توسعه ۷ ميدان نفتي ايران توسط شركت‌هاي روسي

۱۴۰۲/۰۸/۲۵ - ۰۱:۲۱:۲۹
کد خبر: ۳۰۱۱۷۰
توسعه ۷ ميدان نفتي ايران توسط شركت‌هاي روسي

مديرعامل شركت ملي نفت ايران با اشاره به اينكه اكنون هفت ميدان نفتي ايران توسط شركت‌هاي روسي در حال توسعه است، گفت: در توسعه اين ميدان‌ها از حداكثر توان شركت‌هاي داخلي ايران استفاده مي‌شود. محسن خجسته‌مهر در جمع خبرنگاران با اشاره به اينكه رويكرد گسترش يافته شركت ملي نفت ايران استفاده از تكنولوژي‌هاي دانش‌محور و فناورانه است، افزود: امروز براي اينكه بخش مهمي از افزايش توليد نفت محقق شود بايد از تجهيزات فناورمحور حفاري استفاده كنيم بنابراين ابزار حفاري هدايت‌پذير دوراني ما را به اين هدف نزديك مي‌كند.

مديرعامل شركت ملي نفت ايران با اشاره به اينكه اكنون هفت ميدان نفتي ايران توسط شركت‌هاي روسي در حال توسعه است، گفت: در توسعه اين ميدان‌ها از حداكثر توان شركت‌هاي داخلي ايران استفاده مي‌شود. محسن خجسته‌مهر در جمع خبرنگاران با اشاره به اينكه رويكرد گسترش يافته شركت ملي نفت ايران استفاده از تكنولوژي‌هاي دانش‌محور و فناورانه است، افزود: امروز براي اينكه بخش مهمي از افزايش توليد نفت محقق شود بايد از تجهيزات فناورمحور حفاري استفاده كنيم بنابراين ابزار حفاري هدايت‌پذير دوراني ما را به اين هدف نزديك مي‌كند. وي با تاكيد بر اينكه در راستاي دانش‌بنيان‌ كردن توليد نفت و گاز تصميم گرفتيم ابزار راهبردي را با راهبري و هدايت معاونت علمي و فناوري رييس‌جمهوري در داخل كشور بسازيم، ادامه داد: ارزش ساخت اولين نمونه اين ابزار حدود ۵۰۰ ميليارد تومان است و شركت ملي نفت ايران تضمين ۱۰ ساله خريد خدمت را به سازنده اين ابزار داده است. معاون وزير نفت تصريح كرد: توليد نفت در برخي از لايه‌هاي نفتي بدون حفاري افقي امكان‌پذير نيست و اين ابزار مي‌تواند در اين موارد تا ۱۰۰ درصد افزايش توليد ايجاد كرده و توليد را تا دو برابر بالا برده و افزايش توليد را اقتصادي كند. خجسته‌مهر با اشاره به اينكه يكي از دستاوردهاي حفاري افقي اين است كه به ما اجازه مي‌دهد حداكثر دسترسي را به لايه‌هاي نفتي داشته باشيم و افزايش توليد را محقق كنيم، گفت: همچنين در لايه‌هاي نفتي بسيار نازك امكان حفاري عمودي مشكل و غيرممكن است و بايد به سمت حفاري افقي برويم. بنابراين بايد از ابزاري استفاده كنيم كه حداكثر تماس افقي را با لايه نفتي داشته باشد و در پيشرفته‌ترين حالت حفاري‌هاي افقي چند كيلومتري را به ثبت برسانيم. طبق اعلام وزار ت نفت، وي افزود: ابزار حفاري هدايت‌پذير دوراني راندمان حفاري جهت‌دار را افزايش مي‌دهد و سرعت كار را بالا مي‌برد. مديرعامل شركت ملي نفت ايران ادامه داد: در حفاري سرعت فاكتور بسيار مهمي است زيرا حدود ۵۰ درصد هزينه‌هاي توسعه يك ميدان مربوط به حفاري است. بايد تلاش كنيم با استفاده از ابزارهاي جديد، حفاري چاه كه ۱۱۰ روز زمان مي‌برد را به ۷۰ روز برسانيم تا توليد نفت اقتصادي شود. از سوي ديگر عمده حفاري‌هاي جديد جهت‌دار است و از اين ابزار استفاده خواهد شد. خجسته‌مهر تاكيد كرد: در حال حاضر ۷ ميدان نفتي ايران توسط شركت‌هاي روسي در حال توسعه هستند و بخش قابل توجهي از خدمات فني و مهندسي توسط شركت‌هاي ايراني انجام مي‌شود.
وي تصريح كرد: بر اساس قانون حداكثر استفاده از توان تخصصي داخل، شركت‌هاي ايراني همگام با شركت‌هاي روسي در امر توسعه اين ۷ ميدان نفتي در جنوب و شمال‌غرب كشور در حال فعاليت هستند.

ارسال نظر