بورس اصلاح مي‌شود؟

۱۴۰۲/۱۰/۲۴ - ۰۱:۲۸:۴۶
کد خبر: ۳۰۴۵۷۷
بورس اصلاح مي‌شود؟

هرچند خروج پول حقيقي از صندوق‌هاي درآمد ثابت اتفاق افتاده و حكايت از انتظارات تورمي در اقتصاد است. با اين حال فعلا تمركز دولت به مهار قيمت‌هاست و تا بعد از انتخابات احتمالا اين سياست دنبال ‌شود.

هرچند خروج پول حقيقي از صندوق‌هاي درآمد ثابت اتفاق افتاده و حكايت از انتظارات تورمي در اقتصاد است. با اين حال فعلا تمركز دولت به مهار قيمت‌هاست و تا بعد از انتخابات احتمالا اين سياست دنبال ‌شود.

شرايط بازار به خوبي نشان مي‌هد وضعيت فعلي نيازمند يك شوك قوي است كه برخي آن را به تحولات دلار و رويدادهاي صنايع وابسته مي‌دانند. در واقع در يك ماهه گذشته كارشناسان چهار عامل تجديد، تسعير، گزارش‌ها و اخبار خاص صنايع را محوريت حركت بازار مي‌دانستند اما اثر چنداني بر بازار نداشتند و تا حدودي معادله عوض شد. همان‌گونه كه پيش‌بيني مي‌شد، كسري بودجه سال ۱۴۰۲ موجب شده در نهايت دولت مجبور شود درخواست كاهش سهم صندوق توسعه را بدهد و با اجازه‌اي كه گرفته ۱۳۰ هزار ميليارد تومان معادل ۴.۵۶۰ ميليارد دلار از صندوق توسعه استقراض كند. اين موضوع روي انتشار اوراق هم تا حدودي تاثير مي‌گذارد.

محمود مرادي معتقد است كه در معاملات هفته اخير شاخص كل بورس و شاخص هم وزن اصلاح زماني داشتند و اين موضوع نشان مي‌دهد كه در بازار فروشنده‌اي وجود ندارد و در مقابل محركي هم براي رشد بورس وجود ندارد. با وجود اينكه حجم سرانه‌هاي خريد و فروش افزايش يافته است.

از طرف ديگر رفتار دلار در بازار و همچنين دلار نيما زيرنظر سرمايه‌گذاران قرار گرفته است. همچنين تحولات و رخدادهاي بودجه و اميدواري‌هاي بازار به برخي گروه‌ها پيش بيني را پيچيده كرده است هرچند در هفته پيش‌رو وزن سياست‌گذاري‌ها و تحولات سياسي كمي بيشتر از گذشته شده است.

كارشناس ارشد بازارهاي مالي با اشاره به اينكه اينكه در مقطع كنوني هيچ گونه سيگنال صعودي در بازار وجود ندارد، گفت: در معاملات هفته اخير شاخص كل بورس و شاخص هم وزن اصلاح زماني داشتند و اين موضوع نشان مي‌دهد كه در بازار فروشنده‌اي وجود ندارد و در مقابل محركي هم براي رشد بورس وجود ندارد. با وجود اينكه حجم سرانه‌هاي خريد و فروش افزايش يافته اما از آنجايي كه ارزش معاملات هنوز خيلي بالا نيامده نمي‌توان اميدوار بود در كوتاه‌مدت اتفاق جدي در بازار رخ دهد.

او با تاكيد بر اينكه ارزش معاملات در آخرين روز هفته گذشته ۵۸۰۰ ميليارد تومان بود كه خيلي بالا نيست، تصريح كرد: به‌طور قطع براي رشد شاخص كل بورس بايد ارزش معاملات بيشتر از اين ميزان شود و تداوم هم داشته باشد. مرادي با اشاره به اينكه دولت در حال حاضر بر كنترل نرخ ارز تاكيد زيادي دارد، تصريح كرد: يكي از مهم‌ترين محرك‌هاي بورس قيمت دلار است و تا زماني كه دولت آن را كنترل مي‌كند بازار هم تحت تاثير آن سياست خواهد بود اما از آنجايي كه دلار رشدي ۵ درصدي داشته تصور بر اين است كه دير يا زود اثر دلار بر بازار هم نمايان خواهد شد.

در حال توسعه دولت براي اينكه بتواند نرخ دلار را كنترل كند سياست‌هاي همچون افزايش واردات كالاهايي همچون خودرو، افزايش قيمت خودرو و ... را در دستور كار دارد حالا بايد ديد در ادامه ارز چه نقشي در سياست‌هاي مالي و پولي و همچنين در معاملات بورس خواهد داشت.

 

سناريوهاي بازار سهام از نماي ارزندگي

شايد بسياري از فعالان بازار به كدال به عنوان يك عامل موثر در بازار نگاه نكنند اما اگر بتواند نقش بنيادي در بازار را نشان دهد دير يا زود اثرات قوي خود را در قيمت سهم و تابلو نشان مي‌دهد. از طرف ديگر شركت‌ها مي‌توانند با تركيبي از روش‌هاي مختلف اعم از بهاي تمام شده ارزش ذاتي و ارزش روز تجديد را ارايه كنند تحول مهمي است كه به زودي اثرات آن را در هلدينگ‌ها و حتي ساير شركت‌ها خواهيم ديد.

به گفته فردين آقابزرگي حتي اگر اصلاح زماني موقتي هم داشته باشيم، بعيد است قيمت‌ها از آنچه در روزهاي ابتداي آبان ديديم كمتر شود. به نظر بازار در نزديكي‌هاي شاخص ۲.۱ ميليوني و بعد از يك بازدهي كوتاه‌مدت، كمي ايستاده و با سرعت كمتري پيش مي‌رود. آقابزرگي با بيان اينكه سهامداران خرد و نهادهاي مالي اين روزها در بازار بسيار اثرگذار هستند، گفت: بايد شفاف و دقيق از شركت‌ها حسابرسي و حساب كشي كنند و اگر سازمان بورس خيلي قائل به پياده كردن حاكميت شركتي است به نظر بايد دست در دست نهادها و سهامداران خرد اين موضوع را پيش ببرد. او با بيان اينكه به نظر سناريوهاي متفاوتي پيش روي بازار خواهد بود و هرچند بازار كف را ديده و لمس شده است، افزود: حتي اگر اصلاح زماني موقتي هم داشته باشيم، بعيد است قيمت‌ها از آنچه در روزهاي ابتداي آبان ديديم كمتر شود. به نظر بازار در نزديكي‌هاي شاخص ۲.۱ ميليوني و بعد از يك بازدهي كوتاه‌مدت، كمي ايستاده و با سرعت كمتري پيش مي‌رود و طبيعي است كه در آن نقاط، برخي نوسانگيرها بعد از شناسايي سود در بازار فروشنده باشند اما احتمالا خيلي زود بعد از ايست در موج كوتاه‌مدت با يك جهش مواجه خواهد شد و اين دقيقا همان چيزي است كه تماشاچيان فعلي به آن اشاره مي‌كنند كه روند را ميان مدت صعودي است.

او تصريح كرد: سناريوي ديگري كه برخي معتقدند مي‌توان براي بازار متصور بود، اين است كه بازار حتي اگر در كوتاه‌مدت يك اصلاح يا افت موقت داشته باشد، خيلي زود مسير حركت خود را تغيير داده و دوباره در قيمت‌هاي متعادل شده دست به دست شده و انرژي جمع مي‌كند و حركت خواهد كرد؛ بدين معني كه در اين سناريو نيز اصلاح را منطقي مي‌بيند، اما آن را يك فرصت براي خريدهاي بيشتر بازار مي‌داند.

در گام نخست بايد توجه داشت كه برآيند فصل پاييز فصل بدي براي بازار نبوده و با توجه به گزارش‌هاي فروش اگر رويداد عجيب و غريبي در حاشيه سود شركت‌ها در ادامه رخ ندهد گزارش‌هاي ۹ ماهه نسبتاً نرمال و خوبي در بازار داشتيم، از همين رو در دوازده ماهه هم مثبت خواهد ماند اما در موقعيت كنوني دو چيز بر بازار موثر است؛ نخست كف قيمت‌هاي بسياري از سهم‌ها ديده شده و در واقع با گزارش ۹ ماهه فضاي بهتر معاملات را رقم زده و اوضاع در بازار را از نظر بنيادي بهبود بخشيده و كف بازار را محكم‌تر و ريسك بازار را كمتر مي‌كند.

عامل دومي كه از گزارش‌ها براي بازار ارسال شده سيگنال سود است كه تا حدودي برآورد نسبي از عملكرد شركت‌ها و همچنين موضوع تقسيم سود در مجمع پيشرو را نشان مي‌دهد و اين براي تحليلگران كه در حال محاسبه پي بهاي فوروارد هستند نكته بسيار مهم و دقيقي است كه به آنها در اين موضوع كمك خواهد كرد. براساس اين گزارش، فعلا شاخص كل بورس و شاخص هم وزن سيگنال صعودي نخواهند داشت هرچند خروج پول حقيقي از صندوق‌هاي درآمد ثابت اتفاق افتاده و حكايت از انتظارات تورمي در اقتصاد است. با اين حال فعلا تمركز دولت به مهار قيمت‌هاست و تا بعد از انتخابات احتمالا اين سياست دنبال ‌شود.

ارسال نظر