«تعادل» گزارش مي‌دهد

هواي بورس زمستاني مي‌شود؟

۱۴۰۲/۱۰/۱۸ - ۰۱:۲۱:۵۹
کد خبر: ۳۰۴۱۵۹
هواي بورس زمستاني مي‌شود؟

بورس تهران در ادامه مسير كاري خود توانست در دومين روز كاري هفته بازدهي خوبي را كسب كند و تا حدودي ميزان سود را در پرتفوي سهامداران افزايش دهد.

بورس تهران در ادامه مسير كاري خود توانست در دومين روز كاري هفته بازدهي خوبي را كسب كند و تا حدودي ميزان سود را در پرتفوي سهامداران افزايش دهد.

بازار سرمايه پيش از زمستان شرايط نسبتا قابل قبولي داشت؛ اما با شروع فصل سرما همه‌چيز عوض شد و تالار شيشه‌اي با روند نزولي به كار خود ادامه مي‌دهد. اين روند درحالي تجربه مي‌شود كه اغلب كارشناسان به زمستان اميدوارند بودند و عقيده داشتند كه برف و سرما همه‌چيز را تغيير خواهد داد. ولي امسال برف و باراني در كار نبود و شايد بورس تهران نيز به پيروي از همين شرايط سرخ پوش مانده و توان سبزپوشي دوباره را ندارد.

از سوي ديگر برخي سناريوها از ورود بورس به دوران جديدي از ركود حكايت مي‌كنند اما برخي تحرك‌ها اين سناريو را منسوخ مي‌شمارد و به نظر مي‌رسد در روزهاي آينده گروه‌هاي خودرو و قطعات شاهد اقبال سهامداران باشند. اين موضوع بر كليت بازار نيز اثر مثبت مي‌گذارد. افزون بر آن با توجه به اينكه شركت‌هاي بزرگ و شاخص‌ساز همچنان با ريسك محدوديت مصرف گاز دست به گريبانند، استنباط مي‌شود سهام بزرگ شانسي براي جهش قيمتي ندارند و نبايد انتظار داشت شاخص صعودي باشد اما اين همه ماجرا نيست. نمادهاي كوچك همچنان از ظرفيت رشد برخور دارند و احتمالا بايد شاهد چرخش پول و معامله‌گران به سمت گروه‌هاي كوچك بود. اين وضعيت نويد زمستان مطلوب‌تري را مي‌دهد.

 

منفي‌هاي سبك در بورس

برزو حق‌شناس، كارشناس بازار سرمايه نوشت: «تا قبل از دوهفته پيش، شرايط نسبتا خوبي را در بازار داشتيم. دليل آن هم اين بود كه در شرايطي كه تمامي بازارها در ركود به سر مي‌بردند، بازار سرمايه تحت تاثير تجديد ارزيابي‌ها حركت مثبتي را شروع كرد و اين موضوع تبديل به يك درايو مهم براي بورس شد.

