تيك‌تاك در امريكا دست به انتحار مي‌زند

۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۰۱:۱۳:۲۴
کد خبر: ۳۱۱۲۹۸

شركت بايت دنس در صورت باقي نماندن هيچ گزينه حقوقي براي مبارزه با قانوني كه اين پلتفرم را در فروشگاه‌هاي برنامه امريكا ممنوع مي‌كند، ترجيح مي‌دهد، سرويس ويدئويي خود را تعطيل كند تا اينكه آن را به يك شركت امريكايي واگذار كند.

شركت بايت دنس در صورت باقي نماندن هيچ گزينه حقوقي براي مبارزه با قانوني كه اين پلتفرم را در فروشگاه‌هاي برنامه امريكا ممنوع مي‌كند، ترجيح مي‌دهد، سرويس ويدئويي خود را تعطيل كند تا اينكه آن را به يك شركت امريكايي واگذار كند. به گزارش ايسنا، الگوريتم‌هايي كه تيك‌تاك براي فعاليتهاي خود به آن تكيه مي‌كند، براي مجموع فعاليت‌هاي بايت دنس كه مالك چيني تيك‌تاك است، اساسي به نظر مي‌رسد و از اين رو، منابع آگاه مي‌گويند فروش اين اپليكيشن به يك شركت امريكايي به همراه الگوريتم آن، بسيار بعيد است. چهار منبع آگاه به رويترز گفتند: تيك‌تاك، سهم كمي از كل درآمد و كاربران فعال روزانه بايت دنس را به خود اختصاص مي‌دهد، بنابراين شركت مادر اين اپليكيشن ويدئويي، ترجيح مي‌دهد در بدترين سناريو، اين اپليكيشن را در امريكا تعطيل كنند تا اينكه آن را به يك خريدار بالقوه امريكايي بفروشند. اين منابع آگاه كه مايل نبودند نامشان فاش شود، گفتند: اين تعطيلي، تاثير محدودي بر كسب و كار بايت دنس خواهد داشت و در عين حال، اين شركت مجبور نخواهد بود الگوريتم اصلي خود را به شركت ديگري بدهد.

فروش تيك تاك بدون فروش الگوريتم؟

بايت دنس اواخر روز پنجشنبه، در بيانيه‌اي كه در پلتفرم رسانه‌اي توتيائو منتشر شد، در پاسخ به خبري كه در وب سايت فناوري اينفورميشن منتشر شده و مدعي شده بود بايت دنس سرگرم بررسي سناريوهايي براي فروش كسب و كار تيك‌تاك در امريكا بدون الگوريتمي معروفش است، اعلام كرد برنامه‌اي براي فروش تيك‌تاك ندارد. شو زي چو، مديرعامل تيك‌تاك روز چهارشنبه گفت: اين شركت شبكه اجتماعي انتظار دارد در مبارزه حقوقي عليه قانوني كه توسط جو بايدن رييس‌جمهور امريكا امضا شده است و برنامه ويدئوي كوتاه محبوب ۱۷۰ ميليون امريكايي را ممنوع مي‌كند، پيروز شود. لايحه براي فروش اجباري يا ممنوعيت تيك‌تاك روز سه شنبه با اكثريت قاطع توسط سناي امريكا به تصويب رسيد كه به دليل نگراني گسترده قانونگذاران امريكايي نسبت به احتمال دسترسي چين به داده‌هاي شهروندان امريكايي يا استفاده از اين اپليكيشن، براي شنود آنها بود. امضاي بايدن، ضرب الاجل ۱۹ ژانويه را براي فروش تعيين كرده است كه يك روز قبل از پايان دوره رياست‌جمهوري او است اما اگر تشخيص دهد كه بايت دنس در مذاكرات براي فروش تيك‌تاك در حال پيشرفت است، مي‌تواند اين مهلت را تا سه ماه ديگر تمديد كند. بايت دنس عملكرد مالي يا جزئيات مالي هيچ يك از واحدهاي خود را به‌طور عمومي فاش نمي‌كند. به گفته منابع آگاه، اين شركت همچنان بيشتر درآمد خود را در چين به دست مي‌آورد كه به‌طور عمده مربوط به اپليكيشن دوقلوي تيك‌تاك به نام دوين (Douyin) است. يك منبع آگاه گفت: امريكا در حدود ۲۵ درصد از درآمد كلي تيك‌تاك در سال گذشته، سهم داشت. بيش از نيمي از بانكداران سرمايه‌گذاري در مصاحبه با رويترز گفتند ارزيابي ارزش تيك‌تاك در مقايسه با رقيباني مانند فيس بوك و اسنپ دشوار است زيرا داده‌هاي مالي تيك‌تاك، به راحتي قابل دسترس نيستند. دو منبع از چهار منبع آگاه گفتند: درآمد بايت دنس در سال ۲۰۲۳، به حدود ۱۲۰ ميليارد دلار در مقايسه با ۸۰ ميليارد دلار در سال ۲۰۲۲ افزايش يافت. كاربران فعال روزانه تيك‌تاك در امريكا، تنها در حدود پنج درصد از تعامل جهاني كاربران با اين اپليكيشن، سهم دارند.

