انتقادات و تذكرهاي اعضاي شوراي شهرتهران نسبت به نقص‌هاي مكرر مترو بالا گرفت

مدير مترو استعفا كرد؛ شهردار زير تيغ استيضاح!

۱۴۰۲/۱۲/۲۳ - ۰۰:۱۱:۳۶
کد خبر: ۳۰۸۶۴۱
مدير مترو استعفا كرد؛ شهردار  زير تيغ استيضاح!

رييس شوراي شهر تهران از استعفاي مديرعامل شركت بهره‌برداري مترو تهران و حومه به دليل انتقاد اعضاي شوراي شهر تهران به عملكرد وي خبر داد. با وجود اين، معاون شهردار گفت كه مديرعامل مترو به مرخصي ساعتي رفته و استعفا نكرده است. در اين ميان، يكي از اعضاي كميسيون حقوقي و قضايي شوراي شهر تهران با بيان اينكه اگر تذكرات اعضا اعمال نشود، فرآيند استيضاح شهردار را خواهيم داشت، چرا كه ۳ سال فرصت براي آقاي زاكاني در شهرداري تهران زمان كمي نيست.

گروه راه و شهرسازي |

رييس شوراي شهر تهران از استعفاي مديرعامل شركت بهره‌برداري مترو تهران و حومه به دليل انتقاد اعضاي شوراي شهر تهران به عملكرد وي خبر داد. با وجود اين، معاون شهردار گفت كه مديرعامل مترو به مرخصي ساعتي رفته و استعفا نكرده است. در اين ميان، يكي از اعضاي كميسيون حقوقي و قضايي شوراي شهر تهران با بيان اينكه اگر تذكرات اعضا اعمال نشود، فرآيند استيضاح شهردار را خواهيم داشت، چرا كه ۳ سال فرصت براي آقاي زاكاني در شهرداري تهران زمان كمي نيست.

به گزارش «تعادل»، در نشست علني روز يكشنبه هفته جاري (20 اسفند 140) نيز تعدادي از اعضاي شوراي شهر تهران يك فوريت مجموعه‌اي از لوايح را به دليل انتقاد از ديركرد ارايه اين لوايح از سوي شهرداري تهران تصويب نكردند و خواستار توضيح شهرداري در اين مورد شدند.

ناصر اماني، عضو شوراي شهر تهران نيز با بيان اينكه ۱۵ لايحه از سوي شهرداري تهران به شوراي شهر آورده‌اند كه همه آنها بهاي خدمت است و بايد از مردم پول گرفت، گفته بود: اين لوايح بايد توسط چند كميسيون بررسي شود و بايد براي اين ديركرد تذكر جدي به شهرداري تهران داده شود.

 

شورا دعوت كرد؛ درستي نيامد

بر اساس اين گزارش، هيات رييسه شوراي شهر تهران به دليل خرابي‌هاي مكرر مترو تهران از محسن هرمزي، معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران؛ مسعود درستي، مديرعامل شركت بهره‌برداري مترو تهران و حومه و مجيد رستمي، قائم‌مقام عمليات شركت بهره‌برداري مترو تهران و حومه به صحن شورا دعوت شد تا در اين خصوص توضيح دهند، اما به دليل عدم حضور درستي، رستمي در جلسه ديروز شوراي شهر تهران حضور پيدا كرد.

ناصر اماني، عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران در هنگام حضور قائم مقام عمليات شركت بهره‌برداري مترو تهران و حومه در پشت تريبون گفت: قاعدتا امروز بايد مديرعامل شركت مترو در صحن شورا حضور پيدا مي‌كرد نه قائم‌مقام او.

مهدي چمران، رييس شوراي شهر تهران در پاسخ به اماني گفت: ظاهرا آقاي درستي از صحبت‌هاي اعضاي شوراي شهر تهران ناراحت شده و استعفا كرده است.

 

درستي مرخصي ساعتي گرفته است

معاون حمل‌ونقل ترافيك شهرداري تهران اما درباره علت عدم‌حضور مديرعامل شركت بهره‌برداري متروي تهران در جلسه ديروز شورا گفت: آقاي درستي مرخصي ساعتي گرفته است!

