«تعادل» گزارش مي‌دهد

روزهاي تلخ بورس در ابتداي سال

۱۴۰۳/۰۱/۱۸ - ۰۱:۱۲:۰۸
کد خبر: ۳۰۹۶۹۰
روزهاي تلخ بورس در ابتداي سال

بورس تهران در هفته معاملاتي اخير روند نزولي داشت و مجددا بازدهي منفي براي سهامداران به جاي گذاشت و اين بازدهي منفي در حالي بود كه اغلب كارشناسان پيش بيني مي‌كردند كه حداقل بورس در دو الي سه هفته معاملاتي ابتداي سال روندي صعودي و سودده داشته باشد؛ اما اين روزها شاهد روند نزولي در بازارها هستيم.

بورس تهران در هفته معاملاتي اخير روند نزولي داشت و مجددا بازدهي منفي براي سهامداران به جاي گذاشت و اين بازدهي منفي در حالي بود كه اغلب كارشناسان پيش بيني مي‌كردند كه حداقل بورس در دو الي سه هفته معاملاتي ابتداي سال روندي صعودي و سودده داشته باشد؛ اما اين روزها شاهد روند نزولي در بازارها هستيم.

طي روزهاي معاملاتي گذشته نقدينگي افراد حقيقي از صندوق‌ها و سهام مختلف خارج شد. درست است بازار در اين روزها عدد بسيار بالايي در خروج نقدينگي به خود نديده است اما همين موضوع باعث شده يك جو بي اعتمادي در ابتداي سال ايجاد مي‌شود. چراكه در سال‌هاي اخير بورس تهران حداقل در هفته‌هاي ابتدايي معاملات سبزپوش مي‌شد؛ اما امسال دوباره همه‌چيز عوض شد و بازدهي منفي را شاهد بوديم. قيمت دلار بازار آزاد هر روز رو به افزايش است و در حال حاضر قيمت دلار بازار آزاد در محدوده 64 هزار و 650 تومان قرار دارد و اين درحالي رخ مي‌دهد كه قيمت دلار در بازارهاي رسمي در محدوده 40 هزار تومان قرار دارد. اين تفاوت قيمتي محدوده بسيار بالايي است و اكنون دو راهكار وجود دارد نخست كاهش قيمت دلار بازار آزاد و دوم افزايش قيمت دلار نيمايي است كه اين فاصله قيمتي در بازار كاهش يابد و به نوعي بازارها به تعادل برسد.فاصله قيمتي بسيار بالا براي بورس نيز مضر است يعني صورت مالي‌ها به همان دلار 40 هزار توماني معامله مي‌شوند و از سوي ديگر سهامداران به قيمت دلار بازار آزاد توجه دارند و اين گپ قيمتي باعث شده كه بازار سهام در يك شرايط جديد فرو برود.

 

