نوسانگيرها سوار بر موج جديد

۱۴۰۲/۱۰/۱۹ - ۰۱:۲۱:۳۰
کد خبر: ۳۰۴۲۴۸
نوسانگيرها سوار بر موج جديد

بازار ابتداي هفته متعادل شروع به كار كرد و در ادامه با گمانه زني‌ها و اخبار پراكنده مبني بر خروج قيمت‌گذاري خودرو از شوراي رقابت و واگذاري آن به وزارت صمت شاهد رنج مثبت در گروه خودرويي و حتي صف خريد شدن برخي از نمادهاي اين گروه بوديم كه تا انتهاي بازار ادامه يافت. برخي از فعالان بازار سرمايه معتقدند كه گروه خودرويي در شرايط كنوني مي‌تواند به ليدر بازار تبديل شود و ساير گروه‌ها را هم به دنبال خود بكشد.

بازار ابتداي هفته متعادل شروع به كار كرد و در ادامه با گمانه زني‌ها و اخبار پراكنده مبني بر خروج قيمت‌گذاري خودرو از شوراي رقابت و واگذاري آن به وزارت صمت شاهد رنج مثبت در گروه خودرويي و حتي صف خريد شدن برخي از نمادهاي اين گروه بوديم كه تا انتهاي بازار ادامه يافت. برخي از فعالان بازار سرمايه معتقدند كه گروه خودرويي در شرايط كنوني مي‌تواند به ليدر بازار تبديل شود و ساير گروه‌ها را هم به دنبال خود بكشد.

به گفته محمود مرادي قيمت‌گذاري خودرو توسط شوراي رقابت كمي تغيير پيدا كرد و از اين پس محاسبه نرخ براساس بهاي تمام شده با سازمان حمايت خواهد بود و شوراي نظارت بر آن كنترل مي‌كند و به وظيفه اصلي خودش برمي‌گردد. همچنين اين گام اخير نيز يكي از اقداماتي است كه مي‌تواند سرعت تعديل نرخ فروش شركت‌ها را بالا ببرد. اين كارشناس بازار سرمايه با تاكيد بر اينكه قيمت‌گذاري خودرو توسط شوراي رقابت كمي تغيير پيدا كرد، گفت: از اين پس محاسبه نرخ براساس بهاي تمام شده با سازمان حمايت خواهد بود و شوراي نظارت بر آن كنترل مي‌كند و به وظيفه اصلي خودش برمي‌گردد. همچنين اين گام اخير نيز يكي از اقداماتي است كه مي‌تواند سرعت تعديل نرخ فروش شركت‌ها را بالا ببرد.

او افزود: در مجموع مي‌توان انتظار داشت از فصل پاييز امسال به بعد سرعت توليد زيان دو خودروساز كم شود و حتي متوقف شده و تبديل به سودآوري شود. اما به محض اينكه اين دو خودروساز يك فصل گزارش عملكرد بهتري بدهند، آن موقع تغييرات جزئي ۶ ماهه اخير كه به صورت تجميعي قابل توجه است، از طرف بورسي‌ها جدي گرفته مي‌شود. عامل بعد كه مسير متفاوتي را مي‌تواند براي بازار رقم بزند گروه خودرو است، ديروز به خوبي شاهد بوديم كه در صفحه اخبار دوباره اتفاقات و رويدادهاي خودرو مطرح شده كه به نظر بازي گروه خودرو مي‌تواند حتي با انرژي و قدرت بيشتر از تجديد مسير بازار را سر و شكل ببخشد و هدايت كند خودرو با تمام انتقادها و اتفاقاتي كه هميشه داشته، به معناي واقعي كلمه حبل المتين بازار است كه جمعاً به او مي‌آويزند و بازار را مي‌تواند به حركت درآورد. از همين رو در كنار افكار و اخبار و اتفاقات گروه خودرو مي‌تواند در بازار به عنوان عامل تحرك جديد بازار ياد شود البته همچنان از دل اين گروه سود و خبر بنيادي خاصي بعيد است به گوش برسد.

 

آيا خودرويي‌ها مي‌توانند بازار سهام

را رونق دهند؟

در حال حاضر نمادهاي خودرويي بسيار زيان ده هستند و به بهانه همين موضوع به وعده‌هاي خود براي افزايش توليد اقدام نكرده‌اند، در حالي كه بازار با ناترازي عرضه مواجهه است و برخي از فعالان بازار در حال فشار آوردن براي آزادسازي واردات هستند آن هم در شرايطي كه كشور به‌شدت با مشكل تحريم‌ها و تامين ارز مواجه هستند. فردين آقابزرگي معتقد است كه با توجه به اينكه حركت نمادهاي خودرويي بنيادي نيست به همين دليل در هر موقعيتي تحت تاثير اخبار يك روند صعودي آغاز مي‌كنند و نوسان گيرها از اين فضا در جهت سود بردن بيشتر استفاده خواهند كرد و بعد از مدتي كوتاه دوباره وارد روندي اصلاحي مي‌شوند

اين كارشناس بازار سرمايه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با تاكيد بر اينكه گروه خودرويي در شرايط مختلف مي‌توانند در بازار تحركاتي ايجاد كنند، گفت: با توجه به اينكه حركت نمادهاي خودرويي بنيادي نيست به همين دليل در هر موقعيتي تحت تاثير اخبار يك روند صعودي آغاز مي‌كنند و نوسان گيرها از اين فضا در جهت سود بردن بيشتر استفاده خواهند كرد و بعد از مدتي كوتاه دوباره وارد روندي اصلاحي مي‌شوند.

