استفاده مخفيانه كارمندان از هوش مصنوعي

۱۴۰۲/۰۸/۱۴ - ۰۰:۵۳:۲۱
کد خبر: ۳۰۰۴۸۷
استفاده مخفيانه كارمندان از هوش مصنوعي

برخي از كارفرمايان به‌طور ضمني يا آشكارا دسترسي به ابزارهاي هوش مصنوعي مانند ChatGPT را ممنوع كرده و مي‌كنند، اما كارمنداني كه به اين فناوري علاقه‌ دارند، در حال يافتن راه‌هايي براي استفاده محتاطانه از آن هستند.

برخي از كارفرمايان به‌طور ضمني يا آشكارا دسترسي به ابزارهاي هوش مصنوعي مانند ChatGPT را ممنوع كرده و مي‌كنند، اما كارمنداني كه به اين فناوري علاقه‌ دارند، در حال يافتن راه‌هايي براي استفاده محتاطانه از آن هستند.
به گزارش بي‌بي‌سي، از زماني كه OpenAI، سرويس چت جي‌پي‌تي (ChatGPT) را در نوامبر ۲۰۲۲ راه‌اندازي كرد، شركت‌ها تلاش كردند تا استفاده از محل كار آن را تحت كنترل نگه دارند. سايمون جانسون، رييس گروه اقتصاد و مديريت جهاني در دانشكده مديريت  MIT، مي‌گويد: بسياري از سازمان‌ها نگران لو رفتن داده‌هايشان توسط اين سرويس‌هاي مبتني بر هوش مصنوعي هستند. با اين حال، بسياري از كاركنان اين فناوري را دوست دارند و حتي به آن وابسته هستند.

زندگي آسان‌تر با هوش مصنوعي

به اعتقاد كارشناسان هوش مصنوعي، اين سرويس‌ها ابزارهاي عملي هستند كه زندگي را آسان‌تر مي‌كنند، مانند تجميع محتوا به جاي جست‌وجوي چندين منبع براي پيدا كردن اطلاعات. همچنين اين ابزارها مي‌توانند به وظايف فني، مانند كدنويسي، و تكميل وظايف معمولي كه بار شناختي و برنامه‌ريزي كارمندان را كاهش مي‌دهد، كمك كنند. همچنين دو مشاور تجاري مستقر در برلين، تنها چند هفته پس از انتشار  ChatGPT، از اولين كساني بودند كه در محل كارشان از آن استفاده كردند. آنها مي‌گويند ربات چت جي‌پي‌تي يك شبه برنامه كاري آنها را تغيير داده و تحقيق در مورد موضوعات علمي، جمع‌آوري منابع و ارايه‌هاي كامل به مشتريان كه تا قبل از اين كاري سخت و وقت‌گير بود، ناگهان به كاري راحت تبديل شد. در ادامه از اولين تجربه كار كردن با اين سرويس هوش مصنوعي هم گفتند: استفاده كردن از اين سرويس مانند كشف يك تقلب در بازي‌هاي ويديويي بود حتي يكي از ما، يك سوال واقعاً فني از پايان نامه دكتري خودم از اين سرويس پرسيدم و پاسخي ارايه داد كه هيچ كس نمي‌تواند بدون مشورت با افراد متخصص آن را پيدا كند. همان‌جا بود كه فهميدم اين سرويس هوش مصنوعي معادلات بازي را تغيير خواهد داد.

    استفاده كاملا محرمانه از ChatGPT  چه اين فناوري صراحتاً ممنوع باشد يا نباشد، برخي از كارمندان در جست‌وجوي راه‌هايي براي ادامه استفاده از ابزارهاي هوش مصنوعي در محل كار هستند. در مطالعه‌اي كه در فوريه ۲۰۲۳ توسط شبكه اجتماعي حرفه‌اي Fishbowl انجام شد، ۶۸ درصد از ۵۰۶۷ پاسخ‌دهندگاني كه از هوش مصنوعي در محل كار استفاده مي‌كردند، گفتند كه استفاده از آن را به روساي خود فاش نمي‌كنند. حتي در مواردي بدون ممنوعيت در محل كار، كارمندان ممكن است همچنان بخواهند استفاده خود از هوش مصنوعي را از ديد همتايان خود مخفي نگه دارند.


اما علت اين مخفي‌كاري چيست؟

به نظر مي‌رسد كه اگر شما در انجام كارهاي روزمره در محيط كار، از هوش مصنوعي استفاده كنيد، مي‌پذيريد كه واقعاً در كارتان خوب نيستيد، بنابراين طبيعي است كه مردم بخواهند استفاده از آن را پنهان كنند. تعداد زيادي از كارمنداني كه به هوش مصنوعي وابسته شده‌اند و هر روز هم اين تعداد بيشتر مي‌شود، ممكن است مجبور شوند به دنبال راه‌هايي براي دوري از جلب‌توجه ديگران باشند. بر اساس نظرسنجي BlackBerry در آگوست ۲۰۲۳ از ۲۰۰۰ تصميم‌گيرنده بين‌المللي حوزه فناوري اطلاعات، ۷۵ درصد در حال حاضر در حال بررسي يا اجراي ممنوعيت‌هاي ChatGPT  و ديگر برنامه‌هاي كاربردي هوش مصنوعي در محل كار هستند و ۶۱ درصد گفته‌اند كه اين اقدامات درازمدت يا دايمي است. در حالي كه اين ممنوعيت‌ها ممكن است به شركت‌ها كمك كند اطلاعات حساس را از دست افراد نادرست دور نگه دارند، كارشناسان مي‌گويند دور نگه داشتن كارمندان از فناوري و ابزارهاي هوش مصنوعي، به ويژه به صورت طولاني مدت، مي‌تواند نتيجه معكوس داشته باشد. آنها مي‌گويند استفاده از ابزارهاي هوش مصنوعي قرار است بخشي از تجربه كارمندان شود، بنابراين محدود كردن دسترسي به آنها بدون ارايه چشم‌اندازي از زمان و نحوه استفاده از آنها، مي‌تواند باعث نااميدي افراد شده و اين مي‌تواند منجر به اين شود كه مردم به فكر كار در جايي با دسترسي به ابزارهاي مورد نياز خود باشند.

يك مزيت رقابتي

در حال حاضر، خيلي از كارمندان در شركت‌ها و محل كار به‌طور مخفيانه از ابزارها و سرويس‌هاي هوش مصنوعي، حتي بيشتر از گوگل استفاده مي‌كنند و از اين بابت كه كارهاي روزمره آنها آسان‌تر و سريع‌تر از قبل جلو مي‌رود راضي و خوشحال هستند. براي مثال، پلتفرم موتور جست‌وجوي Perplexity مانند ChatGPT، يك ابزار هوش مصنوعي خلاق است كه متن‌هاي پيچيده را آناليز و به آنها پاسخ مي‌دهد. خيلي از كارمندان، استفاده از هوش مصنوعي در محيط كار را يك مزيت رقابتي مي‌دانند و حاضر به كنار گذاشتن آن به اين راحتي نيستند.

ارسال نظر