بورس ارزنده

در حال حاضر بازار سرمايه يكي از ارزنده‌ترين بازارها در ايران است. به اين دليل كه از نظر معيار p/e بسيار در شرايط مطلوبي قرار دارد و همچنين بازار از نظر دلاري در كف تاريخي خود يعني بين ۱۴۰ تا ۱۴۵ ميليارد دلار ايستاده است و با توجه با اختلاف ۵۰ درصدي نرخ دلار نيما و بازار آزاد يكي از ظرفيت‌هاي بازار سرمايه براي رشد كاهش اين اختلاف است؛ يعني افزايش نرخ دلار نيما به سمت بازار آزاد، اما يكسري تهديدها نيز وجود دارد. مثل نرخ بهره بالاي بدون ريسك كه به بالاي ۳۴ درصد رسيده كه با توجه به سياست‌هاي بانك مركزي ادامه اين روند قابل پيش‌بيني است. تهديد دوم اما عدم پيش‌بيني‌پذير بودن سياست‌هاي كلان بر بازار سرمايه است. مانند عدم ثبات اقتصادي و تصميمات يك‌شبه، بنابراين در حالت معمول رشد بازار سرمايه در سال جديد انتظار مي‌رود حداقل به اندازه تورم باشد و از طرفي ريزش بيشتري را براي بازار سرمايه متصور نيستم و نقطه فعلي را كف بازار مي‌توان در نظر گرفت، اما هر تغييري در سياست‌هاي اقتصادي مي‌تواند باعث ايجاد انتظارات مطلوب‌تري شود كه اين وضعيت اصلا در بازارهاي ديگر قابل تصور نيست.پيمان مولوي، كارشناس بازار سرمايه در صفحه خود نوشت: «بازار سهام ايران در شرايط عدم تعادل است، اين يعني افرادي در بازار حضور دارند كه به دنبال سودشان هستند و مي‌خواهند زيان‌شان را در سال‌هاي گذشته جبران كنند. اين افراد چشم‌اندازشان به بازار كوتاه‌مدت بوده و بازار سهام را بازاري براي حفظ سرمايه نمي‌‌دانند. همچنين اگر از بعد اقتصاد دستوري به بازار نگاه كنيم، شاهد فشارهاي متعدد به صنايع هستيم؛ به‌طوري‌كه شركت‌هاي فعال در بازار سهام توان سرمايه‌گذاري به دليل وجود ريسك‌هاي متعدد را ندارند. در حالي كه اميد مي‌رفت شاخص بازار سهام چهار ميليون واحد باشد اين شاخص در كانال دو ميليون واحد متغير مانده است زيرا خروجي و حركت نقدينگي به سمت بازارهاي طلا، ‌دلار و خودرو است. مشكل ديگر كه حقوقي‌ها با آن درگير هستند، كاهش تقاضا در كسب‌و‌كارها است كه موجب شده سود شركت‌ها نيز كاهش يابد.چشم‌انداز بازار سهام، چشم‌انداز خاصي نيست البته اين به معناي آن نيست كه بازار سهام از تورم ممكن است عقب بماند. ممكن است از تورم جلو بيفتد اما بايد ركورد چهار هزار واحد را شاهد باشيم تا به نقطه موازي ساير بازارها به لحاظ بازده نسبت به سال 1399 برسد. با تشديد تنش سياسي، متاسفانه شاهد ريزش بيشتري خواهيم بود چراكه ناخودآگاه سهامداراني كه سال‌هاي قبل آمده‌اند و پس‌اندازهاي ريز خود را به اين بازار منتقل كردند، ريسك‌گريز هستند و سريع از اين بازار خارج مي‌شوند»

 

بورس در هفته اخير

شاخص كل در آخرين روز كاري هفته به رقم 2 ميليون و 250 هزار و 906 واحد رسيد و نسبت به آخرين روز معاملاتي هفته قبل 10 هزار و 480 واحد پايين‌تر ايستاد و بازدهي هفته شاخص بورس منفي 0.46 درصد شد. شاخص هم وزن نيز در پايان هفته نسبت به هفته پيشين 10 هزار و 743 واحد پايينتر ايستاد و بازدهي منفي 1.4 درصدي را ثبت كرد. شاخص كل بورس تهران در روز شنبه كاهش 260 واحدي داشت و روز سه‌شنبه شاخص 15 هزار و 726 واحد ريزش كرد. در روز چهارشنبه نيز شاخص كل 5 هزار و 642 واحد رشد كرد. در اين هفته، ميانگين ارزش معاملات بازار سهام 22 هزار و 613 ميليارد تومان بود. ميانگين ارزش معاملات خرد بورس نيز 4 هزار و 411 ميليارد تومان بود كه نسبت به رقم 5 هزار و 63 ميلياردي هفته پيشين، كاهش 13 درصدي داشته است. ميانگين ارزش صف‌هاي فروش در هفته اخير 119 ميليارد تومان بود كه از ميانگين هفته‌ پيشين 22 ميليارد تومان كمتر بود و افت 16 درصدي داشته است. بالاترين رقم هفته 178 ميليارد تومان بود كه در روز ‌سه‌شنبه ثبت شد و كمترين رقم 86 ميليارد تومان بود كه در روز ‌شنبه ثبت شد. ميانگين ارزش صف‌هاي خريد در هفته اخير 109 ميليارد تومان بود كه از ميانگين هفته گذشته 124 ميليارد تومان كمتر بود. در اين هفته، ميانگين ارزش صف‌هاي خريد 53 درصد كاهش يافته است. بالاترين رقم هفته 128 ميليارد تومان بود و در روز ‌شنبه ثبت شد. پايين‌ترين رقم به روز سه‌شنبه برمي‌گردد كه 76 ميليارد تومان بود. در اولين روز معاملاتي هفته، 34 ميليارد تومان پول حقيقي از بورس خارج شد. در روز سه‌شنبه نيز 554 ميليارد تومان پول حقيقي خارج شد. در آخرين روز معاملاتي هفته نيز پول حقيقي خارج شد كه ارزش آن 284 ميليارد تومان بود. در مجموع كل هفته 872 ميليارد تومان پول حقيقي از بورس خارج شد و ميانگين روزانه خروج پول حقيقي 291 ميليارد تومان بود.

