بلواسكاي حالا 2 ميليون كاربر دارد

۱۴۰۲/۰۸/۲۸ - ۰۲:۳۴:۱۱
کد خبر: ۳۰۱۳۷۲

يك سال از زمان عرضه بلواسكاي به عنوان رقيب توييتر مي‌گذرد و تاكنون 2 ميليون كاربر در آن ثبت‌نام كرده‌اند. شبكه اجتماعي مبتني بر دعوت‌نامه بلواسكاي (Bluesky) يك سال پس از راه‌اندازي، حالا 2 ميليون كاربر دارد. اوايل تابستان امسال تعداد دانلود اپليكيشن اين شبكه اجتماعي از مرز 1 ميليون عبور كرده بود. بلواسكاي در پست وبلاگ خود مي‌نويسد: «دقيقاً يك سال پيش، در 16 نوامبر 2022، اولين پست بلواسكاي منتشر شد. حالا پس از گذشت يك سال، از مرز دو ميليون كاربر عبور كرده‌ايم. ما مشتاق هستيم كه به رشد شبكه اجتماعي كاملاً شفاف خود ادامه دهيم.» 

يك سال از زمان عرضه بلواسكاي به عنوان رقيب توييتر مي‌گذرد و تاكنون 2 ميليون كاربر در آن ثبت‌نام كرده‌اند. شبكه اجتماعي مبتني بر دعوت‌نامه بلواسكاي (Bluesky) يك سال پس از راه‌اندازي، حالا 2 ميليون كاربر دارد. اوايل تابستان امسال تعداد دانلود اپليكيشن اين شبكه اجتماعي از مرز 1 ميليون عبور كرده بود. بلواسكاي در پست وبلاگ خود مي‌نويسد: «دقيقاً يك سال پيش، در 16 نوامبر 2022، اولين پست بلواسكاي منتشر شد. حالا پس از گذشت يك سال، از مرز دو ميليون كاربر عبور كرده‌ايم. ما مشتاق هستيم كه به رشد شبكه اجتماعي كاملاً شفاف خود ادامه دهيم.» 


    قابليت‌هاي درحال‌توسعه بلواسكاي؛  نسخه وب عمومي

درحال‌حاضر براي مشاهده پست‌هاي بلواسكاي به حساب كاربري نياز داريد؛ اما اين شركت در بيانيه خود همچنين توضيح مي‌دهد كه اواخر ماه جاري ميلادي اين موضوع تغيير پيدا خواهد كرد: «اخبار هيجان‌انگيز بيشتر: در اواخر اين ماه، يك رابط وب عمومي منتشر خواهيم كرد. با اين كار مي‌توانيد بدون واردشدن به حساب كاربري، پست‌هاي Bluesky را مشاهده كنيد.» همانطور كه در بيانيه Bluesky توضيح داده شده است، با اين ويژگي پست‌هاي اين شبكه اجتماعي بسيار بيشتر از قبل در دسترس قرار خواهند گرفت و اين امر به‌ويژه براي مشاهده لحظه‌اي اخبار مفيد خواهد بود. همچنين به اين موضوع اشاره شده است كه تمام پست‌هاي بلواسكاي هميشه از طريق API به‌صورت عمومي در دسترس بوده‌اند، اما افراد عادي نمي‌توانستند در وب آنها را بخوانند. شركت‌هاي حوزه فناوري براي جلوگيري از وابستگي كاربران به يك پلتفرم واحد از رويكردي به نام Federation استفاده مي‌كنند كه در آن داده‌ها به‌جاي يك شركت واحد، توسط سرورهاي مستقل نگه‌داري مي‌شوند. با اين رويكرد تمام افراد بر داده‌هاي خود مالكيت دارند و در صورت ازكار‌افتادن يك سرويس، كاربران مي‌توانند پست‌ها و مخاطبين خود را حفظ كنند. بلواسكاي نيز قصد دارد از اوايل سال آينده به اين رويكرد روي بياورد: «تصور كنيد 10 سال تلاش كرده‌ايد تا مخاطبان خود را بسازيد و در يك شبكه اجتماعي دوستاني پيدا كنيد، اما زماني كه آن پلتفرم را ترك كنيد، اساساً تمام روابط خود، پست‌هاي ذخيره‌شده‌تان و موارد ديگر را پشت‌سر مي‌گذاريد [و از دست مي‌دهيد]. به همين دليل بزرگ‌ترين اولويت ما درحال‌حاضر راه‌اندازي فدراسيون است كه براي اوايل سال آينده برنامه‌ريزي شده. اين يكي از ويژگي‌هاي اصلي Bluesky  است كه با وجود آن، هميشه آزاد خواهيد بود تا به‌جاي آنكه درگير مشكلات شركت‌هاي خصوصي يا الگوريتم‌هاي جعبه‌سياه شويد، انتخاب خود را داشته باشيد (و از پلتفرم خارج شويد) و هركجا كه برويد، دوستان و ارتباطاتتان نيز همراه شما خواهند آمد.»