تعرفه‌هاي پزشكي هنوز ابلاغ نشده است

۱۴۰۳/۰۱/۱۹ - ۰۰:۵۷:۳۷
کد خبر: ۳۰۹۸۰۹
تعرفه‌هاي پزشكي هنوز ابلاغ نشده است

رييس كل سازمان نظام پزشكي كشور گفت: افزايش ۳۵ درصدي تعرفه‌هاي پزشكي مصوبه دولت هنوز ابلاغ نشده است. محمد رييس‌زاده روز شنبه در نشست خبري «سالروز ابلاغ سياست‌هاي كلي سلامت»، افزود: سند سياست‌هاي كلي سلامت در ۱۴ بند با بيش از ۹۲ مفهوم در حوزه مباحث و سياست‌گذاري حوزه سلامت تدوين شده و راه تداوم پيشرفت‌هاي جامعه پزشكي و برون رفت از مشكلات عمل به اين سند است.

رييس كل سازمان نظام پزشكي كشور گفت: افزايش ۳۵ درصدي تعرفه‌هاي پزشكي مصوبه دولت هنوز ابلاغ نشده است. محمد رييس‌زاده روز شنبه در نشست خبري «سالروز ابلاغ سياست‌هاي كلي سلامت»، افزود: سند سياست‌هاي كلي سلامت در ۱۴ بند با بيش از ۹۲ مفهوم در حوزه مباحث و سياست‌گذاري حوزه سلامت تدوين شده و راه تداوم پيشرفت‌هاي جامعه پزشكي و برون رفت از مشكلات عمل به اين سند است. او با تاكيد بر اينكه عمل به اين سند مي‌تواند راهكار خروج از چالش‌هاي نظام سلامت باشد، گفت: عمل به اين سند مي‌تواند منجر به ادامه پيشرفت‌ها شود. اگر به اين سند عمل نشود منجر به بروز چالش‌هايي مي‌شود و از روند پيشروي پيشرفت‌ها جلوگيري مي‌كند. رييس‌زاده ادامه داد: توليت نظام سلامت، ارزشيابي و نظارت بايد توسط وزارت بهداشت انجام شود و مديريت منابع و نظام بيمه‌اي متاسفانه در خارج از وزارت بهداشت انجام مي‌شود كه با سند سياست‌هاي ابلاغي رهبر انقلاب در حوزه سلامت مغايرت دارد.

 

نظارت بر تعيين نرخ ويزيت پزشكان عمومي به عهده وزارت بهداشت است

رييس كل سازمان نظام پزشكي كشور درباره اعلام نرخ تعرفه‌هاي پزشكي از سوي برخي از انجمن‌ها افزود: نظارت بر تعيين نرخ ويزيت پزشكان عمومي به مبلغ ۲۸۰ هزار تومان به عهده وزارت بهداشت است و سازمان نظام پزشكي در اين امور دخالت و نقشي ندارد زيرا انجمن‌هاي علمي زير مجموعه اين وزارتخانه است. رييس‌زاده درباره پرونده‌هاي انتظامي پزشكي گفت: همه پرونده‌هاي منجر به فوت خطرناك نيست و درصد قصور هم كم است اگر ۱۰۰ درصد قصور باشد مولفه‌هايي دارد و آنها از دادسراها براي كار كارشناسي به ما ارجاع مي‌شود و روال كاري خود را دارد. رييس كل سازمان نظام پزشكي كشور درباره مرگ يك پزشك تصريح كرد: دكتر بخشي نيروي طرحي و به عنوان نيروي درماني وزارت بهداشت مشغول به خدمت بود و اظهارنظر در مورد مرگ وي به سازمان نظام پزشكي كشور مربوط نيست. او تاكيد كرد: درمان رايگان كودكان زير هفت سال طرح خوبي است اما بايد منابع مبلغ فرانشيز دريافتي از بيمار كه قبلاً از بيمار دريافت مي‌شد، لحاظ شود و منابع پيش از موعد در اختيار بيمارستان‌ها قرار گيرد تا مشكلي پيش نيايد. رييس كل سازمان نظام پزشكي كشور با اشاره به تدوين طرح مراقبت‌هاي سلامت، اظهار داشت: تعرفه‌ها بر اساس شواهد و ارزش افزوده مصوب نشده و مشكلات زيادي براي جامعه پزشكي و مردم ايجاد كرده و به نفع بيمه‌ها است. به گفته رييس زاده، افزايش تعرفه يعني اينكه بيمه‌ها قيمت بيشتري را متقبل شوند و به نفع مردم است زيرا بايد تعرفه‌ها به قيمت واقعي نزديكتر شوند تا جامعه پزشكي نيز متضرر نشود و پرداختي از جيب بيمار نيز كاهش يابد. رييس‌زاده اظهار داشت: رسانه‌ها بايد كمك كنند تعرفه‌هاي پزشكي به قيمت واقعي نزديك شود كه به نفع مردم و پزشكان است و اگر نرخ اين تعرفه‌ها پايين باشد مشكلات زيادي به وجود مي‌آيد.

