خريداران نفت بايد گراني را تحمل كنند

۱۴۰۲/۰۸/۱۵ - ۰۰:۲۶:۵۰
کد خبر: ۳۰۰۵۲۷

يك كارشناس ارشد حوزه انرژي گفت: با تحريم جديد نفت ايران پالس و پيامي به بازار داده مي‌شود كه نفت ايران تحريم شده و اين قيمت را بالا مي‌برد نتيجه اينكه در اصل ما در قيمت‌هاي بالاتر سود مي‌كنيم، هرچند روي نفتي كه قيمت آن به دليل تحريم بالا رفته تخفيف اعمال مي‌كنيم.

يك كارشناس ارشد حوزه انرژي گفت: با تحريم جديد نفت ايران پالس و پيامي به بازار داده مي‌شود كه نفت ايران تحريم شده و اين قيمت را بالا مي‌برد نتيجه اينكه در اصل ما در قيمت‌هاي بالاتر سود مي‌كنيم، هرچند روي نفتي كه قيمت آن به دليل تحريم بالا رفته تخفيف اعمال مي‌كنيم.
سيدمهدي حسيني در گفت‌وگو با ايلنا، در ارزيابي تحريم جديد نفت ايران اظهار داشت: در مورد نفت خام و بازار آن بايد به چند نكته توجه كرد، يكي اينكه امريكايي‌ها به انتخابات نزديك مي‌شوند و در شرايط انتخابات هر دوگروه دموكرات و جمهوري‌خواه براي اينكه بتوانند آراي بيشتري كسب كنند به نفت با قيمت پايين‌تر نياز دارند، زيرا پمپ‌بنزين‌ها روي مردم راي‌دهنده تاثير دارد و اگر قرار باشد بنزين و گازوئيل گران خريداري كنند ميزان آرا كاهش خواهد داشت و بالعكس؛ اگر قيمت بنزين در پمپ‌بنزين‌ها برايشان خوشايند باشد مشاركت‌شان در انتخابات و خصوصا براي دموكرات‌ها بيشتر مي‌شود و درواقع شانس بايدن افزايش مي‌يابد، بنابراين از اين زاويه امريكا به قيمت‌هاي پايين نفت نياز دارد.
وي افزود: امريكا در شرايطي به قيمت پايين نفت نياز دارد كه با دو اتفاق روبرو است؛ يكي نزديك شدن به فصل سرما و زمستان است كه به‌طور طبيعي و هميشگي قيمت نفت بالا رفته چون تقاضا بيشتر است و اگر سختگيري به فروش نفت ايران هم به اين موضوع اضافه شود و تا حد زيادي از نفت ايران از بازار حذف شود، با نياز اقتصادي و اجتماعي امريكا براي انتخابات همخواني ندارد. بنابراين به مصوبه اخير تحريم نفت ايران مي‌توان اينگونه نگاه كرد كه شايد بيشتر پروپاگانداي سياسي به نفع اسراييل در قضيه جنگ اسراييل و غزه باشد و در حقيقت بخواهند ايران را به عنوان كسي كه در جنگ نقش دارد و بايد تنبيه شود، معرفي كنند. به‌عبارت ديگر از نظر رواني بيشتر راضي كردن اسراييل و دنياي غرب است و احتمالا كه در عمل نخواهند وارد اجراي جدي اين برنامه شوند.
اين كارشناس ارشد انرژي تاكيد كرد: حتي اگر امريكا اين ريسك را داشته باشد كه تحريم بر صادرات نفت ايران را سخت‌تر كند اين كار درواقع به نفع مصرف‌كنندگان بزرگ و كشورهاي صنعتي مثل چين و هند و مشتري‌هايي كه در شرايط تحريم داشتيم خواهد شد چون اين كشورها نياز دارند نفت را وارد كنند و در نتيجه با سخت شدن تحريم‌ها عليه ايران تخفيف بيشتري را درخواست مي‌كنند و طبيعتا ما هم براي اينكه بتوانيم نفت را در شرايط تحريم صادر كنيم تخفيف بيشتري اعمال مي‌كنيم. اما از ديگر سو، به دليل اينكه پالس و پيامي به بازار داده مي‌شود كه نفت ايران تحريم شده و اين قيمت را بالا مي‌برد. نتيجه اينكه در اصل ما در قيمت‌هاي بالاتر سود مي‌كنيم، هرچند روي نفتي كه قيمت آن به دليل تحريم بالا رفته تخفيف اعمال مي‌كنيم تا بتوانيم نفت بيشتري صادر كنيم. ضمن اينكه ممكن است در دور زدن تحريم پيشرفته و پيچيده‌تر كنيم بنابراين بايد گفت در اين بازي امريكايي‌ها برد نخواهند داشت.