محسن هرمزي معاون حمل‌ونقل ترافيك شهرداري تهران در حاشيه صحن شورا در پاسخ به سوال تسنيم مبني بر چرايي عدم‌حضور درستي مديرعامل شركت مترو گفت: روز گذشته آقاي درستي در محل كار خود حضور داشته است و در اين ساعت نيز در مرخصي ساعتي به‌سر مي‌برد و استعفاي وي رد مي‌شود. هرمزي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه مگر شورا از وي دعوت به‌عمل نياورده بود كه در صحن شورا حاضر شود و توضيحات لازم را درخصوص خرابي مترو بدهد، مجدداً تأكيد كرد كه درستي مرخصي ساعتي گرفته است!محسن هرمزي در ادامه با اعلام اين پاسخ‌ها صحن شورا را ترك كرد.

 

درستي موضع بگيرد

عليرضا نادعلي، سخنگوي شوراي اسلامي شهر تهران نيز ديروز اظهار كرد: در خصوص مديرعامل شركت بهره‌برداري مترو بايد بگوييم كه سخناني از سوي ايشان در رسانه‌ها در حال انتشار است كه يا درست است يا نيست؛ اگر اين سخنان درست نيست بايد موضع‌گيري كند و اگر بخشي از آن درست است، در تناسب با جريان انقلابي و تلاش سخت راهبران و نيروهاي مترو، حتماً بايد جوابگو باشد.

نادعلي تصريح كرد: شنيدن اين حرف‌ها بسيار تلخ بود، بنده انقلابي‌گري را با افتخار از آقاي زاكاني ياد گرفتم. اگر آقاي درستي اين مباحث را مطرح كرده باشد در تراز شهردار و نيروهايي كه در شهرداري تهران زحمت مي‌كشند، نيست. بر اساس اين گزارش، برخي از رسانه‌هاي داخلي گزارش كرده‌اند كه درستي در پي تحريم شدن از سوي دولت كانادا در يك جمع خصوصي نسبت به اين مساله و فعاليت حجاب‌بانان در مترو ابراز ناراحتي كرده است و اشاره سخنگوي شوراي شهر به اين مساله است.

 

نقص فني قطار در خط دو متروي تهران

در اين حال، طي هفته‌هاي اخير، مشكلات فني مترو افزايش يافته است. در آخرين مورد، دوشنبه شب هفته جاري، يك قطار در خط دوي متروي تهران در محدوده ايستگاه‌هاي سرسبز تا علم و صنعت دچار نقص فني شد كه در اين حادثه، مسافران هيچ آسيبي نديدند.

بر اساس اعلام مديريت ارتباطات و امور بين‌الملل شركت بهره‌برداري متروي تهران و حومه، ساعت ۲۲ دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲، يك قطار در محدوده ايستگاه‌هاي سرسبز تا علم و صنعت دچار نقص فني شد كه پس از بروز اين اتفاق، مسافران قطار به‌طور ايمن تخليه و به سمت ايستگاه علم و صنعت هدايت شدند.

 

واكنش به خرابي‌هاي مكرر مترو

ديروز اما سيد جعفر تشكري هاشمي، رييس كميسيون عمران و حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران در جريان دويست و بيست و دومين جلسه شوراي اسلامي شهر تهران درباره حوادث مترو، اظهار كرد: تقريبا تذكرات ما تكراري شده است و هر جلسه گفته مي‌شود و انتظار ما اين است كه مسوولان مترو و شهرداري پاسخ‌هاي قانع‌كننده‌اي را به شورا شهر بدهند تا هم مردم و هم شورا از اين دل‌نگراني در بيايند.

رييس كميسيون عمران و حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران اضافه كرد: همه حوادث ناشي از فرسودگي و نقص فني نيست و گاهي خطاهاي انساني نيز به اين موضوع اضافه مي‌شود و تقاضاي من اين است براي رفع اين نگراني‌ها و بيان برنامه‌هايي كه براي رفع اين مشكلات دارند صحبت شود. البته كه حادثه در تمامي متروها پيش مي‌آيد اما مشكل در تكرار آن است و اين مساله مي‌تواند نگراني‌هاي بيشتري را ايجاد كند و بنده از آقاي هرمزي مي‌خواهم تا درباره حادثه ديشب توضيح دهد و بگويد كه براي حل آن چه برنامه‌اي دارد؟

تشكري هاشمي با اشاره به وضعيت و سرويس‌هاي خدماتي كه در روزهاي پاياني داده مي‌شود، افزود: طبيعي است كه ترددها در روزهاي پاياني سال بيشتر است و به مناسبت روزهاي پاياني و ماه مبارك رمضان سفرها بيشتر شده است. اما متاسفانه انبوه مسافران در سطح شهر و ناكارآمد شدن برخي از سيستم‌ها از جمله گزينه عجله دارم منجر به ايجاد مشكل براي شهروندان شده است و پاسخي براي تقاضاهاي آنها وجود ندارد. بر اساس گزارش‌ها گفته شده تا حتي دو ساعت نيز مردم نتوانستند سرويس و خدمات بگيرند و اميدواريم با توجه به اينكه در مديريت تاكسي‌هاي آنلاين نيز شهرداري تهران بايد حضور داشته باشد اين كار انجام شود.

