«تعادل» گزارش مي‌دهد

تحول شگرف در حوزه انرژي با تحقق شعار سال

۱۴۰۳/۰۱/۱۵ - ۰۰:۵۲:۳۵
کد خبر: ۳۰۹۵۰۷
تحول شگرف در حوزه انرژي با تحقق شعار سال

دير زماني‌است كه طي ساليان متوالي رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت‌الله خامنه‌اي شعار سال را به درستي بر اساس جهت‌گيري رشد توليد و شكوفايي اقتصادي تعيين فرموده‌اند. اين امر اتفاقي نيست بلكه نشات گرفته از عمق استراتژيك بحث اقتصاد در تامين منافع ملي و اقتدار كشور است كه مقام معظم رهبري با درايت به آن پرداخته است.

دير زماني‌است كه طي ساليان متوالي رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت‌الله خامنه‌اي شعار سال را به درستي بر اساس جهت‌گيري رشد توليد و شكوفايي اقتصادي تعيين فرموده‌اند. اين امر اتفاقي نيست بلكه نشات گرفته از عمق استراتژيك بحث اقتصاد در تامين منافع ملي و اقتدار كشور است كه مقام معظم رهبري با درايت به آن پرداخته است.
غلامرضا دهقان ناصرآبادي، منتخب مردم كازرون و كوه‌چناردر مجلس شوراي اسلامي، درگفت‌وگو با خبرنگار «تعادل» اظهار داشت: شعار تعيين شده در سال‌هاي گذشته هرچند با رويكرد رونق توليد و شكوفايي اقتصاد بود ليكن عمدتاً سمت و سوي دولتي داشت. بدين معنا كه رهبر معظم انقلاب، يك هدف‌گذاري مشخص را تعيين مي‌فرمودند كه اركان دولت و سياست‌گذاران كشور موظف به رعايت آن در تدوين قوانين بالادستي و جاري نمودن آن در عرصه تدوين و اجراي پروژه‌هاي توسعه كشور بودند.
وي تصريح كرد: اما آنچه شعار سال 1403 خورشيدي يعني “جهش توليد با مشاركت مردم “ را نسبت به شعار سال‌هاي پيشين متمايز مي‌سازد، توجه به نقش محوري آحاد مردم در تحقق اين شعار است كه براي نخستين بار توسط رهبر معظم انقلاب اسلامي مطرح شده است. دهقان ناصرآبادي بيان كرد: براساس اين شعار در سال جاري اين مهم نه تنها بر عهده مسوولان دولتي بلكه بر دوش يكايك آحاد مردم ايران نهاده شده كه اين مشاركت و همدلي مي‌تواند نويدبخش تحولات بزرگي در عرصه شكوفايي اقتصاد كشور باشد. وي با اشاره به اينكه يكي از عرصه‌هاي مهم جهت مشاركت مردم به عنوان بخش خصوصي در زمينه جهش توليد، حوزه انرژي و به خصوص توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير است، گفت: از آنجا كه بخش خصوصي براي ورود به عرصه مشاركت نياز به ثبات قوانين دارد، در اينجا نقش دولت اعم از قوه مقننه و قوه مجريه در تدوين سياست‌هاي كلان با ثبات و بلندمدت برجسته مي‌گردد تا بتواند زمينه حضور مردم و مشاركت ايشان را فراهم نمايد. دهقان ناصرآبادي بيان كرد: بديهي‌است كه تدوين چنين قوانيني در كنار هدفمندسازي هوشمند يارانه‌ها در كشور و همچنين اتخاذ سياست پولي انقباضي، زمينه‌ساز تشويق و جذب حداكثري مردم در ورود به حوزه توليد انرژي و به خصوص انرژي‌هاي تجديدپذير خواهد بود كه اين امر جهش توليد در اين بخش و محقق شدن منويات رهبر معظم انقلاب در تبيين شعار سال 1403 و همچنين كاهش تورم را به همراه خواهد داشت. وي عنوان كرد: ايران با دارا بودن تعداد روز آفتابي بالا در سال، كريدورهاي بادي در مناطق مختلف كشور، وجود دريا در قسمت شمالي و جنوبي، زيرساخت‌هاي مناسب دامپروري و توليد بيوگاز و دسترسي فراوان به منابع زمين گرمايي، يكي از كشورهاي بسيار مستعد در زمينه توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير به شمار مي‌رود كه مشاركت آحاد ملت و هدايت سرمايه‌هاي مردمي از بازارهاي غير مولد همچون طلا و دلار به اين بخش مي‌تواند تحول شگرفي در توسعه اقتصادي كشور به همراه داشته باشد كه در نهايت با افزايش سرانه توليد ناخالص ملي و كاهش تورم، منافع آن نصيب همه مردم كشور خواهد شد. دهقان ناصرآبادي گفت: علاوه بر توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير، ورود سرمايه و تفكرات مديريتي بخش خصوصي به حوزه استخراج، توليد و توزيع انرژي‌هاي فسيلي مانند نفت و گاز هم مي‌تواند بار بزرگي را از دوش دولت برداشته و ضمن توسعه زيرساخت‌هاي موجود، توسعه صادرات و شكوفايي اقتصادي اين بخش را به همراه داشته باشد. به گفته وي، از آنجا كه بحث انرژي همواره به عنوان موتور محرك يك كشور در جهش اقتصادي به شمار مي‌رود، لذا تمركز بر اين بخش و فراهم نمودن بسترهاي لازم جهت مشاركت مردم در توليد و توزيع انرژي اعم از فسيلي و تجديدپذير مي‌تواند گام مهمي در محقق شدن شعار سال 1403 باشد كه به تبع خود شكوفايي اقتصادي در ساير بخش‌هاي اقتصاد كشور را نيز به همراه خواهد داشت. وي در پايان تاكيد كرد: نقش دولت در اين مشاركت تدوين قوانين مناسب و پايدار، تسهيل بروكراسي اداري و حمايت از توليد داخلي است كه در صورت محقق شدن بدون شك حمايت و مشاركت بالاي مردم را به همراه خواهد داشت.

ارسال نظر