معاون اول رييس‌جمهور در ديدار با وزير نفت عراق خبر داد

صدور خدمات فني و مهندسي ۶۰ شركت توانمند كشورمان به بغداد

۱۴۰۲/۱۰/۰۷ - ۰۰:۰۹:۴۲
کد خبر: ۳۰۳۴۵۱
صدور خدمات فني و مهندسي ۶۰ شركت توانمند كشورمان
به بغداد

معاون اول رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه ارتباطات تهران- بغداد در بهترين و بالاترين سطوح خود قرار دارد، تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران خود را متعهد و علاقه‌مند نسبت به امنيت، حاكميت و تماميت ارضي عراق مي‌داند.

معاون اول رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه ارتباطات تهران- بغداد در بهترين و بالاترين سطوح خود قرار دارد، تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران خود را متعهد و علاقه‌مند نسبت به امنيت، حاكميت و تماميت ارضي عراق مي‌داند.
محمد مخبر ديروز در ديدار «حيان عبدالغني السواد» وزير نفت عراق با اشاره به اينكه با وجود زمينه‌هاي مشترك و فراوان همكاري در حوزه‌هاي نفت، كشاورزي، صنايع و فناوري‌هاي‌هاي تك تاكنون مناسبات اقتصادي دو كشور همپاي مناسبات سياسي رشد نيافته است، افزود: بايد توافقات بين دو كشور هرچه سريع‌تر اجرايي و عملياتي شود.
معاون اول رييس‌جمهور به اشتراكات همه‌جانبه و فراوان دو كشور به لحاظ فرهنگي، مذهبي، سياسي و اقتصادي اشاره و خاطرنشان كرد: كمتر كشورهايي همانند ايران و عراق را مي‌توان پيدا كرد كه در مولفه‌هاي گوناگون اينچنين مطابقت داشته باشند.
مخبر همچنين با تبريك و تسليت شهادت سردار بزرگ اسلام سيد رضي موسوي به جبهه مقاومت، تاكيد كرد: اين شخصيت ارزشمند حق بزرگي بر محور مقاومت و سابقه طولاني در مبارزه با جريان‌هاي تكفيري از جمله داعش داشت و بدون شك انتقام خون اين شهيد توسط رزمندگان اسلام گرفته خواهد شد.
معاون اول رييس‌جمهور با قدرداني از مواضع بسيار خوب و به موقع دولت عراق نسبت به فجايع غزه تاكيد كرد: جنايات رژيم صهيونيستي دل هر انساني را به درد مي‌آورد و با همكاري آزادگان جهان بايد اين جنايات هرچه زودتر متوقف شود و علت عصبانيت امريكا و رژيم صهيونيستي و انتقام گرفتن از زنان و كودكان فلسطيني به دليل شكسته شدن هيمنه آنها در جهان است.
حيان عبدالغني السواد وزير نفت عراق نيز در اين ديدار هدف از سفر خود را گامي بزرگ در تحكيم بيش از پيش از گذشته روابط دو كشور و همچنين عملياتي كردن توافقات به ويژه طرح‌هاي حوزه نفت و گاز توصيف و تاكيد كرد: بايد علاوه بر مناسبات بالاي ديني، مذهبي و سياسي، حتما روابط اقتصادي دو كشور تعميق و گسترش يابد و توسعه روابط همه‌جانبه بين دو كشور مهم‌ترين هدف دولت عراق است. وزير نفت عراق افزود: مذاكرات بسيار خوب و سازنده‌اي با طرف ايراني در بخش‌هاي سرمايه‌گذاري در مرزهاي مشترك، بهره‌برداري و استفاده از تجارب جمهوري اسلامي ايران در بخش پالايش نفت، گاز و پتروشيمي انجام شد و از شركت‌هاي متخصص ايراني در حوزه نفت و گاز براي سرمايه‌گذاري و توسعه حوزه انرژي در عراق دعوت به عمل آمد.
وي به برگزاري و تشكيل كميته‌هاي مشترك و تخصصي حوزه انرژي بين ايران و عراق در سفر به ايران اشاره و تاكيد كرد: در اين كميته‌ها درخصوص نفت خام، بازسازي و ساخت پالايشگاه‌ها در عراق، سرمايه‌گذاري در بخش گاز عراق، حفاري و اكتشاف چاه‌هاي دريايي و خشكي نفت و گاز، مذاكرات و توافقات در حال بررسي و انجام است. مهندس جواد اوجي وزير نفت نيز در اين ديدار با اشاره به تشكيل ۷ كميته جداگانه در راستاي توسعه همكاري‌هاي مشترك نفت، گاز، پتروشيمي و بخش انرژي در سفر وزير نفت عراق به ايران ادامه داد: توسعه ميادين مشترك نفت و گاز، حفاري و اكتشاف ميادين نفت و گاز و بازسازي و تعميرات پالايشگاه‌ها از جمله زمينه‌هاي همكاري و توافقات دو كشور در اين كميته‌ها است.

ارسال نظر