هوش مصنوعي ايلان ماسك به ميدان آمد

۱۴۰۲/۰۸/۱۶ - ۰۱:۰۹:۱۱
کد خبر: ۳۰۰۶۱۵

شركت جديد هوش مصنوعي ايلان ماسك موسوم به xAI از ربات گفت‌وگوگر خود مبتني بر مدل زبان بزرگ به نام گروك كه به شبكه اجتماعي X (توييتر سابق) متصل است، رونمايي كرد.

شركت جديد هوش مصنوعي ايلان ماسك موسوم به xAI از ربات گفت‌وگوگر خود مبتني بر مدل زبان بزرگ به نام گروك كه به شبكه اجتماعي X (توييتر سابق) متصل است، رونمايي كرد. مدل هوش مصنوعي مولد گروك (Grok) بر اساس مدل اختصاصي شركت xAI است كه ايلان ماسك ادعا مي‌كند يكي از بهترين‌ها در بازار هوش مصنوعي مولد است. پس از اعلام اوليه شركت xAI متعلق به ايلان ماسك، اين شركت توسعه هوش مصنوعي، محصول جديد خود را عرضه كرد. اين شركت با عرضه اولين مدل هوش مصنوعي خود به نام گروك، جامعه هوش مصنوعي را شگفت‌زده كرده است.
گروك يك چت‌بات يا ربات گفت‌وگوگر است كه مي‌تواند با استفاده از مدل اختصاصي شركت xAI با كاربران در مورد موضوعات مختلف گفت‌وگو كند. چيزي كه گروك را از ساير مدل‌هاي زبان بزرگ مانند ChatGPT متعلق به شركت OpenAI و چت‌بات PalM گوگل متمايز مي‌كند، توانايي آن براي دسترسي به اطلاعات شبكه اجتماعي X (توييتر سابق)، رسانه اجتماعي محبوب ايلان ماسك است. اين به گروك برتري نسبي به رقباي خود مي‌دهد، زيرا مي‌تواند اطلاعات به‌ روز و مرتبط را در اختيار كاربران خود قرار دهد. ايلان ماسك كه به توييت‌هاي شوخي و طعنه‌آميز و بعضا جنجالي معروف است، نمونه‌اي از مكالمه گروك را با يكي از كاربران به اشتراك گذاشته است كه حس شوخ طبعي و طعنه‌آميزي آن را به نمايش گذاشته است. اين كاربر از گروك خواسته تا دستورالعمل‌هاي دقيقي در مورد نحوه ساخت ماده مخدر كوكايين را كه يك ماده ممنوعه است، ارايه دهد. گروك نيز با پاسخي كنايه‌آميز پاسخ داده و گفته كه اين يك فرآيند بسيار ساده و قانوني است و سپس يك دستورالعمل جعلي ارايه داده كه شامل شكر، جوش شيرين و آب زياد است. ماسك پاسخ گروك را تحسين كرده و گفته است كه اين مدل هوش مصنوعي عاشق طعنه و كنايه است. ماسك همچنين از xAI و عملكرد گروك ابراز رضايت كرده و گفته است كه مدل جديد گروك يكي از بهترين‌هاي اين بازار است.
جالب توجه است كه وقتي يكي از كاربران از ChatGPT در مورد گروك پرسيده، اين چت‌بات پاسخ ايلان ماسك را در شبكه X به اشتراك گذاشته كه ماسك پاسخ داده است: دقيق. در حال حاضر چت‌بات گروك تنها براي تعداد محدودي از كاربراني كه ايلان ماسك از آنها براي آزمايش آن دعوت كرده، در دسترس است. با اين حال، ماسك اشاره كرده كه ممكن است در صورت تمايل به كاربران بيشتري در سكوي X دسترسي داده شود. علاوه بر اين، ايلان ماسك اعلام كرده كه قصد دارد مدل زباني xAI را براي همه مشتركين ويژه (X +Premium) كه مي‌توانند از تجربه بدون آگهي در اين شبكه لذت ببرند، در دسترس قرار دهد.

ارسال نظر