باید درحوزه گاز سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشیم

۱۴۰۲/۰۶/۱۸ - ۰۱:۱۷:۳۷
کد خبر: ۲۱۴۷۹۴
باید درحوزه گاز سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشیم

هفته گذشته بعد از سال‌ها فاز 11 پارس جنوبی به عنوان پیچیده‌ترین و مهم‌ترین و مرزی‌ترین لایه گازی مشترک بین ایران و قطر در میدان گازی پارس جنوبی به بهره‌برداری رسید.

ابتکار مهم ایران در بهره‌برداری از یکی از پیچیده‌ترین لایه‌های گازی جهان، گواه توانایی بالای کشور در استخراج گاز از میادین مشترک گازی است. این قابلیت برای ایران قابل توجه است زیرا فرصتی بی‌بدیل برای این کشور برای پیشتازی در غرب آسیا و منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا ایجاد می‌کند. به گزارش خبرنگار «تعادل»، توسعه این فاز گازی با کمک پیمانکاران ایرانی، بدون اتکا به قدرت‌های بلوک شرق و غرب، دستاورد قابل توجهی است.

این دستاورد ایران را قادر ساخت تا ظرفیت تولید خود در میدان گازی پارس جنوبی را سه سال زودتر از موعد مقرر توسعه دهد. در همین رابطه با حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه خواهید خواند. حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «تعادل»، درباره تاثیر به بهره‌برداری رسیدن فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: بهره‌برداری از این میادین مشترک از جمله پارس جنوبی باعث می‌شود ما هم مثل قطر از این میادین مشترک همانند قطر استخراج گاز داشته باشیم.  وی با تاکید بر اینکه بهره‌برداری از فاز ۱۱ از هر جهت به نفع کشور است، افزود: شرایط در میادین مشترک گاز تفاوت دارد و بهره‌برداری نکردن یک کشور باعث نمی‌شود که سهم آن کشور محفوظ بماند بلکه هر کشوری توان بیشتری داشته باشد بهره‌برداری و سهم بیشتری از گاز آن خواهد داشت. 

وی در ادامه بیان کرد: به همین دلیل هم قطر در این میدان گازی سرمایه‌گذاری و پیشرفت‌هایی را داشته است و بیشتر از سهم خودشان در حال استخراج گاز هستند و ما در این جهت لازم است که بیشتر از گذشته تلاش کنیم. فاز ۱۱ تنها بخش میدان مشترک پارس جنوبی بود که توسعه پیدا نکرده بود و هر روز که دیرتر برداشت می‌کردیم، طرف مقابل برداشت گاز داشت. این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: برای بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی این‌بار همانند سنوات قبل منتظر خارجی‌ها ننشستیم که آنها بیایند و این فاز را به بهره‌برداری برسانند.

شرکت‌های خارجی با وجود تعهدی که داده بودند این فاز را نیمه کاره رها کردند و رفتند‌. حاجی دلیگانی گفت: این بهره‌برداری اثر مثبت بر درآمدهای ارزی در سال «مهار تورم و رشد تولید» خواهد داشت. نکته مهم آن است که این پروژه در شرایط تحریم انجام شد و نشان داد می‌توانیم، و عیدی خوبی هم به مردم بود. این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد: درآمد بهره‌برداری زودتر از موعد از این فاز کلیدی در پارس جنوبی حداقل ۴ الی ۵ میلیارد دلار است و تولیدش به کاهش ناترازی گاز کمک می‌کند. عدم برداشت از این فاز به همین میزان درآمد زایی برای ما ضرر دارد.  این نماینده مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: انتقال سکوی ۳ هزار و ۲۰۰ تنی فاز ۱۲ که بلااستفاده مانده بود به فاز ۱۱ ابتکاری بود که در دنیا بی‌نظیر است. البته در حوزه گاز باید سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشیم زیرا اگر سرمایه‌گذاری کلانی نداشته باشیم و مصرف بهینه هم نداشته باشیم ما با ناترازی گاز مواجه می‌شویم. 

 

ارسال نظر