او با تاكيد بر اينكه فضاي كنوني بازار كاملا درگير ركود است، اظهار كرد: با توجه به اينكه ارزش معاملات بازار سهام پايين است حركت‌هايي كه در بازار بروز مي‌كند تحت تاثير اخبار هستند. هميشه رشدهاي اينچنيني موقتي است و بعد از افت هيجانات دوباره اين گروه به شرايط نرمال برمي‌گردد. آقابزرگي با بيان اينكه تنها در يك شرايط حركت گروه خودرويي مي‌تواند در بازار سهام تاثير بگذارد كه گروه‌هاي بعدي هم وارد روند مثبت شوند، اظهار كرد: در حال حاضر بازار سهام در يك موقعيت مناسب قرار دارد كه مي‌تواند وارد روند مثبت شود.

او با تاكيد بر اينكه تا زماني كه نمادهاي خودرويي زيان ده
هستند نمي‌توان به آنها به عنوان سهام بنيادي نگاه كرد، تصريح كرد: به‌طور قطع گروه خودرو براي اينكه به سودآوري برسد علاوه بر اينكه موضوع قيمت‌گذاري براي آنها بايد حل شود تغييراتي هم در توليد آنها بايد به وجود بيايد كه هم بهره وري لازم را داشته باشد و هم بتواند با رقباي خارجي رقابت كند در غير اين صورت همچنان سهام خودرويي‌ها تنها باب ميل نوسان گيرها خواهد بود.

افرادي كه بنا به هر دليلي تا قبل از اينكه دست به فروش پرتفوي شخصي بزنند بيشتر تماشاچي بازار بودند و طي روزهاي بعد از حادثه، با فروش پرتفوي شخصي شروع به فروش سهام صندوق‌ها كردند و اين موضوع، فشار فروش در بازار را بيشتر كرد. به‌طوري كه همه كساني كه قصد داشتند از بازار حمايت كنند نااميد شده تا پس از اينكه موج فشار فروش از بازار خارج شد دوباره وارد برنامه حمايت از بازار شوند. بنابراين حركت پول به سمت گروه خودرو فعلا قابل اعتماد نيست زيرا پول داغ محسوب نمي‌شود، به همين دليل بايد منتظر واكنش واقعي سرمايه‌گذاران ماند.

 

اصلاح ادامه‌دار بازار

پس از حادثه تروريستي كرمان و همچنين جنوب لبنان اخبار رسانه‌هاي خارجي از نگراني‌ها براي افزايش تنش‌های منطقه‌اي حكايت دارد و از طرف ديگر قيمت دلار حدود هزار و پانصد تومان گران شده و نشان‌دهنده تاثير تنش‌هاي منطقه‌اي بر بازارهاست. بنابراين شاهد شوك جديدي به بازار سهام خواهيم بود. البته اين موضوع به سياست بازارساز هم بستگي دارد كه چقدر بخواهد از طريق حقوقي شركت‌هاي بزرگ از بازار حمايت كند.

از طرف ديگر از نظر تابلوي معاملات درميانه‌هاي دي ماه بازار خيلي جذاب پيش نرفته و بازار با اين حمايت‌هاي نيمه جان نتوانسته برگردد و هنوز تحولات زمستاني نتوانسته تن بازار را كمي گرم كند و عطش خبرهاي تجديد ارزيابي هم آن طوري كه همه فكر مي‌كردند نبود و بازار سردرگم و رها در اين موج‌هاي نوساني در تلاطم مانده است. احمد جانجان كارشناس بازار سرمايه با اشاره به اينكه وزن تحولات سياسي و تنش در منطقه بالا گرفته، گفت: بازار به اين تنش‌ها عادت كرده اما در هر صورت امروز چاشني احتياط براي هفته بعد در چهره بازار به‌طور كامل مشهود و روشن شده است. البته اميدواري‌هايي براي زنده نگه داشتن بذر اميد در جان بازار وجود دارد كه مي‌تواند در هفته‌هاي بعد آرام آرام جوانه زده و كمي در اين زمستان دل سهامداران را گرم كند. در واقع شايد چند رخداد در دو هفته كاري پيش رو كمي بتواند دوباره دل بازار را محكم‌تر و اردرهاي خريد را قوي‌تر كند براي نمونه تغييرات احتمالي در بودجه و خبرهاي منفي سياسي عوامل اصلي تاثيرگذار هستند.

ارسال نظر