 

اظهارنظر در مورد طب سنتي بايد علمي باشد

رييس كل سازمان نظام پزشكي كشور درباره طب سنتي تاكيد كرد: در حوزه درمان رسانه‌ها دقت كنند كه اظهارنظر در مورد طب سنتي بايد علمي و كارشناسي باشد و به استانداردسازي اين طب كمك شود.

 

افزايش پذيرش دانشجوي پزشكي

ضامن تامين نيروي متخصص نيست

او تاكيد كرد: اكنون ۹۸ هزار پزشك عمومي در كشور فعال هستند و در بعضي از رشته‌ها بيش از ۷۰ درصد ظرفيت‌ها خالي است؛ افزايش ظرفيت دانشجوي پزشكي دسترسي به نيروي متخصص نيست و اكنون ظرفيت بيهوشي، اطفال و عفوني، داخلي، جراحي و طب اورژانس خالي است.

 

كمبود ظرفيت متخصص بيهوشي

در چهار سال اخير

رييس‌زاده گفت: به عنوان نمونه ظرفيت بيهوشي در سال ۳۸۰ هزار نفر است و در چهار سال اخير زير ۱۰۰ نفر پر شده است‌ و در اين زمينه كمبود داريم. رييس كل سازمان نظام پزشكي كشور ادامه داد: سرعت دسترسي به خدمات پزشكي ايران از بسياري كشورهاي پيشرفته دنيا بهتر است. سالانه در برخي از كشورها بيش از ۱۰ هزار مرگ و مير به علت نوبت دهي طولاني براي مراجعه به پزشك وجود دارد در حالي كه در كشور ما چنين چيزي نيست. او گفت: بايد مسوولان كمك كنند تا نقاهتگاه‌هايي براي استراحت همراهان بيماراني كه از شهرهاي مختلف به تهران مي‌آيند توسط وزارت بهداشت ايجاد شود زيرا چادر زدن در اطراف بيمارستان‌ها زيبنده نيست.

 

تشكيل كميته ويژه رسيدگي

به مشكلات نيروهاي طرحي

رييس كل سازمان نظام پزشكي كشور گفت: كميته ويژه رسيدگي به مشكلات نيروهاي طرحي در سازمان نظام پزشكي ايجاد شده تا به مسائل آنها رسيدگي شود.

 

بومي گزيني بهترين راه براي ماندگاري پزشكان در مناطق محروم

او با بيان اينكه ۴۲ درصد پزشكان در شهرها مشغول به‌كار هستند، تاكيد كرد: تمام مشكلات سلامت مناطق محروم را نمي‌توان با نيروهاي طرحي برطرف كرد بايد به سمت بومي گزيني پيش رويم و نيروهاي متخصص تربيت شوند. نيروي كيفي و با رغبت را در اين مناطق قرار نمي‌دهيم و معمولا اين افراد به اجبار به اين مناطق اعزام مي‌شوند. بابك شكاري معاون آموزشي سازمان نظام پزشكي نيز در اين زمينه ادامه داد: خودكشي در همكاران حوزه سلامت از جمله رزيدنت‌ها در سازمان نظام پزشكي كميته ويژه ايجاد شده و مشكلات معيشتي وجود دارد و غربالگري دستياران به‌صورت اجباري توسط دانشگاه‌هاي علوم پزشكي انجام شود. او اظهار داشت: كارانه‌هايي كه دير پرداخت مي‌شود، سختي كار، شيفت‌هاي طولاني، حقوق پايين از علل خودكشي نيروهاي طرحي است.

ارسال نظر