الگوريتم‌هايي كه فروشي نيستند

سه منبع گفتند تيك‌تاك، الگوريتم‌هاي اصلي يكساني را با برنامه‌هاي بومي بايت دنس مانند دوين دارد. يكي از منابع آگاه گفت: الگوريتم‌هاي تيك‌تاك و دوين بهتر از رقباي بايت دنس مانند تنسنت و شيائوهونگ شو، ديده مي‌شود. به گفته اين منابع، واگذاري تيك‌تاك با الگوريتم‌هايش غيرممكن است، زيرا مجوز مالكيت معنوي آنها تحت نام بايت دنس در چين ثبت شده و بنابراين جدا كردن آن از شركت مادر، دشوار است. بعلاوه، جداسازي الگوريتم‌ها از دارايي‌هاي تيك‌تاك در امريكا، يك روش بسيار پيچيده خواهد بود و بعيد است كه بايت دنس، اين گزينه را در نظر بگيرد. اين چهار منبع با اشاره به الگوريتم تيك‌تاك گفتند، بايت دنس همچنين با فروش «منبع محرمانه» خود كه يكي از باارزشترين دارايي‌هايش به شمار مي‌رود، به رقبا موافقت نمي‌كند. دولت ترامپ در سال ۲۰۲۰، به دنبال ممنوعيت تيك‌تاك و وي چت بود، اما دادگاه جلوي اجراي فرمانش را گرفت. از آن زمان اين برنامه ويديويي كوتاه، با ممنوعيت‌هاي جزئي و تلاش براي ممنوعيت كامل در امريكا و ساير كشورها مواجه شده است. چين در زمان جلسه استماع كنگره امريكا در مارس سال گذشته، اعلام كرد با واگذاري اجباري تيك‌تاك در امريكا موافقت نخواهد كرد. سخنگوي وزارت بازرگاني چين در كنفرانس خبري در اواخر مارس ۲۰۲۳ گفت: چين قاطعانه با فروش اجباري تيك‌تاك، مخالفت خواهد كرد. فروش يا واگذاري تيك‌تاك، شامل صادرات فناوري است و بايد مراحل صدور مجوز اداري را مطابق با قوانين و مقررات چين طي كند. چين در سال ۲۰۲۰، قانون كنترل صادرات را معرفي كرد و متن نهايي تعريف «اقلام كنترل شده» را از پيش نويس‌هاي قبلي گسترش داد. طبق گزارش يك رسانه دولتي، اين اصلاحيه تضمين مي‌كند كه صادرات الگوريتم‌ها، كدهاي منبع و داده‌هاي مشابه، مشمول فرآيند تاييد هستند. به گفته دو منبع آگاه، بدون احتساب الگوريتم‌ها، دارايي‌هاي اصلي تيك‌تاك، شامل داده‌هاي كاربر، عمليات و مديريت محصول است. استيون منوچين، وزير خزانه داري سابق امريكا، علاقه خود را براي تشكيل يك گروه سرمايه‌گذار براي خريد تيك‌تاك ابراز كرده است. با اين حال، منابع آگاه به رويترز گفتند: پيدا كردن هر گونه خريدار براي دارايي‌هاي تيك‌تاك در امريكا بدون الگوريتم‌ها، براي بايت دنس، دشوار خواهد بود.

ارسال نظر