وي درباره نقش نفت ونزوئلا زمان حذف نفت ايران گفت: ونزوئلا به لحاظ تكنيكال امكانات زيادي ندارد كه بتواند به سرعت نفت زيادي را وارد بازار كند، سال‌ها است كه توليد اين كشور خوابيده به اضافه اينكه نفت اين كشور خيلي سنگين است و در واحدهايي مجبور به انجام فرآيند، تركيب با ميعانات و سبك كردن هستند تا بتوانند نفت را صادر كنند و در اين صورت قاعدتا گران‌تر مي‌شود. بعبارت ديگر نفت ونزوئلا نمي‌تواند جايگزين نفت ايران شود مگر اينكه در فضاي خاص سياسي و جنگي اين روزها و دشمني بخواهند قيمت بالاي نفت و همچنين نفت سنگين ونزوئلا را تحمل كرده و بپذيرند. در اين صورت و باتوجه به همه اين فاكتورها يعني زمستان، بالا رفتن تقاضاي نفت در زمستان، مسائل انتخابات امريكا و تحريم نفت ايران؛ ما جز اينكه تاحدي مجبور شويم تخفيف بيشتري اعمال كنيم؛ مشكلي براي صادرات نخواهيم داشت. حسيني تاكيد كرد: با اعمال تحريم بيشتر بر نفت ايران بازار هم تغيير چنداني نخواهد داشت و روند خود را طي مي‌كند و تنها تغيير اينكه قيمت‌ها بالا مي‌رود و ما از قيمت بالا سود مي‌بريم هرچند ممكن است از حجم صادرات‌مان كم شود كه البته ما اين شانس را داريم كه تخفيف بيشتري اعمال كنيم و به صادرات‌مان ادامه دهيم. وي درباره واكنش كشورهاي خريدار نفت ايران يادآور شد: ما تابه‌حال هم تحريم داشتيم و اين كشورهاي واردكننده نفت ايران بدون مجوز نفت ايران را مي‌خريدند بنابراين اين كشورها تاكنون قوانين امريكا را رعايت نكرده‌اند و از اين پس هم منافع‌شان را در نظر مي‌گيرند، چراكه هر قدر امريكا به ايران و روسيه بيشتر سخت بگيرد اين مشتريان تخفيف بيشتري تقاضا مي‌كنند و نفت بيشتري را هم خريداري خواهند كرد و از اين موضوع نگران نيستند. مجلس نمايندگان امريكا در روز جمعه لايحه‌اي براي تشديد تحريم‌ها عليه نفت ايران تصويب كرد كه شامل بنادر و پالايشگاه‌هاي خارجي وارد‌كننده نفت ايران مي‌شود. بنا به نوشته رويترز؛ قانونگذاران امريكا از زمان حمله حماس به رژيم صهيونيستي در هفتم اكتبر، موارد مختلف افزايش فشار بر ايران را مورد بحث گذاشته‌اند. مايك لالر و جرد مسكويتس، از نمايندگان جمهوري‌خواه و دموكرات امريكا اعلام كردند اين لايحه پيامي آشكار به كشورهاي ناقض تحريم‌هاي امريكا مانند چين، روسيه و سايرين است كه به ايران در دور زدن تحريم‌ها كمك نكنند، وگرنه با عواقب آن مواجه خواهند شد. صادرات نفت ايران اكنون به ۱.۵ ميليون بشكه در روز رسيده و ۸۰ درصد آن به چين صادر مي‌شود.

ارسال نظر