 

برترين‌هاي هفته اخير

آمار معاملات بازار فيزيكي بورس كالاي ايران نشان مي‌دهد در هفته منتهي به ۱۷ فروردين ۲۷۱ شركت در تالارها و بازار فرعي كالا و محصولشان را عرضه كردند كه به معامله ۲ ميليون و ۲۰۹ هزار تن انواع كالا و محصول به ارزش ۱۸.۴ هزار ميليارد تومان منتهي شد. ارزش معاملات ۱۰ شركت برتر ۷.۶ هزار ميليارد تومان برآورد شد. بورس كالاي ايران برترين‌هاي بورس كالا در هفته منتهي به ۱۷ فروردين را براساس ارزش فروش شركت‌ها در بازار فيزيكي اعلام كرد. جزييات رتبه‌بندي جايگاه شركت‌ها از لحاظ فروش به شرح زير است: پالايش نفت اصفهان با ثبت معامله ۹۹ هزار تن وكيوم باتوم و لوب كات سبك به ارزش يك هزار و ۴۰۸ ميليارد تومان در رتبه نخست ايستاد. صبافولاد خليج فارس با فروش ۹۰ هزار تن آهن اسفنجي بريكت به ارزش يك هزار و ۲۹۶ ميليارد تومان، دوم شد. فولاد خوزستان با فروش ۴۴ هزار و ۶۰۰ تن شمش بلوم، آرگون و تختال به ارزش ۹۳۹ ميليارد تومان، سوم شد. معدني و صنعتي چادرملو با ثبت معامله ۹۰ هزار تن گندله سنگ آهن و شمش بلوم به ارزش ۷۷۱ ميليارد تومان در رتبه چهارم ايستاد. نفت جي با فروش ۵۲ هزار و ۶۰۰ تن قير به ارزش ۷۵۹ ميليارد تومان پنجم شد. معدني و صنعتي گل گهر با ثبت معامله ۱۲۰ هزار تن گندله سنگ آهن به ارزش ۶۲۱ ميليارد تومان، ششم شد. پالايش نفت تهران با فروش ۲۸ هزار و ۹۵۰ تن لوب كات سنگين و سبك، وكيوم باتوم و گوگرد گرانوله به ارزش ۵۲۴ ميليارد تومان در رتبه هفتم ايستاد. سنگ آهن گهرزمين نيز با ثبت معامله ۱۱۰ هزار تن گندله و كنسانتره سنگ آهن به ارزش ۴۹۵ ميليارد تومان هشتم شد. سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران ۳۵ هزار تن آهن اسفنجي به ارزش ۴۵۰ ميليارد تومان فروخت نهم شد. آهن و فولاد ارفع با فروش ۲۰ هزار تن شمش بلوم و ثبت ارزش ۴۲۱ ميليارد تومان دهم شد.

ارسال نظر