رييس سازمان توسعه تجارت ايران در پاسخ به «تعادل»:

تجار «سعودي» به تهران مي‌آيند

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۱:۵۳:۴۰
کد خبر: ۳۱۱۱۳۲
تجار «سعودي» به تهران مي‌آيند

رويداد ايران اكسپو ميزبان بيش از ۲۰۰۰ نفر از ۸۰ كشور است و ۴۰ كشور با هيأت عاليرتبه دولتي در اين برنامه حضور خواهند داشت. رييس سازمان توسعه تجارت ايران در پاسخ به اين پرسش «تعادل» كه آيا هياتي تجاري از عربستان چه در بخش دولتي يا خصوصي نيز در اين رويداد يا خير، عنوان كرد: دولت عربستان نيز به همراه هيأتي كه در رأس آن يك معاون وزير خواهد بود از نمايشگاه توانمندي‌هاي صادراتي بازديد خواهند داشت.

رويداد ايران اكسپو ميزبان بيش از ۲۰۰۰ نفر از ۸۰ كشور است و ۴۰ كشور با هيأت عاليرتبه دولتي در اين برنامه حضور خواهند داشت. رييس سازمان توسعه تجارت ايران در پاسخ به اين پرسش «تعادل» كه آيا هياتي تجاري از عربستان چه در بخش دولتي يا خصوصي نيز در اين رويداد يا خير، عنوان كرد: دولت عربستان نيز به همراه هيأتي كه در رأس آن يك معاون وزير خواهد بود از نمايشگاه توانمندي‌هاي صادراتي بازديد خواهند داشت.

 

عرضه زمينه‌هاي تجاري ايران به خارجي‌ها

رييس سازمان توسعه تجارت در نشست خبري ايران اكسپو ۲۰۲۴ در اظهاراتي گفت: رويداد ايران اكسپو ۲۰۲۴ و اجلاس همكاري‌هاي اقتصادي ايران و آفريقا با هدف ايجاد هم افزايي به‌طور همزمان برگزار خواهد شد. به گفته مهدي ضيغمي، ، رويداد ايران اكسپو ميزبان بيش از ۲۰۰۰ نفر از ۸۰ كشور است و ۴۰ كشور با هيئت‌ عاليرتبه دولتي در اين برنامه حضور خواهند داشت. ضيغمي با بيان اينكه اين نمايشگاه فضاي مناسبي براي افزايش مقاصد صادراتي، گروه‌هاي كالايي و تنوع‌بخشي به بازارهاي صادراتي است، تاكيد كرد: بازديد از كارخانجات بزرگ، شهرك‌هاي صنعتي و دانش‌بنيان‌ها هم در جريان برگزاري نمايشگاه در دستور كار قرار دارد. اين مقام مسوول با بيان اينكه اجلاس آفريقا صبح روز جمعه با حضور مقامات عاليرتبه كشور برگزار مي‌شود، گفت: ايران اكسپو هم روز شنبه با حضور رييس‌جمهور يا معاون اول افتتاح خواهد شد و پنج روز ادامه دارد. اما روز شنبه به علت حضور مقامات داخلي و خارجي بازديد عمومي نخواهيم داشت و فقط شركت‌هايي كه در نمايشگاه حضور دارند، مي‌توانند حضور داشته باشند. بنابراين تجار و عموم مردم مي‌توانند از روز يكشنبه براي بازديد از نمايشگاه مراجعه كنند. ضيغمي با بيان اينكه دولت عربستان نيز به همراه هياتي كه در راس آن يك معاون وزير خواهد بود از نمايشگاه توانمندي‌هاي صادراتي بازديد خواهد كرد، گفت: در نمايشگاه سال گذشته پيش بيني اين بود كه در نتيجه انعقاد قراردادها بين تجار ايراني و خارجي يك ميليارد دلار صادرات تحقق مي‌يابد، اما با توجه به حجم گسترده مهمانان در سال جاري در نمايشگاه پيش بيني مي‌كنيم در نمايشگاه امسال زمينه صادرات بيش از يك ميليارد دلار فراهم شود. در ادامه اين نشست محمد صادق قنادزاده، معاون ارتقای كسب و كارهاي بين المللي سازمان توسعه تجارت، درباره برگزاري اجلاس همكاري‌هاي اقتصادي ايران و آفريقا، اظهار كرد: ايران و كشورهاي آفريقايي از ظرفيت يكديگر مطلع نيستند، بنابراين برگزاري اين اجلاس همزمان با نمايشگاه توانمندي‌هاي صادراتي در راستاي فراهم سازي شناخت زمينه‌هاي تجاري طرفين صورت گرفته است. قنادزاده با بيان اينكه با آفريقا در زمينه‌هاي مختلف از جمله كشاورزي، كشت فراسرزميني و واردات مواد اوليه توليد مي‌توان همكاري كرد، تصريح كرد: با توجه به ذخاير نفتي و گازي قاره آفريقا و تخصص و دانش فني ايران در اين زمينه، چند گروه از قاره آفريقا نيز براي مذاكرات تخصصي در حوزه نفت و گاز و پتروشيمي به ايران خواهند آمد. علاوه بر آن در حوزه عمران و خدمات فني و مهندسي نيز طرفين مي‌توانند با يكديگر ارتباط داشته باشند. او گفت: همچنين در مساله زير ساخت‌هاي بانكي با آفريقا هم يك كارگروه تخصصي تشكيل شده است براي حوزه خدمات مالي و بانكي طراحي شده است و در بانك مركزي، صندوق ضمانت صادرات و صندوق توسعه ملي يك پول طراحي كرده‌اند با عنوان خلاقيت و راهكارهاي روابط بانكي و سعي مي‌كنند روابط بهتري با آفريقا را فراهم كنند.