با توجه به ركود كلي بخش‌ها الان معامله‌گران تلاش مي‌كنند در محدود ۱۰ تا ۱۵ درصد سود كنند كه اين امر به شرايط كلي اقتصاد ما برمي‌گردد. طبيعي است كه بازار حركتي كرده و سير سودها عرضه را بالا برد و تقاضا را كم كرد و يكي، دو هفته بازار با منفي‌هاي سبكي روبرو شد. از آن طرف به تدريج مي‌بينيم كه بازارهاي ديگر از ركود خارج مي‌شوند. الان بازار خودرو از ركود در آمده است و تحولات سريعي در آن اتفاق افتاده است. در حال حاضر به آخر سال نزديك مي‌شويم و به دليل برخي عوامل بازارها اين موضوع را درك كردند كه بانك مركزي نمي‌تواند سياست انقباضي را در دو، سه ماه آينده ادامه دهد و به نقطه‌اي رسيديم كه بانك مركزي مجبور است كه تقاضاهاي بانك‌ها را در بازار بين‌بانكي جواب بدهد و بودجه‌ها هم بايد به ارگان‌ها تخصيص داده شود. بحث اين است كه بايد به يكسري تقاضاها پاسخ داده شود و بازارها اين را احساس كرده‌اند و تحركاتي را نشان مي‌دهند كه مي‌خواهند از ركود خارج شوند. بازار سرمايه هم در ماه گذشته درايور اصلي‌اش تجديد ارزيابي دارايي‌ها بود، ولي به نظر مي‌رسد كه بازار سرمايه هم به تبع بازارهاي ديگر از ركود خارج خواهد شد. بعضي‌ها مي‌گويند اثر تجديد ارزيابي دارايي‌ها تمام‌شده ولي به نظر من اثر آن همچنان ادامه‌دار خواهد بود و شركت‌هايي كه در زمينه پيشرو باشند، مورد اقبال بازار قرار مي‌گيرند. منتها كمي تخصصي‌تر مي‌شود. بحث خودرو را هم در روزهاي اخير داشتيم. البته بحث اصلاحيه قيمت به نظر مبهم است. شوراي رقابت هنوز قرار نيست از قيمت‌گذاري خارج شود و گفته شده است كماكان حق وتو براي اين شورا وجود دارد. اسم اين خروج از قيمت‌گذاري نيست. مشخص نيست كه الان آيا خودروساز بايد قيمت تعيين كند يا سازمان حمايت يا نهادهاي ديگر؟ اينها بحث‌هاي حاشيه‌اي است و تاثيري روي بازار نداشته. اگر شوراي رقابت قرار است خارج شود بايد به صراحت اعلام و واردات هم آزاد شود.»

 

بازار از نگاه معاملات

طي معاملات دومين روز كاري هفته يعني يكشنبه، شاخص كل بورس تهران هزار و 104 واحد نسبت به روز كاري گذشته بالاتر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 154 هزار و 816 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با افزايش 2 هزار و 931 واحدي در رقم 760 هزار و 29 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با رشد 61 واحدي به رقم 26 هزار و 241 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با افزايش 919 واحد به سطح 140 هزار و 389 واحد رسيد.

روز يكشنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار براي ششمين روز منفي شد و 42 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد. در اين روز نماد دي بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 13 ميليارد تومان بود. پس از دي، نمادهاي والراز، ذوب، شپنا و خودرو بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي نخريس، ويسا، كخاك، ثالوند و فسوژ تعلق داشت.

طي روز اخير فولاد، وكغدير و رمپنا نمادهاي سبز پوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در رشد شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر نمادهاي كچاد، همراه و كگل از نمادهاي قرمز بودند كه اثر منفي بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي وسپهر، سرچشمه و سمگا بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص داشتند و نمادهاي بپاس، ثباغ و ساوه بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص كل فرابورس داشتند.

در بين نمادهاي پرتراكنش بورس اين روز نماد داتام بيشترين تراكنش را داشت و خودرو و خگستر در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز نخريس، زماهان و نطرين بيشترين تراكنش را داشتند. روز يكشنبه ارزش معاملات كل بازار سهام به 25 هزار و 346 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 18 هزار و 704 ميليارد تومان بود كه 74 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز شامل مي‌شود. ارزش معاملات خرد نيز با كاهش 8 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 4 هزار و 265 ميليارد تومان رسيد.

در معاملات روز اخير نماد خودرو بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 86 ميليارد تومان بود. پس از خودرو، سامان بيشترين ارزش معاملات را داشت و خگستر رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد شبندر و وآوا در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند.

در حجم معاملات نيز سهام خودرو با تعداد 300 ميليون و 819 هزار و 287 سهم در صدر قرار گرفته است. شگستر در رتبه دوم بيشترين حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به شستا تعلق داشت. دو نماد خساپا و خگستر نيز در رتبه‌هاي بعدي بيشترين حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات يكشنبه، 68 نماد صف خريد داشتند و 32 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با افت يك درصدي نسبت به روز كاري قبل به 377 ميليارد تومان كاهش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با كاهش 19 درصدي به 185 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر