بررسي ايرادات برنامه هفتم در مجلس

۱۴۰۲/۱۰/۰۴ - ۰۰:۲۵:۲۴
کد خبر: ۳۰۳۲۵۹

سخنگوي كميسيون تلفيق لايحه برنامه هفتم توسعه ضمن تشريح آخرين روند بررسي مصوبات مجلس در لايحه برنامه هفتم توسعه در شوراي نگهبان و هيات عالي نظارت مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: احتمالا ايرادات شوراي نگهبان هفته اول بهمن ماه در مجلس مورد بررسي قرار مي‌گيرد. محسن زنگنه در تشريح آخرين روند بررسي مصوبات مجلس در لايحه برنامه هفتم توسعه در شوراي نگهبان و هيات عالي نظارت مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: عمده ايرادات مطرح شده دولت در شوراي نگهبان نسبت به مصوبات مجلس در لايحه برنامه هفتم مربوط به مغايرت با اصل ۷۵ قانون اساسي يعني تحميل بار مالي براي دولت است.

سخنگوي كميسيون تلفيق لايحه برنامه هفتم توسعه ضمن تشريح آخرين روند بررسي مصوبات مجلس در لايحه برنامه هفتم توسعه در شوراي نگهبان و هيات عالي نظارت مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: احتمالا ايرادات شوراي نگهبان هفته اول بهمن ماه در مجلس مورد بررسي قرار مي‌گيرد. محسن زنگنه در تشريح آخرين روند بررسي مصوبات مجلس در لايحه برنامه هفتم توسعه در شوراي نگهبان و هيات عالي نظارت مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: عمده ايرادات مطرح شده دولت در شوراي نگهبان نسبت به مصوبات مجلس در لايحه برنامه هفتم مربوط به مغايرت با اصل ۷۵ قانون اساسي يعني تحميل بار مالي براي دولت است. وي ادامه داد: در پاسخ به اين ايرادات، ما توضيحاتي را در شوراي نگهبان مطرح كرديم از جمله اينكه برنامه هفتم قانون منسجمي است و تنها نبايد بخش‌هاي هزينه آن را مدنظر قرار داد و بايد به بخش‌هاي درآمدي هم توجه كرد لذا مقرر شد ما جدولي از تبصره‌ها و مواد درآمدي از لايحه برنامه هفتم را به شوراي نگهبان تقديم كنيم كه باعث ايجاد منابع درآمدي براي دولت مي‌شود. سخنگوي كميسيون تلفيق لايحه برنامه هفتم توسعه اضافه كرد: اين جدول آماده شد و آن را به شوراي نگهبان تقديم كرديم. همچين توضيح داده شد كه اگر در برنامه هفتم هزينه‌اي به دولت تحميل شده در مقابل آن درآمدهايي نيز پيش‌بيني شده است. زنگنه بيان كرد: اكنون ما منتظريم كه اگر شوراي نگهبان نكته‌اي نسبت به مصوبات مجلس در لايحه برنامه هفتم توسعه دارد، به مجلس اعلام كند. وي درباره بررسي هيات عالي نظارت مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز گفت: هيات عالي نظارت نيز همزمان در حال بررسي مصوبات مجلس در لايحه برنامه هفتم توسعه است؛ جلساتي با حضور نمايندگان عضو كميسيون تلفيق، اعضاي هيات عالي نظارت، نماينده رييس مجلس، نماينده رييس‌جمهور و نمايندگاني از دستگاه‌هاي مربوطه در حال برگزاري است و ما به‌طور منظم در اين جلسات شركت مي‌كنيم.
زنگنه توضيح داد: اكنون بيش از نيمي از مواد لايحه برنامه در هيات عالي نظارت مطرح و بررسي شده است؛ ابهامات و مغايرت‌هايي با سياست‌هاي كلي گرفته شده كه بعد از قطعي شدن به مجلس اعلام خواهد شد تا كميسيون تلفيق نسبت به رفع ايرادات اقدام كند. وي درباره زمان بررسي ايرادات شوراي نگهبان و هيات عالي نظارت نسبت به مصوبات مجلس در لايحه برنامه هفتم در صحن علني گفت: بررسي مغايرت‌ها و ايرادات به مصوبات مجلس در لايحه برنامه هفتم بدين شكل است كه نمايندگاني از عضو كميسيون تلفيق در جلسات شوراي نگهبان و هيات عالي نظارت حضور دارند لذا ابهامات مشخص شده و در آنجا هم تفاهماتي صورت مي‌گيرد تا روند رفع ايرادات زودتر به نتيجه برسد؛ الحمدلله بخش عمده‌اي از مصوبات مجلس تاييد شده و مغايرت‌ها و ابهامات زياد نيست. زنگنه ادامه داد: براين اساس به نظرم حداقل دو هفته تا يك ماه زمان براي بررسي مصوبات مجلس در شوراي نگهبان و هيات عالي نظارت باقي مانده است؛ طبق قانون هيات عالي نظارت ايرادات را به شوراي نگهبان اعلام مي‌كند و شوراي نگهبان آنها را به عنوان ايرادهاي مغاير با سياست‌هاي كلي به مجلس ارايه خواهد كرد. سخنگوي كميسيون تلفيق لايحه برنامه هفتم در پايان گفت: كميسيون تلفيق بعد از اعلام ايرادات شوراي نگهبان ظرف يك هفته اين موارد را مورد بررسي قرار داده و به صحن مجلس براي اعلام نظر نمايندگان تقديم مي‌كند لذا فكر مي‌كنم تا اوايل بهمن گزارش كميسيون تلفيق درباره رفع ايرادات شوراي نگهبان در صحن مجلس مورد بررسي قرار گيرد.

ارسال نظر