جلوگيري از حمل بارهاي نامتعارف با موتورسيكلت‌

۱۴۰۲/۱۰/۲۸ - ۰۱:۰۰:۲۰
کد خبر: ۳۰۴۸۸۳

رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به سهم ۵۰ درصدي موتورسواران از آمار مرگ و مير در تصادفات، گفت: در تهران با رشد بالاي تصادفات فوتي روبه‌رو هستيم و ضرورت دارد كه استفاده از كلاه ايمني توسط موتورسواران به‌طور جدي مورد توجه قرار بگيرد.

رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به سهم ۵۰ درصدي موتورسواران از آمار مرگ و مير در تصادفات، گفت: در تهران با رشد بالاي تصادفات فوتي روبه‌رو هستيم و ضرورت دارد كه استفاده از كلاه ايمني توسط موتورسواران به‌طور جدي مورد توجه قرار بگيرد. به گزارش فارس، سيد جعفر تشكري هاشمي با تأكيد بر اينكه امروزه موتورسيكلت‌ها به يكي از چالش‌هاي بزرگ شهري تبديل شده‌اند، اظهار كرد: با توجه به بالا بودن قيمت خودرو، بالا بودن كرايه‌ها، تراكم شديد ترافيك و ارزان بودن اين وسيله نسبت به ساير وسايل نقليه و همچنين عدم تمكين راكبان موتورسيكلت از هيچ‌يك از قوانين، موتورسيكلت به عنوان وسيله حمل و نقل براي كساني كه مي‌خواهند قوانين را ناديده بگيرند، مطلوب است. البته به اين معنا نيست كه بگوييم تمام موتورسواران متخلفند و حتماً جمع كثيري از آنها مقيد به قانون و رعايت آداب رانندگي هستند. وي با بيان اينكه اغلب موتورسواران قانون‌شكني مي‌كنند، يادآور شد: اين قانون‌شكني‌ها شامل سرعت، حركات خطرناك، حركت و پارك در پياده‌رو، حمل بار غيرمجاز، سرقت‌هاي موبايل و كيف قاپي و نهايتاً فعاليت‌هاي غير متعارف همچون حمل بار به اندازه يك وانت‌بار است. اين موارد چهره شهر را از منظر بي‌قانوني بسيار زشت كرده؛ لذا بايد به عنوان يكي از مهم‌ترين اولويت‌هاي مديريت شهري و پليس راهور ساماندهي شود. رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي اسلامي شهر تهران با تأكيد بر لزوم توجه به اولويت‌ها در ساماندهي موتورسيكلت‌ها، تصريح كرد: به نظر مي‌رسد بيش از هر چيزي نياز به اين داريم كه به برخي قوانين كه زمينه‌ساز قوانين بعدي هستند، توجه ويژه داشته باشيم؛ به‌طوري كه استفاده از كلاه ايمني، توقف پشت چراغ قرمز، حركت در جهت قانوني در مسيرها و ممنوعيت ترددها به عنوان اولويت‌هاي واجب بايد مورد توجه قرار بگيرند.وي همچنين اظهار كرد: در مرحله بعدي مي‌توان به جلوگيري از حمل بارهاي نامتعارف توسط موتورسيكلت‌ها و تجهيز به امكاناتي براي حمل بار قانوني و استاندارد پرداخت و در دوره بلندمدت رفتارهاي رانندگان در قالب آموزش‌هاي شهروندي و رعايت مقررات به عنوان يك شهروند و راكب بايد در اولويت قرار بگيرد. تشكري هاشمي با بيان اينكه كاهش آلودگي صدا و هواي موتورها نيز بايد به موازات با جايگزيني موتورهاي برقي دنبال شود، اظهار كرد: ساماندهي موتورسيكلت‌ها بايد در حوزه آموزشي، فرهنگي، اصلاح رفتاري و جلوگيري از قانون‌شكني‌ها و بهبود تدريجي رفتارهاي غلط دنبال شود. وي با اشاره به اجراي آزمايشي طرح پيشنهادي خود براي ساماندهي موتورسيكلت‌ها در چهار تقاطع توسط سازمان حمل و نقل و ترافيك، گفت: پيشنهاد ما اين بود كه در تقاطع‌ها محلي براي ايست موتورسيكلت‌ها اختصاص داده شود. در معابر در ابتدا گذرگاه عابر پياده قرار گرفته و بلافاصله پس از آن محل ايست خودروهاست؛ در حالي كه حجم بالاي موتورها براي ايستادن لابلاي خودروها، برخوردهايي با آنها دارند. يا اينكه صف طولاني از موتورها پشت چراغ تشكيل مي‌شود و به روش‌هاي مختلف، راكبان خود را به تقاطع و جلوي صف مي‌رسانند و هاب تقاطع را با توقف خود پر مي‌كنند و چون شاهد راهبندان به واسطه توقف خود در تقاطع مي‌شوند، بعضاً از چراغ قرمز عبور مي‌كنند. او افزود: اگر قبل از گذرگاه عابر پياده فضايي به طول ۵ تا ۱۰ متر به جاي ايست خودروها به ايست موتورسيكلت‌ها اختصاص يابد و پس از آن خط ايست خودروها در نظر گرفته شود، راكبان موتور به حد زيادي براي ايست، اين فضاي امن را تجربه مي‌كنند و در تقاطع توقف نخواهند كرد. اين طرح در چند تقاطع اجرايي شده و اميدواريم با همكاري پليس و مديريت شهري گسترش يابد.

ارسال نظر