زاكاني در حاشيه جلسه هيات دولت اعلام كرد

تكذيب آثار باستاني در پارك قيطريه

۱۴۰۳/۰۱/۱۶ - ۰۰:۲۸:۳۸
کد خبر: ۳۰۹۵۹۹

در حالي كه مدارك مستند باستان شناسي، منطقه و پارك قيطريه را منطقه‌اي باستاني شناسايي و معرفي كرده است، عليرضا زاكاني، شهردار تهران وجود آثار باستاني در اين پارك را تكذيب كرد. او گفت: اينكه گفته شده زير محل ساخت مسجد در پارك قيطريه آثار باستاني است، صحت ندارد.

گروه راه و شهرسازي|
در حالي كه مدارك مستند باستان شناسي، منطقه و پارك قيطريه را منطقه‌اي باستاني شناسايي و معرفي كرده است، عليرضا زاكاني، شهردار تهران وجود آثار باستاني در اين پارك را تكذيب كرد. او گفت: اينكه گفته شده زير محل ساخت مسجد در پارك قيطريه آثار باستاني است، صحت ندارد. به گزارش تسنيم، شهردار تهران ديروز در حاشيه جلسه هيأت دولت در جمع خبرنگاران اظهار كرد: قرار نيست حتي يك درخت در پارك قيطريه قطع شود. زاكاني در جمع خبرنگاران درباره حواشي ساخت مسجد در پارك قيطريه، اظهار كرد: ما مكرراً گفته‌ايم كه اين‌ از مصوبات اساسي است كه سابقه آن به دهه ۷۰ بازمي‌گردد. ۴۳ پارك در تهران وجود دارد كه در اين طرح به عنوان يكي از اماكني در نظر گرفته شده تا نيازهاي عمومي مردم را برطرف كند و يكي از اين نيازها هم مسجد است. به گزارش ايسنا، وي افزود: در اين مورد خاص هم نه درخت قطع مي‌شود و نه اتفاقي مي‌افتد، يك ساختمان قديمي را به مسجد بدل مي‌كنند و به اقتضاي نياز پارك، ساير ظرفيت‌ها هم ديده شده است و بنابراين هياهوها بر سر هيچ است. شهردار تهران در پاسخ به پرسشي درباره وجود آثار باستاني در اين پارك، اظهار كرد: چيزهاي عجيبي گفته مي‌شود كه ما هم تعجب مي‌كنيم. آنجا يك ساختمان روشويي است كه بدون قطع درخت به يك مكان قابل‌استفاده و خوب بدل مي‌شود. اين امر فقط به مسجد محدود نمي‌شود، حتي اضافه‌كردن مجموعه‌هاي آموزشي و خدماتي هم براي پارك‌ها در نظر گرفته شده است تا پارك‌هاي فرامنطقه‌اي تهران كه اين امكان براي‌شان وجود دارد بدون قطع درخت اين موضوع را تجربه كنند. ما امسال ۱ ميليون و ۳۰۰ هزار اصله درخت كاشته‌ايم.
زاكاني در حالي وجود آثار باستاني در پارك قيطريه را تكذيب كرده است كه به تازگي روزنامه اعتماد در گزارشي نوشت: در دهه چهل اكتشافات باستان‌شناسان در منطقه قيطريه ناگفته‌هاي بسياري از تاريخ تهران را عيان كرد كه از اهميت بسزايي برخوردار بوده و تشابهاتي با كشفيات باستان‌شناسان در مناطق ديگر تهران از جمله شهرري، دروس، پاسداران، مهرآباد و... داشت. سال‌ها بعد و در جريان انجام حفاري‌هاي مترو در منطقه قيطريه نيز آثار جديدي از اين منطقه كشف شد و تمام اين موارد نشان‌دهنده اهميت تاريخي و باستان‌شناختي اين محدوده از پايتخت است.
به نوشته اين روزنامه، طبق اسناد موجود بيش از ۵ هزار مترمربع از اين محوطه باستاني كاوش شد كه در مجموع شامل ۳۵۰ گور باستاني بود و دستاورد باستان‌شناسان از اين كاوش‌ها بالغ بر۵ هزار اثر شامل شمشير، درفش، سوزن، گردنبند و دستبند و نزديك به ۲ هزار و ۵۰۰ سفالينه بود. اين آثار در همان مقطع به موزه ايران باستان منتقل شدند و بارها در دوره‌هاي مختلف در معرض ديد عموم قرار گرفتند. آنگونه كه كامبخش‌فرد در كتاب «تهران 3200 ساله» نوشته است: «كثرت و فراواني ميراث سه هزار ساله شهر مردگان قيطريه تاكنون در هيچ تپه باستاني سابقه نداشته است، چون وجود گورستاني با اين وسعت در دوره باستان و آن هم در حوزه تهران نشانه زندگي و حيات مادي در اين تپه‌ها و اطراف آن تلقي مي‌شد.» او در صفحه 35 كتاب آورده است: «به منظور تعيين وسعت و دامنه گورستان باستاني حدود چهل و پنج گمانه كوچك و بزرگ نيز در اطراف زده شد كه بيشتر آنها به آثار گورستان نرسيد، مگر چند گمانه در داخل باغ صارم‌الدوله (پارك قيطريه) و تپه‌هاي مشرف به آنكه اولي نشان داد ادامه گورستان به داخل باغ كشيده شده و محل دومي گورستان دوره اسلامي بوده كه كار در آنجا متوقف شد. در محوطه باغ نيز به علت رطوبت و نفوذ و فشار ريشه درختان كليه سفالينه‌ها را خرد كرده، كاوش و خاكبرداري از مرحله سونداژ و يافتن وسعت و دامنه گورستان فراتر نرفت.» 

ارسال نظر