 

استيضاح شهردار روي ميز است؟

مهدي اقراريان، عضو كميسيون حقوقي و قضايي شوراي شهر تهران نيز ديروز با اشاره به اينكه اگر تذكرات اعضا اعمال نشود، فرآيند استيضاح را خواهيم داشت، گفت: ۳ سال فرصت براي آقاي زاكاني در شهرداري تهران زمان كمي نيست، ان‌شاءالله سال ۱۴۰۳ شاهد عملياتي شدن وعده‌هاي شهردار تهران باشيم. اقراريان گفت: تذكر امروز من مربوط به ناكارآمدي شهرداري تهران در حوزه نگهداشت پل‌هاي عابر مكانيزه در سطح پايتخت است كه البته بايد به اين موضوع اشاره كنم كه برخي از دوستان در شورا از تذكرات اينچنيني ناراحت مي‌شوند! اما بايد به اين تذكرات توجه شود.

او ادامه داد: در سال سوم فعاليت شوراي شهر تهران هستيم و همچنان تذكرات اعضا مورد توجه شهردار تهران قرار نمي‌گيرد و اين مساله مورد انتقاد ما است.

وي با انتقاد از مديران و معاونين شهرداري تهران گفت: ظاهرا آقايان باقري و متوليان، تذكرات اعضا را به آقاي زاكاني منتقل نمي‌كنند و ظاهرا آقاي شهردار تهران در يك دنياي ديگري زندگي مي‌كند و اميدوارم آقاي شهردار در دنياي فعلي زندگي كند و واقعيت‌هاي تهران را ببيند.

اقراريان ادامه داد: يادمان نرفته كه آقاي شهردار تهران در صحن شورا حاضر و اعلام كرد كه تا پايان سال 1402، 2500 دستگاه اتوبوس وارد ناوگان حمل و نقل خواهد شد و اينك كه به روزهاي پاياني سال رسيده‌ايم، كمتر از هزار دستگاه اتوبوس وارد ناوگان حمل و نقل عمومي شده است.

وي افزود: انتظار مي‌رود كه آقاي شهردار تهران، قبل از اعلام چنين آمارهايي با كساني كه سابقه مسووليت در حوزه مديريت شهري داشته‌اند مشورت بكند و از مشورت آنها بهره ببرد.

اقراريان گفت: در صحن شورا كساني هستند كه وقتي آقاي زاكاني صحبت مي‌كند از وي دفاع مي‌كنند اما بنده پشت همين تريبون اعلام مي‌كنم كه جزو منتقدين آقاي شهردار تهران هستم و به وظيفه نمايندگي خود عمل مي‌كنم.

اقراريان در بخشي از اظهارات خود، مساله استيضاح شهردار را مطرح كرد. او گفت: در ادامه چنانچه اين تذكرات اعمال نشود، ما فرآيند استيضاح را خواهيم داشت و 3 سال فرصت براي آقاي زاكاني در شهرداري تهران زمان كمي نيست و ان‌شاءالله سال 1403 شاهد عملياتي شدن وعده‌هاي شهردار تهران باشيم.

وي اظهار اميدواري كرد كه شهردار تهران هر چه سريع‌تر به وعده‌هاي خود عمل كند.

ميثم مظفر، ديگر عضو شوراي شهر تهران در واكنش و اعتراض صحبت‌هاي اقراريان گفت: آقاي اقراريان! شما 8 دقيقه تذكر داديد و اين در حالي است كه زمان ارايه تذكر 3 دقيقه است.

وي خطاب به اقراريان گفت: شما براي تفريح به شورا مي‌آييد و مي‌رويد. اقراريان در پاسخ به تذكر ميثم مظفر گفت: همانطور كه شما آقاي زاكاني را دوست داريد و حق دوست داشتن ايشان را داريد، ما نيز حق داريم كه از ايشان انتقاد كنيم.

ارسال نظر