معاون اول رييس‌جمهور:

روستا ناجي اقتصاد كشور است

۱۴۰۲/۱۰/۲۷ - ۰۰:۴۱:۱۹
کد خبر: ۳۰۴۷۹۲

معاون اول رييس‌جمهور از روستا به عنوان ناجي اقتصاد كشور و نماد كار و تلاش ياد و تأكيد كرد: بايد با استفاده از ظرفيت نخبگاني و نيروهاي جوان تحصيلكرده و با انگيزه يك تغيير رويكرد اساسي نسبت به سهم اقتصاد روستايي در رشد توليد ناخالص داخلي كشور ايجاد كنيم.

معاون اول رييس‌جمهور از روستا به عنوان ناجي اقتصاد كشور و نماد كار و تلاش ياد و تأكيد كرد: بايد با استفاده از ظرفيت نخبگاني و نيروهاي جوان تحصيلكرده و با انگيزه يك تغيير رويكرد اساسي نسبت به سهم اقتصاد روستايي در رشد توليد ناخالص داخلي كشور ايجاد كنيم. محمد مخبر صبح روز (سه‌شنبه) در اولين همايش ملي ظرفيت روستا در اقتصاد ملي كه در سالن اجلاس سران برگزار شد، با اشاره به اينكه در سال‌هاي گذشته از ظرفيت اقتصاد روستا براي پيشرفت و توسعه كشور غفلت شده است، افزود: متأسفانه رويكردي در كشور به وجود آمد كه روستاها به سمت شهري شدن حركت كردند و روستاها به عنوان توليدكننده و مهم‌ترين عامل امنيت غذايي در كشور، به مصرف‌كننده تبديل شدند، كه بايد با بازگشت به ظرفيت‌هاي روستايي تغيير رويكرد اساسي در اين زمينه تبيين و ايجاد شود. وي تصريح كرد: روستاها نقش اساسي در تامين امنيت غذايي كشور دارند و بايد اقدامات مثبت در حوزه توسعه اقتصاد روستايي و مناطق محروم كشور در دولت سيزدهم با همكاري و هماهنگي تمام اركان كشور با قوت دنبال شود. معاون اول رييس‌جمهور افزود: بايد بستر فعاليت‌هاي اقتصادي در روستاها همراه با تحولات روز جهاني پيگيري شود و با توجه به اينكه اقتصاد جهاني به سمت اقتصاد ديجيتالي پيش مي‌رود بايد با كمك ظرفيت نخبگاني زمينه چنين فعاليت‌هاي اقتصادي نيز در روستاها فراهم شود. وي با بيان اينكه بودجه زيرساخت‌هاي روستايي در بودجه كشور نسبت به سال ۱۴۰۰، ۶۰ درصد افزايش داشته است ادامه داد: همين افزايش بودجه نيز در مقايسه با ظرفيت‌هاي اقتصاد روستا ناچيز است كه بايد توجه اساسي و ويژه در اين زمينه و نظام بودجه‌اي كشور صورت پذيرد. وي خاطرنشان كرد: پيش از پيروزي انقلاب اسلامي روستاها به عنوان مناطق محرومي شناخته مي‌شدند كه بايد براي حل مشكلات به كمك آنها مي‌رفتيم و بخش قابل توجهي از روستاها از امكانات خدماتي، بهداشتي، ‌رفاهي و زيرساختي محروم بودند اما پس از انقلاب اسلامي با نگاه ويژه حضرت امام(ره) و نيز رهبر معظم انقلاب به توسعه روستايي، نظام اسلامي با همت بسيار بالايي در توسعه زيرساخت‌هاي روستايي گام برداشت تا آنجا كه امروز تنها ۱۲ درصد از روستاهاي زير بيست خانوار به گاز دسترسي ندارند كه با مصوبه دولت و شوراي اقتصاد به دنبال تأمين گاز اين روستاها هستيم.
