امضای بیانیه ریسک، شرط حضور در بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای

۱۴۰۲/۰۵/۲۹ - ۰۳:۰۴:۴۰
کد خبر: ۲۱۳۳۸۲

 سنا| رضا کیانی، مدیر تحقیق و توسعه بورس اوراق بهادار تهران در رابطه با ماهیت بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای اظهار کرد: بورس‌های اوراق یهاداردر ایفای نقش خود به منظور تامین منابع و کمک به رشد توسعه اقتصادی ابزارهای متنوعی را طراحی کرده که هرکدام از آنها به لحاظ ریسک، بازدهی، الزامات افشا و سازوکارهای معاملاتی ویژگی‌های متنوعی دارند.

او افزود: برخی ابزارهای سرمایه‌گذاری از لحاظ ریسک و بازده در شرایط نرمال و متعارفی قرار دارند (همچون صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت) اما گروه دیگر از ابزارها هستند که ویژگی متعارف و استاندارد را ندارند، در این خصوص نیز می‌توان به صندوق‌های پروژه، صندوق‌های پوشش ریسک و... اشاره کرد.

مدیر تحقیق و توسعه بورس اوراق بهادار تهران تاکید کرد: با توسعه رشته مهندسی مالی اصولا طیف ابزارهای مالی به منظور پاسخ‌گویی به نیازهای سرمایه‌گذاران بسیار متنوع‌تر از قبل شده است، در حال حاضر بازار سرمایه در مقایسه با سایر بازارها با طیف گسترده‌تری از ابزارهای مالی مواجه هستند. کیانی تصریح کرد: پس از بحران‌های مالی امریکا و اروپا در سال‌های (۲۰۰۷ و ۲۰۰۸) و (۱۹۹۷ و ۱۹۹۸) در شرق آسیا استانداردسازی وام بانکی در عرصه جهانی مورد توجه قرار گرفت که همین امر کاهش توان وام‌دهی بانک‌ها و توجه ویژه نهادهای بین‌المللی به سمت ظرفیت‌های بازار سرمایه (اوراق بهادار، صندوق‌های بازنشستگی و ...) را به دنبال داشت.

او افزود: مساله مذکور موجب شد تا طیف گسترده‌تری از ابزارهای مالی در بورس اوراق بهادار قابلیت معامله پیدا کنند، بنابراین نقش بازارسرمایه درتامین مالی قوت بیشتری گرفت. شایان ذکر است که این امر مستلزم ایجاد و معامله ابزارهای مالی متنوع‌تری بود.

مدیر تحقیق و توسعه بورس اوراق بهادار تهران بیان کرد: در بازار سرمایه طیف گسترده‌ای از سرمایه‌گذاران اعم از حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای حضور دارند، گروه اول به سبب شناخت عمیق از ابزارهای مالی می‌توانند در ابزارهای غیرمتعارف و پیچیده با ریسک و بازدهی متنوع، سرمایه‌گذاری کنند. کیانی افزود: بنابراین در بسیاری از بورس‌ها بازاری تحت عنوان بازار سرمایه‌گذار حرفه‌ای در راه‌اندازی کرده‌اند و ابزارهایی که ویژگی‌های خاصی به لحاظ ریسک و بازدهی دارند را به این بازار انتقال داده‌اند. او در رابطه با مزایای بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای، تصریح کرد: جدا‌سازی ابزارهایی با ریسک بالا و انتقال آنها به بازار خاص، سرمایه‌گذاران را نسبت به نحوه معاملات با خبر کرده و کمک می‌کند سرمایه‌گذاران با علم‌وآگاهی در این بازار اقدام به معامله کنند.

مدیر تحقیق و توسعه بورس اوراق بهادار تهران در رابطه با اینکه «آیا تمام معامله‌گران می‌توانند در این حوزه فعالیت کنند یا خیر» گفت: الزامات حضور در بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای در بورس هرکشور متفاوت است، اما در ایران بنا بر طراحی صورت گرفته توسط بورس تهران، برای هریک از ابزارهای قابل معامله در این بازار بیانیه ریسکی تهیه خواهد شد و هر شخصی که بخواهد از ابزارها استفاده کند، می‌بایست بیانیه مذکور را امضا کند.

 

ارسال نظر