درخشش دوباره بورس

۱۴۰۳/۰۲/۰۳ - ۰۰:۱۸:۴۵
کد خبر: ۳۱۰۸۰۷

بالاخره پس از گذشت يك ماه از سال جديد بورس تهران توانست روي خوشي به خود ببيند و معاملات روزانه خود را با سبزپوشي به پايان برساند.

رقیه ندایی

بالاخره پس از گذشت يك ماه از سال جديد بورس تهران توانست روي خوشي به خود ببيند و معاملات روزانه خود را با سبزپوشي به پايان برساند. اين سبزي درحالي رخ مي‌دهد كه كشور طي روزهاي اخير درگير تنش و جنگ بود و پس از حمله به اسراييل و تهديد ناكام اسراييل براي حمله به ايران تمامي بازارها تكان اساسي خوردند. دلار بازار آزاد كه محدوده بيش از 70 هزار تومان را لمس كرد و هنوز نيز به‌طور كامل به آرامش نرسيده و در محدوده 64 هزار توماني نوسان مي‌كند؛ از سوي ديگر ركورد قيمتي طلا و سكه نيز شكست. بورس تهران نيز برخلاف تمامي اين بازارها روند نزولي به خود گرفت و به نوعي يك سقوط نسبتا كم عمق را تجربه كرد و به تازگي مثبت‌هاي هرچند خرد را تجربه مي‌كند. اغلب سهم‌هاي بورس از نظر بنيادي و تكنيكال شرايط بسيار خوبي دارند و حتي با يك سرمايه‌گذاري خرد مي‌توان در ميان‌مدت سود بسيار بالايي به دست آورد؛ اما مشكل اينجاست كه شرايط بورس طبيعي نيست و علي‌رغم تمامي ارزندگي‌هاي موجود سرمايه‌گذاري راغب به آوردن سرمايه‌هاي خود به بورس نيست. علت آن نيز مشخص است، دخالت و دستكاري مكرر در بازار سهام!
نمونه بارز اين دستكاري و دخالت را مي‌توان ارديبهشت ماه سال 1402 دانست كه نرخ خوراك پتروشيمي‌ها به صورت پنهاني روز 17 ارديبهشت ماه امضا شد و از آن روز بازار روند ريزشي به خود گرفت. حتي قرار بود افرادي كه آن زمان داراي رانت بودند و به واسطه افزايش نرخ خوراك از بازار خارج شدند شناسايي و جريمه شوند؛ اما تا به امروز خبري از جريمه نبود و تنها سهامداران بدون رانت و خرد بازار داغدار شدند. بازار سرمايه آن زمان در حال ترميم اعتماد و شرايط بود و به نحوي روزهاي تلخ خود را جبران مي‌كرد ولي عملكرد مسوولان و دخالت در بازار باعث شد كه دوباره اعتماد از بازار رخت جمع كند و به همين زودي‌ها بازنگردد.
به هر ترتيب سال جديد نيز آغاز شد و برخلاف پيش‌بيني‌ها، بورس تهران فروردين بسيار سختي را پست سر گذاشت و با سراسر سرخي روبه‌رو بود و نتوانست سودي به سهامداران بدهد. اما به نظر مي‌رسد كه اين روزها با آرامش نسبي در شرايط سياسي كشور تالار شيشه‌اي معاملات نيز در حال رشد و ترقي است و اگر شرايط سياسي و اقتصادي كشور تغييري نداشته باشد احتمالا روزهاي خوشي را شاهد باشيم. البته به شرطي كه دوباره مسوولان به صورت پنهاني با نامه‌اي شرايط بورس را تغيير ندهند.

ارسال نظر