معاون اول رييس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود نگاه نخبگاني در تشخيص و حل مساله را بهترين روش براي پيشبرد امور و مهم‌ترين ويژگي همايش ملي ظرفيت روستا در اقتصاد ملي برشمرد و گفت: بهره‌گيري از نخبگان، اساتيد، دانشمندان، صاحبان علم و فناوري و توانايي حل مساله مهم‌ترين امتياز جمهوري اسلامي و نگاه نخبگاني به حل مساله از مهم‌ترين راهبردهاي جدي دولت سيزدهم است. مخبر با قدرداني از معاونت توسعه روستايي و مناطق محروم به دليل نگاه ويژه و علمي به اقتصاد روستا و توجه به بخش تعاوني و توليدي در كنار برگزاري همايش‌هاي علمي تصريح كرد: در دنياي كنوني بدون نگاه علمي و فناورانه و بهره‌گيري از ظرفيت نخبگان قادر به حل مسائل كشور نيستيم. وي همچنين با اشاره به ظرفيت‌هاي خدادادي و طبيعي كشور تأكيد كرد: با هر يك از اين نعمات الهي و امكانات طبيعي مي‌توان كشور را با تكيه به نيروهاي جوان و تحصيلكرده اداره كرد. مخبر همچنين با اشاره به چالش‌هاي كنوني در اقتصاد جهاني به دليل جنگ اوكراين و غزه اظهار داشت: در حال حاضر وضعيتي در دنيا ايجاد شده است كه حتي اقتصادهاي بزرگ دنيا رشد اقتصادي كاهشي پيش بيني مي‌كنند؛ لذا بايد با همكاري تمام اركان كشور اين شرايط را پشت سر بگذاريم. مخبر افزود: در زمان روي كار آمدن، دولت سيزدهم با مشكلات بسيار جدي و اساسي مواجه بود تا جايي كه طبق گزارش اخير بانك جهاني اقتصاد ايران در دهه پاياني قرن شمسي گذشته ناگوارترين دوران اقتصادي را داشته است و از دهه ۹۰ ايران به عنوان يك دهه از دست رفته رشد اقتصادي ياد مي‌كند اما دولت سيزدهم با عزم ملي و اراده جهادي و همچنين همكاري قواي 
سه گانه و تمام دستگاه‌هاي كشور توانسته قله‌ مشكلات كشور را پشت سر بگذارد. معاون اول رييس‌جمهور تصريح كرد: دولت مردمي توانست در مدت زمان كوتاهي نرخ تورم را از حدود ۶۰ درصد به حدود ۴۶ درصد، رشد نقدينگي را از ۴۰ درصد به ۲۷ درصد و پايه پولي را از ۳۹ درصد به ۳۳,۵ درصد كاهش دهد. مخبر همچنين در ابتداي سخنان خود با گراميداشت ياد و خاطر شهداي حادثه تروريستي كرمان تأكيد كرد: دشمن حتي زيارت مزار شهيد سليماني به عنوان نماد مقاومت را تحمل نكرد و امروز نيز فجايع غزه و اين حجم از وحشيگري از سوي رژيم منحوس صهيونيستي و قتل عام زنان و كودكان در غزه و محاصره غذايي و درماني بي‌سابقه مردم مظلوم فلسطين در طول تاريخ كمتر نمونه‌اي دارد. وي با بيان اينكه از بين رفتن هيمنه امريكا و رژيم صهيونيستي مهم‌ترين دليل عصبانيت آنان است، افزود: نظام سلطه چنان تصوري از قدرت خود در جهان رقم زده بود كه در هر نقطه‌اي از عالم هرچه اراده كنند، عملي مي‌شود اما امروز تمام قدرت رژيم صهيونيستي كه مدعي بزرگ‌ترين سيستم اطلاعاتي در جهان و زرادخانه هسته‌اي و موشكي مي‌باشد با تعداد محدودي رزمنده و در يك باريكه از بين رفته كه اين اتفاقي بزرگ در عرصه سياست و قدرت در جهان است. 

ارسال نظر