اقتصادي، مستلزم توجه به واقعيت‌هاي كلان است. او در ادامه سخنان خود به شكل‌گيري زنجيره ارزش منطقه‌اي در سطح كلان كه وابسته به همكاري دولت‌هاست اشاره كرد و افزود: ايجاد زنجيره ارزش منطقه‌اي در ميدان و محيط عملياتي به‌شدت به همكاري بخش خصوصي كشورهاي منطقه نيازمند است. در اين راستا اتاق‌هاي بازرگاني مي‌توانند نقش كليدي در عملياتي كردن زنجيره ارزش منطقه‌اي و گسترش آن به حوزه‌هاي مختلف ايفا كنند. حسن‌زاده راه‌حل ثبات، صلح و توسعه اقتصادي در غرب آسيا را همكاري و همگرايي منطقه‌اي عنوان كرد و گفت: اتاق ايران به عنوان نماينده بخش خصوصي نيز بر اهميت نقش‌آفريني بخش خصوصي كشورهاي غرب آسيا در اين مسير تأكيد دارد و آمادگي خود را براي همكاري و هم‌انديشي با اتاق‌هاي كشورهاي منطقه براي توسعه زنجيره ارزش منطقه‌اي اعلام مي‌دارد.

ارسال نظر