 

تجارت آزاد با اوراسيا در انتظار مصوبه مجلس

سيد محمدصادق قنادزاده در حاشيه نشست خبري ايران اكسپو ۲۰۲۴ در جمع خبرنگاران، با بيان اينكه مذاكرات تجارت آزاد ايران و پاكستان آغاز شده، اظهار كرد: در اين رابطه چهار دور مذاكره انجام شده و قبل از سفر اخير رييس‌جمهور هم بخشي از مذاكرات پيش رفته و تبادل ليست و سند انجام شده است. در حال حاضر منتظر پاسخ طرف پاكستاني هستيم. وي ابراز اميدواري كرد كه تجارت آزاد با پاكستان سال جاري اجرا شود و گفت: همه كشورها از توليد داخل خودشان حمايت مي‌كنند. پاكستان هم به صادرات محصولات كشاورزي و نساجي خود اهميت مي‌دهد. به‌طور كلي تجارت آزاد كار ساده‌اي نيست اما دو كشور تمايل دارند. قنادزاده با بيان اينكه مواقت‌نامه تجارت آزاد با اوراسيا به مجلس ارسال شده، تصريح كرد: ساير كشورها هم تا پايان بهار مصوبه مجلس خود را خواهند گرفت و ما هم اميدواريم تا پايان مجلس فعلي اين موضوع در مجلس ما هم به نتيجه برسد. معاون ارتقاي كسب و كارهاي بين‌المللي سازمان توسعه تجارت با بيان اينكه تجارت ترجيحي بين ايران و پاكستان در حال انجام است، گفت: پاكستان كشور بزرگي است و با توجه مرز مشترك ظرفيت همكاري بالايي بين دو كشور هست. به گفته وي در حال حاضر دو كشور براي رسيدن به تجارت ۱۰ ميليارد دلاري هدف‌گذاري كردند. همچنين در سند ۵ ساله همكاري دو كشور ديده شده كه تجارت ايران و پاكستان تا سال ۱۴۰۳ به ۵ ميليارد دلار برسد.

 

تجارت غيررسمي با پاكستان چقدر است؟

قنادزاده بابيان اينكه يكي از مشكلات تجارت دو كشور تجارت غيررسمي است، تصريح كرد: اگر تجارت غيررسمي به تجارت رسمي تبديل شود، مي‌توان گفت همين الان هم تجارت ۵ ميليارد دلاري بين دو كشور محقق شده است.چرا كه تجارت رسمي دو كشور حدود ۲.۵ ميليارد دلار است، اما اگر تجارت غيررسمي هم مصاحبه شود حداقل دو برابر اين رقم است. در مجموع هدف گذاري شده در كوتاه‌مدت تجارت دو كشور به ۱۰ ميليارد دلار برسد. او درباره تجارت ايران و قاره آفريقا نيز اظهار كرد: قاره آفريقا ۱۲۰۰ ميليارد دلار تجارت دارد. بازار كشورهاي آفريقايي بسيار بزرگ است و در حوزه‌هاي مختلف از جمله معدن، نفت، گاز، پتروشيمي و غيره مي‌توان در اين
كشور ها فعاليت كرد و در حوزه‌هاي مختلف با توجه به مواد اوليه موجود در اين كشور مي‌توان براي توليد مشترك برنامه‌ريزي كرد.

 

واردات گوشت گرم از آفريقا

معاون ارتقاي كسب و كارهاي بين‌المللي سازمان توسعه همچنين در پاسخ به پرسش تعادل درباره واردات گوشت‌ از آفريقا نيز گفت: در حال حاضر گوشت گرم از كنيا به صورت منظم و هفته‌اي دو تا سه بار انجام مي‌شود. واردات گوشت گرم از آفريقاي جنوبي و تانزانيا هم به زودي شروع مي‌شود. يكي از باكيفيت‌ترين گوشت‌ها، گوشت آفريقا است. حجم‌ واردات هم متنوع است و از ۷۰ تا ۸۰ تن در روز شروع شده و نوسان داشته است. قنادزاده در پاسخ به اين سوال كه آيا قرار است يك هيات تجاري از كره شمالي نيز براي بازديد از نمايشگاه توانمندي‌هاي صادراتي به ايران بيايد، گفت: هنوز هياتي وارد نشده، تا قبل از برگزاري نمايشگاه و حضور كشورهاي مختلف در نمايشگاه نمي‌توانيم بگوييم به‌طور قطع چه كشوري براي بازديد از اين نمايشگاه حضور خواهد داشت.

ارسال نظر