رونق و توسعه در تجارت فرامرزي به روايت آمار

۱۴۰۳/۰۱/۲۱ - ۰۰:۱۳:۲۷
کد خبر: ۳۰۹۹۵۳

ترانزيت خارجي كشور در سال گذشته 17.8 هزار تن بوده كه نسبت به سال پيش از آن با افزايش 36.5 درصدي همراه بوده است.

ترانزيت خارجي كشور در سال گذشته 17.8 هزار تن بوده كه نسبت به سال پيش از آن با افزايش 36.5 درصدي همراه بوده است. به گزارش شادا، مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت امور اقتصادي و دارايي در پاسخ به گزارش مورخ 1403/01/18 روزنامه تعادل با تيتر «وضعيت نامطلوب ايران در تجارت فرامرزي» توضيح داد: اصرار بر نگارش گزارش منفي عليه دولت و همچنين تلاش براي القاي وضعيت نامطلوب اقتصادي در كشور موجب مي‌شود تا به‌رغم همزماني انتشار آمار رسمي گمرك جمهوري اسلامي ايران از تراز بازرگاني؛ با استناد به يك گزارش پژوهشي كه به ريشه‌يابي از وضعيت تجارت فرامرزي پرداخته و آمارهاي آن حداقل مربوط به ۲ سال قبل است، چنين گزارشي منتشر شود.
اين در حالي است كه بر اساس آمار رسمي گمرك در دوازده ماهه سال 1402 ميزان صادرات قطعي كالاهاي غيرنفتي كشور (به استثناي نفت خام، نفت كوره و نفت سفيد و همچنين بدون صادرات از محل تجارت چمداني) بالغ بر 136,409 هزار تن و به ارزش 49,329 ميليون دلار بوده است كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل، افزايشي 9.82 درصدي در وزن داشته است.
همچنين ميزان واردات كشور در اين مدت، با افزايشي 4.39 درصدي در وزن و 9.77 درصدي در ارزش دلاري در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته، به ارقام 39,016 هزار تن و 66,204 ميليون دلار رسيده است. همچنين طي دوازده ماهه سال، 1402 ميزان ترانزيت خارجي كشور به وزن 17,790 هزار تن بوده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل، 36.52 درصد رشد داشته است.
علاوه بر آمارهاي رسمي گمرك، رييس كل گمرك نيز در روزهاي اخير در گزارشي به مردم براي نخستين بار شاخص‌هاي مهم آماري تجارت خارجي كشور در سال گذشته را در ۴۰ بند بيان كرد كه همگي حكايت از روند رو به رشد و توسعه در اين بخش دارد كه اگر آن روزنامه علاقه به نگارش گزارش از اين بخش داشت، مي‌توانست به آن مراجعه كند.

ارسال نظر